Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Onkuisheid
René Bastiaanse
Onkuisheid
De Nederlandse biechtpraktijk 1900-1965
€ 22,95 Oorspronkelijke prijs was: € 22,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789066301504.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Wbooks
Auteur:
René Bastiaanse
Paginas:
303
Categorie: Filosofie & religie.
Het is nog niet zo lang geleden dat een goede katholiek regelmatig in de biechtstoel te vinden was. Onkuisheid was toen de meest gebiechte zonde; zelfs de vroomste gelovige had immers wel eens last van ongeoorloofde wellust.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Gerry van der List
Roomsen, dat zijn wij
Wat is er in ons land nog over van het rooms-katholicisme na decennia van ontkerkelijking, schandalen en de sloop van vele kerkgebouwen? De kerk heeft veel aan kracht en betekenis ingeboet. Toch blijft zij een factor van belang in Nederland. In 'Roomsen, dat zijn wij' schetst Gerry van der List een beeld van een nog altijd aanzienlijke bevolkingsgroep die zich laat inspireren door het katholieke geloof. Centraal daarbij staan de woorden en daden van de mannen die hun leven in dienst stellen van de kerk: de priesters. Van der List sprak vele geestelijken, bestudeerde hun publicaties, bezocht seminaries en kloosters en ging in gesprek met zowel deskundigen als modale katholieke gelovigen. 'Roomsen, dat zijn wij' is een aantrekkelijke combinatie van interviews, reportages, geschiedschrijving, analyses en persoonlijke impressies. Het biedt de lezer een fraai katholiek tafereel met in de hoofdrol een slinkende, maar nog altijd kleurrijke beroepsgroep die de ruggengraat vormt van de kerk. Gerry van der List, 'van huis uit katholiek', is redacteur van EW. Tot zijn vele boekpublicaties behoren onder andere Meer dan een weekblad. De geschiedenis van Elsevier, Liberale lessen. Macht en onmacht van de VVD en Protestant. Verkenningen van het geloof dat Nederland vormde. Prometheuspap - 221 blz
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie

Marcus Leroy
Je weg vinden in het daoïsme
Je weg vinden in het daoïsme â ook 'taoïsme' gespeld â is voor een westerling beslist niet eenvoudig. Oosterse filosofie is immers evenzeer beleven als denken. Bovendien omvat en integreert het daoïsme alle velden van het mens-zijn. Het is non-conformistisch en antiautoritair, ook ten aanzien van zichzelf: het pretendeert niet de waarheid te kennen; het legt geen regels of voorschriften op. In Je weg vinden in het daoïsme krijgt de lezer een stap-voor-stap opgebouwde leidraad, glashelder en compleet. Het boek steunt uitvoerig op werk van sinologen en specialisten van het Chinese denken, maar het gaat verder. Het wijst op verbanden met westers denken en moderne wetenschappelijke inzichten. En het toont wat het daoïsme vandaag voor ons kan betekenen. Niettemin is het niet therapeutisch bedoeld; het laat de lezer alle vrijheid om zijn eigen weg te vinden. Marcus Leroy, voormalig Belgisch diplomaat, woonde tientallen jaren in Afrika en Zuidoost-Azië. Al meer dan twintig jaar verdiept hij zich in het daoïsme. Voor hem bestaat er geen betere levensfilosofie. Sterck & De Vreesepap - 160 blz
filosofie & religie

T.H.C.W. Oudemans
Europa, Europa
Het humane Europa dat gebaseerd is op de gelijkheid van alle mensen zou wel eens op zijn laatste benen kunnen lopen. Dat kan op uiteenlopende manieren gebeuren. Misschien gaat het ten onder aan massa-immigratie en economisch onheil. Maar er zijn ook andere mogelijkheden: bijvoorbeeld dat Europa enkel blijft bestaan als bureaucratische reuzenkraak. 'Europa, Europa' gaat wel over Europa, maar pas in tweede instantie over Europa als geografische of politieke eenheid dan wel verdeeldheid. Primair wordt gevraagd naar de semantiek, de grondwoorden die vandaag de dag de identiteit van Europa bepalen. Vandaar dat het niet politiek, niet politicologisch, maar filosofisch is. De Europese semantiek is die van het universeel humanisme. Dit gaat onder auto-destructieve spanningen gebukt. Deze worden niet beschreven of beoordeeld, laat staan veroordeeld. Het is de vraag welke vanzelfsprekendheden daarbij in het geding zijn. Die treden naar voren dankzij het darwinisme en de thermodynamica. Deze wetenschappen laten zien dat organisaties niet kunnen overleven wanneer zij hun eigen identiteit en territorium niet verdedigen tegen het vreemde en vijandige. De universele mensheid is een zichzelf ondermijnende fictie ? die de identiteit van Europa uitmaakt. Prometheuspap - 184 blz