Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Oude & nieuwe Maya’s
Dik van der Meulen
Oude & nieuwe Maya’s
Een reisverslag
€ 28,50 Oorspronkelijke prijs was: € 28,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789058751669. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Sun Auteur: Dik van der Meulen Auteur tussenvoegsel: van der Paginas: 399 Categorieën: Geschiedenis, Literatuur & thrillers.
‘Oude en nieuwe Maya’s’ gaat over een volk met een ongehoord rijk verleden en een even boeiend heden. In de voetsporen van de negentiende-eeuwse ontdekkingsreizigers trokken de auteurs met muildieren en achterop vrachtwagens door de afgelegen uithoek van Zuidwest-Mexico. Ze logeerden bij de opstandelingen in de jungle en ontdekten ruïnes in de laatste resten tropisch regenwoud, maar kwamen bovenal met een cultuur in aanraking die onder een vernis van koloniale gewoontes bijna onveranderd is blijven voortleven.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Paradijsvogels in cultuur en natuur
Het was zo'n mooie gedachte: paradijsvogels zweven zonder vleugels in de lucht dichtbij God. Ze hebben geen poten, omdat zij pas na hun dood op aarde neervallen. De vogel laaft zich aan de dauw of drinkt rechtstreeks uit een wolk en voedt zich met manna. De zeelui van Ferdinand Magellaan (1480-1521), die als eerste de wereld rond zeilden, bazuinden dit verhaal rond. Zo kwamen de vogels aan hun naam. De paradijsvogels vergaarden in korte tijd grote roem omdat ze er prachtig uitzagen en slechts een handvol ontdekkingsreizigers ze ook in het echt hadden gezien. Ook vandaag kunnen we ons vergapen aan de pracht en praal van deze fladderende kleurboekjes dankzij uitgever en auteur Richard Bowdler Sharpe (1847-1909). Hij realiseerde met A Monograph of the Paradiseidae or Birds of Paradise in twee volumes een meesterwerk: de tekeningen zijn van uitzonderlijke kwaliteit, de inkleuring â door zijn tien dochters â is ronduit subliem. De verklarende inleidingen door Alexander Reeuwijk, auteur van boeken en artikelen over natuurhistorie en reizen, over wetenschapsgeschiedenis, cultuur en oude boeken in het algemeen; en Steven Van Impe, curator van de erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen, accentueren het belang van en geven de nodige achtergrond bij de publicatie van dit boek. Inleiding door Alexander Reeuwijk en Steven van Impe Sterck & De Vreesegeb - 192 blz
geschiedenis

Adam Brookes
Breekbare lading
Adam Brookes reconstrueert de unieke reis van zestien jaar van museumdirecteur Ma Heng om de kunstschatten van de Verboden Stad veilig te stellen, een tocht die ons veel leert over het huidige China. Toen Japan in 1931 Mantsjoerije binnenviel, groeide de angst voor luchtaanvallen op Peking. Men vreesde voor het lot van de kunstschatten in de Verboden Stad: kostbaar porselein, zijdeschilderingen van onschatbare waarde, unieke kalligrafieën en bibliotheken, plus tien reusachtige stenen met inscripties die worden beschouwd als de oerteksten van China. Ma Heng, de bescheiden museumdirecteur, kreeg opdracht alles te laten inpakken en mee te nemen het binnenland in. Het werd het begin van een ongelooflijke reis, die bijna zestien jaar zou duren. Al die tijd waren Heng en zijn curatoren onderweg, met bijna twintigduizend houten kratten vol kostbaarheden. Ze reisden per trein en stoomboot, in vrachtwagens, met vlotten en soms te voet, hun lading op de ruggen van talloze dragers. Zo drongen ze steeds dieper het land in. De schatten kwamen terecht in grotten, tempels en schuren, waar de curatoren ze zo goed mogelijk probeerden uit handen te houden van de oprukkende Japanse troepen, en te beschermen tegen termieten, vocht, hitte en kou. Na de Japanse capitulatie laaide de Chinese Burgeroorlog op, met uiteindelijk een verdeeld land als gevolg. Dat zou ook het lot bepalen van de collectie zelf: een deel kwam terecht in Beijing, een ander in Taipei. Dankzij uitgebreid onderzoek en vele gesprekken met getuigen wist Adam Brookes de unieke en ongelooflijke reis van Ma Heng te reconstrueren, een tocht die ons veel leert over het huidige China. Breekbare lading is een weergaloos thrillerachtig verhaal dat boeit van begin tot eind. Balanspap - 408 blz
geschiedenis

