Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/Mag ik uw aandacht
Willem van der Meiden
Mag ik uw aandacht
Gids voor zinvol spreken
€ 19,99 Oorspronkelijke prijs was: € 19,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Hoe kan ik mensen het beste overtuigen, ontroeren of informeren? Spreken in het openbaar is een kunst. Het woord voeren op gewijde en rituele momenten vraagt nog wat extra’s. Deze praktische gids behandelt alle aspecten van het spreken in het openbaar: techniek (stemgebruik, houding, mimiek), inhoud (hoe bouw je je verhaal op? hoe overtuig je?) en publieksfactoren (wat is een publiek? hoe reageert het?) en komt uit bij wat speciaal telt als er zingeving van je verwacht wordt. Kerkelijke opleidingen en cursussen vertellen wel hoe je moet preken, maar nauwelijks hoe je moet spreken; het gaat vooral om de inhoud. De retorica wordt er niet onderwezen. Ook in andere zingevende situaties zijn trainingen om een publiek toe te spreken schaars. Deze gids voorziet in die lacune. Voor ieder die regelmatig spreekt bij huwelijken, uitvaarten en jubilea; voor religieuze en spirituele ondernemers, ritueelbegeleiders, theologische professionals en vrijwilligers.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Marina Kuyper
Geïnspireerd door Krishnamurti
Jiddu Krishnamurti (1895-1986) kan worden gerekend tot een van de meest oorspronkelijke en radicale denkers van de 20e eeuw. Tot aan zijn dood reisde hij de wereld af om toespraken te houden met geen andere bedoeling dan mensen geheel en onvoorwaardelijk vrij te maken. Krishnamurti heeft op veel mensen een grote aantrekkingskracht. Nog steeds worden zijn boeken gelezen en zijn video-opnames bekeken. In de tijd dat hij nog leefde, waren zijn voordrachten altijd druk bezet. Tot op de dag van vandaag verdiepen mensen zich langdurig en intensief in het werk van Krishnamurti. Wat maakt dat deze fascinatie nog springlevend is en wat kunnen deze mensen vertellen over de inzichten die zij hierdoor hebben verkregen? Welke implicaties heeft deze benadering gehad voor hun dagelijks leven? Marina Kuyper voerde tien indringende gesprekken met mensen afkomstig uit verschillende landen. Het gaat om mensen met zeer verschillende achtergronden die al vele jaren intensief met het gedachtengoed van Krishnamurti bezig zijn, zoals een professionele voetballer, een psychotherapeut, een fysicus, een kok, een leraar en een schrijfster. Sommige van hen leefden jaren in de nabijheid van Krishnamurti. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze zeer openhartig en op een toegankelijke manier vertellen over wat Krishnamurti voor hen heeft betekend. Ieder van hen benadrukt weer een ander facet of een andere essentie. Dr. Marina Kuyper (1949) is voormalig huisarts en onderzoeker. Zij maakt deel uit van het dagelijks bestuur van de Stichting Krishnamurti Nederland en is redacteur van het bulletin 'In feite' van deze stichting. Synthesepap - 168 blz
filosofie & religie

Een goed woord
Toen Gerrit de Kruijf in 2013 aan een hersentumor stierf, had hij 650 preken geschreven. Deze preken getuigen stuk voor stuk van zijn gegrepenheid door de boodschap van de Bijbel en zijn gave om anderen daar nuchter maar bezield deelgenoot van te maken. De meest treffende passages uit de preken zijn verzameld in deze bundel. Voor iedereen die 'verlegen is om een goed woord', om De Kruijf zelf te citeren, en speciaal, ter lering en ter stimulering, voor predikanten en zij die het willen worden. Gerrit Gijsbert de Kruijf (1952-2013) studeerde theologie in Utrecht en werkte als hervormd predikant in Rijnsaterwoude en Rotterdam. Van 1992 tot zijn dood was hij kerkelijk hoogleraar Christelijke Ethiek in Leiden. 'Een goed woord' is bezorgd door Udo Doedens & Jilles de Klerk. Boekencentrumgeb - 311 blz
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie

T.H.C.W. Oudemans
Europa, Europa
Het humane Europa dat gebaseerd is op de gelijkheid van alle mensen zou wel eens op zijn laatste benen kunnen lopen. Dat kan op uiteenlopende manieren gebeuren. Misschien gaat het ten onder aan massa-immigratie en economisch onheil. Maar er zijn ook andere mogelijkheden: bijvoorbeeld dat Europa enkel blijft bestaan als bureaucratische reuzenkraak. 'Europa, Europa' gaat wel over Europa, maar pas in tweede instantie over Europa als geografische of politieke eenheid dan wel verdeeldheid. Primair wordt gevraagd naar de semantiek, de grondwoorden die vandaag de dag de identiteit van Europa bepalen. Vandaar dat het niet politiek, niet politicologisch, maar filosofisch is. De Europese semantiek is die van het universeel humanisme. Dit gaat onder auto-destructieve spanningen gebukt. Deze worden niet beschreven of beoordeeld, laat staan veroordeeld. Het is de vraag welke vanzelfsprekendheden daarbij in het geding zijn. Die treden naar voren dankzij het darwinisme en de thermodynamica. Deze wetenschappen laten zien dat organisaties niet kunnen overleven wanneer zij hun eigen identiteit en territorium niet verdedigen tegen het vreemde en vijandige. De universele mensheid is een zichzelf ondermijnende fictie ? die de identiteit van Europa uitmaakt. Prometheuspap - 184 blz