Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Nieuwe kaarten van de wereld
Alastair Bonnett
Nieuwe kaarten van de wereld
€ 29,99 € 9,90
In een wereld waarin we waar dan ook en wanneer dan ook op de hoogte zijn van internationale ontwikkelingen, geeft Nieuwe kaarten van de wereld een verrassend beeld van onze planeet. Dankzij een enorme hoeveelheid data, van onder meer onderzoekers en satellieten, tonen de 50 kaarten tal van actuele onderwerpen: van waterschaarste, obesitas en vervuiling tot benzineprijzen, vogelsoorten en geluk. Bij elke kaart vertelt sociaal geograaf Alastair Bonnett hoe we die moeten lezen: hij zoomt in op een opvallend detail of zet verrassende gegevens naast elkaar. Zo zien we op een kaart welke landen door middel van Twitter met elkaar verbonden zijn, waar de meeste soorten insecten worden gegeten, of hoe het staat met het afval in de oceanen.
Gerelateerde producten
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
natuur

Alan Weisman
De wereld zonder ons
Wat als de mensheid in korte tijd van de aardbodem zou verdwijnen, niet door sterke klimaatveranderingen, een allesvernietigende oorlog of kernramp, maar bijvoorbeeld door een virus? Dat de mens in korte tijd van de aardbodem verdwijnt lijkt onmogelijk, maar is zeker niet ondenkbaar. Alan Weisman reisde over de hele wereld en beschrijft wat de effecten op korte en lange termijn zouden zijn op steden als New York en Istanbul. Welke menselijke sporen blijven aanwezig en welke verdwijnen? Zonder ons nemen de dieren de aarde langzaam maar zeker weer over, van kruipend ongedierte tot roofdieren, van insecten tot vogelsoorten: het aangezicht van de aarde verandert totaal. Daarmee beschrijft 'De wereld zonder ons' niet alleen een fascinerende mogelijke toekomst, maar ook hoe enorm de invloed van de mensheid geweest is op onze planeet in gebieden waar nu bijna geen mensen meer zijn: de gedemilitariseerde zone tussen Noord en Zuid-Korea, Tsjernobyl en een oerbos in Polen. Weisman zag daar hoe de natuur op de afwezigheid van de mens reageert: een planeet zoals die geweest moet zijn vóór onze komst. Atlas Contactpap - 360 blz
non-fictie

Wiel Kusters
Mijn versnipperd bestaan
Onze grootste lezer, Kees Fens. Iemand voor wie lezen en leven maar een letter verschilden. De belangrijkste en productiefste literaire criticus van na de oorlog. Een geboren bewonderaar, melancholisch en beschouwelijk van aard. Maar ook een man met een groot gevoel voor humor, iemand die vloekte wanneer hij iets mooi vond. Een selfmade man, die net zo graag zijn licht liet schijnen over Augustinus en Petrarca als over het dichterschap van Willem van Hanegem en het vadercomplex van oud-premier Van Agt. Over de nietswaardigheid van de AKO Literatuurprijs net zo goed als over 'L'incoronazione di Poppea' en de muziek van Thomas Tallis. Over de in zijn ogen rampzalige pogingen tot liturgievernieuwing in de Katholieke Kerk in de jaren na het Tweede Vaticaans Concilie. Over de tragiek van de moderne universiteit. Over duizend dingen meer. En heel veel over geluk. "Geluk' is misschien het door Kees Fens meest gebruikte woord. In feite ging het daarbij om geluksverlangen. Kun je over het leven van Kees Fens een biografie schrijven die meer is dan een boekgroot essay? Wiel Kusters bewijst het met 'Mijn versnipperd bestaan'. Hij schetst een verrassend en ontroerend portret van de man die na zijn dood in de literaire wereld een leegte achterliet die niet meer gevuld werd. Fens over Kusters: "Hij is een ideale commentator, die bij het scherpste inzicht in het deel (en Kusters is een verbazend scherpzinnige lezer) het geheel, de mogelijkheden en de grenzen daarvan nooit vergeet. Hij schrijft de lezer voortdurend het zand uit de ogen.' AthenaeumGEB - 597 blz
non-fictie

Giovanni Ziccardi
Voor eeuwig online
Wat gebeurt er met je digitale leven als je sterft? Ons leven is compleet gedigitaliseerd, maar wat gebeurt er met onze data als we sterven? Blijf je online voor eeuwig bestaan? Dagelijks zitten we gemiddeld meer dan zeven uur op internet: we updaten ons Facebook-profiel, posten foto's op Instagram, e-mailen, twitteren en whatsappen. We verspreiden daardoor tijdens ons leven een enorme hoeveelheid persoonlijke data. Maar wat gebeurt er met al die gegevens na onze dood? Wat als al die Facebook-profielen blijven bestaan? Binnen een paar jaar zullen onze sociale netwerken veranderen in virtuele begraafplaatsen. Giovanni Ziccardi probeert de moeilijke relatie tussen de dood en het digitale leven te ontleden. Hij ziet twee tendensen: het recht om vergeten te worden aan de ene kant, het eeuwige digitale leven aan de andere kant. Het resultaat is een ontzettend actueel, verrassend en betekenisvol boek. Xanderpap - 301 blz