Eveline Koolhaas-Grosfeld
Tussen politiek en publiek
Politieke tekenaars zijn opiniemakers, net als de schrijvende pers. Het nieuws 'knedend' tot satire beïnvloeden zij de politieke opvattingen van het publiek. Beelden - direct als zij zijn - zijn vaak effectiever dan teksten, zo blijkt. Tekenaars geven, kortom, mede vorm aan het openbare politieke debat. In dit boek zijn ruim tachtig (spot)prenten uit de jaren 1880-1919 bijeengebracht. De auteurs laten hiermee op een nieuwe manier de relatie tussen politiek en publiek zien. Het was een tijd van grote veranderingen in de Nederlandse politiek. Nieuwe groeperingen als de confessionelen en socialisten sloegen een bres in het liberale bolwerk en brachten het buitenparlementaire politieke debat op gang. En terwijl op straat de roep om algemeen kiesrecht steeds luider klonk, werd binnen het parlement fel gedebatteerd over de onafwendbare grondwetsherziening. Al dit rumoer is te volgen op de afbeeldingen in dit boek. Omdat het publiek gedurende deze periode steeds meer betrokken raakte bij de politiek werd het voor parlementariërs belangrijk gekend te worden. Prenten waren hiervoor het medium bij uitstek, ook als zij de spot met je dreven. Want wie niet in beeld komt, bestaat niet. Eveline Koolhaas-Grosfeld is kunsthistoricus en werkzaam als zelfstandig onderzoeker en beeldredacteur. Schreef over de achttiende- en negentiende-eeuwse prentkunst in onder meer haar proefschrift 'De ontdekking van de Nederlander in boeken en prenten rond 1800' (Zutphen 2010) en het tijdschrift De Moderne Tijd. Marij Leenders is universitair docent en onderzoeker politieke en religie geschiedenis bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Recente publicatie over politieke beeldcultuur samen met Andreas Biefang (red.): Erich Salomon & het ideale Parlement. Fotograaf in Berlijn en Den Haag, 1928-1940 (Amsterdam 2014). Schriptumpap - 136 blz
geschiedenis

Piet de Rooy
Alles! En wel nu!
Legendarisch zijn ze, de jaren zestig. De beelden van Woodstock en Provo, de Maagdenhuisbezetting en de studentenopstand in Parijs worden eindeloos herhaald. Met de beatmuziek als begeleiding kwam de verbeelding kwam aan de macht: alles zou anders worden en wel meteen. Maar wat was nu eigenlijk het verband tussen alle veranderingen? De polarisatie in de politiek, de leegloop van de kerken, de explosie van erotiek, de opkomst van de jeugdcultuur. Voor antwoorden gaat Piet de Rooy terug tot soms diep in de negentiende eeuw: het ontstaan van de autonome burger; de opkomst van wat aanvankelijk een artistiek ideaal was, de persoonlijke authenticiteit; de gestage welvaartsgroei. Voor een beter begrip van onze huidige samenleving trekt hij deze historische lijnen door naar het heden. Waarom is onze maatschappij even ongelovig als individualistisch? Heeft de politiek toen zijn bindende en gezaghebbende functie verloren? En heeft het verlangen naar een nieuwe wereld het verleden sindsdien irrelevant gemaakt en het heden overgewaardeerd? Wereldbibliotheekpap - 224 blz