Antoni Folkers vertrok na zijn studie aan de TU Delft naar Afrika. In ‘Moderne architectuur in Afrika’ laat hij de botsing en samenvloeiing zien van de ‘oorspronkelijke’ Afrikaanse architectuur met het modernisme. Vanuit zijn ervaringen plaatst hij de mogelijkheden en beperkingen van het modernisme in een culturele context en verbindt ze met de geschiedenis en ontwikkeling van Afrika.
Gerelateerde producten
kunst

Barcelona 1900
Barcelona is rond 1900 een stad met vele gezichten: artistieke en culturele bloei gaan gepaard met hevige sociale en politieke spanningen. De stad kent een enorme grandeur met de Teatre del Liceu als symbool van de rijke bourgeoisie, de weldadige stadsarchitectuur van Antoni Gaudí en Lluís Domènech i Montaner en de art-nouveau-interieurs. Er is een levendig artistiek klimaat rond de Sala Parès, waar avant-gardekunstenaars exposeren die hun inspiratie in Parijs hebben opgedaan, het café Els Quatre Gats, waar Picasso, Rusiñol en hun vrienden uit de bohème samenkomen, en de kunstenaarskolonie Sitges. Jonge kunstenaars als Isidre Nonell en Ramon Casas doen van zich spreken en weten in hun kunstwerken het modernisme te koppelen aan sociale bevlogenheid. Er vindt, op basis van het ontwerp van civiel ingenieur Ildefonso Cerdà, een ingrijpende en vooruitstrevende stadsuitbreiding plaats. Maar tegelijkertijd kampt de stad met een intensieve industrialisatie die de populatie in een snel tempo doet groeien. Barcelona wordt een moderne metropool. Alle spanningen culmineren in de 'Tragische Week'. De stad staat in brand maar tussen de puinhopen wordt gebouwd aan La Sagrada Família van Gaudí, de 'kathedraal van de armen', een teken van hoop...geschiedenis

Paul Faber
Familieverhalen uit Zuid-Afrika
Zuid-Afrika: een fascinerend land met een ingewikkeld verleden maar vol beloftes voor de toekomst. Hoe was het om daar te leven? Hoe is het er nu? De persoonlijke verhalen in dit rijk geïllustreerd boek geven een heel ander beeld dan geschiedenisboeken of het nieuws. In 'Familieverhalen uit Zuid-Afrika' vertellen verschillende generaties van negen Zuid-Afrikaanse families hun familiekronieken. Het zijn openhartige en persoonlijke verhalen. Kunst, fotografie en film geven een indringend en intiem beeld van het leven van deze families, van de wijze waarop zij met de geschiedenis van Zuid-Afrika verbonden zijn en van de Zuid-Afrikaanse samenleving.kunst

Van Fauvisme tot Surrealisme, Joodse avant-gardekunstenaars uit Hongarije
De Hongaarse Avant-Garde speelde een grote rol in de ontwikkeling van het modernisme aan het begin van de twintigste eeuw. Het kubisme uit Frankrijk, het futurisme uit Italië, het expressionisme uit Duitsland en het constructivisme en de cinema uit de Sovjet-Unie. Door hen ontstond een opvallende synthese tussen Oost en West in de zo typische cultuur van Midden-Europa. Zoals Lajos Vajda, een van de twintig kunstenaars van wie werk in dit boek beschreven wordt, alle verhalen van deze kunstenaars draait om de hoop op een beter land, of die nu voortkwam uit hun jodendom of hun sociale bewogenheid. 'Van Fauvisme tot Surrealisme' laat die hoop zien met behulp van de krachtige, indrukwekkende kunstwerken uit de tentoonstelling. Deze publicatie gaat in op de vraag hoe deze kunstenaars zichzelf op doorslaggevende momenten in de geschiedenis van hun land definieerden en identificeerden onder wisselende politieke regimes en onder een toenemend antisemitisme. Tijdens hun leven en werken werden anti-Joodse wetten ingevoerd en vond de Holocaust plaats. Vele jonge talenten werden vermoord. Een paar avant-gardisten, waaronder Margit Anna en Júlia Vajda, startten kort na de oorlog met 'De Europese School' een nieuwe richting op. Hun doel was om na de verschrikkingen en verliezen van de Holocaust hun culturele oriëntatie opnieuw als inherent Europees te definiëren.kunst

Umberto Barbieri
Honderd jaar Nederlandse architectuur, 1901-2000
'Honderd jaar architectuur in Nederland' gaat de referentiekaders na waarbinnen Nederlandse architecten de voorbije eeuw hun vak hebben uitgeoefend. Het boek biedt een uitgebreide documentatie van een twintigtal bouwwerken op basis van het oorspronkelijke planmateriaal. Elk van deze bouwwerken belichaamt een specifieke aanpak van een architectonisch probleem en vormt een kristallisatiepunt van de verschillende benaderingen die binnen het amalgaam van ontwerpstrategieën kunnen worden onderscheiden, zoals een traditionalistische, expressionistische, functionalistische, rationalistische en postmodernistische ontwerpstrategie. Door de samenhang tussen vorm, constructie en functie van een gebouw te analyseren worden de verschillende architectonische benaderingen gereconstrueerd. De ontwerptechnische en maatschappelijke betekenis van de vijf architectonische benaderingen wordt in afzonderlijke essays behandeld. Dat afzonderlijke gebouwen moeilijk te classificeren zijn op grond van gemeenschappelijke functionele, constructieve of formele kenmerken, wil nog niet zeggen dat er geen lijnen te trekken zijn in de architectonische productie. In een Calendarium worden de ontwikkelingslijnen van de Nederlandse architectuur overzichtelijk gepresenteerd. Honderd karakteristieke bouwwerken worden in chronologische volgorde een voor elk jaar tegen de achtergrond van de technische en maatschappelijke ontwikkelingen geplaatst. Hiermee wordt de ontwerpers van nu een weg door de doolhof van verhalen over het bouwen naar het bouwen zelf geboden.