Koningin Wilhelmina (1880-1962) was een getalenteerd kunstenares. Dankzij lessen van schilders als Albert Roelofs, Willem van Konijnenburg en Louis van Soest wist zij een professioneel niveau te bereiken. In 1932 werd zij dan ook uitgenodigd als werkend lid tot de Haagse kunstenaarsvereniging Pulchri Studio toe te treden. Wilhelmina schilderde en tekende vrijwel uitsluitend landschappen, op de Veluwe en in de duinen van Scheveningen, maar ook in Noorwegen, Zwitserland, Engeland en Schotland.
Gerelateerde producten
kunst
Lee Bontecou
De Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou wordt sinds de jaren zestig wereldwijd gelauwerd om haar intrigerende beelden en installaties. De rijke, organische vormen van haar sculpturen lijken te zijn ontstaan in een mysterieus universum waarin onze angsten en verlangens gecondenseerd zijn. Deze publicatie verschijnt naar aanleiding van de grote Lee Bontecoutentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, waarvoor ze speciaal een Sandbox creëerde waarin diverse onderdelen van haar werk van de jaren zestig tot nu worden samengebracht. Een bijzondere beeldbijdrage van kunstenares en vriendin van Bontecou, Joan Banach, zoomt in op het ontstaansproces van de Sandbox en brengt een rijk netwerk van Bontecous inspiratiebronnen in kaart: van foto's uit haar geologische en historische boeken tot foto's van werken van oude meesters. Met prachtig, gedetailleerd beeldmateriaal dat allemaal opnieuw in de studio is opgenomen. Niet alleen foto's van alle werken in de tentoonstelling, maar ook haar schetsboeken en de wall of drawings in Bontecous atelier. Zo wordt een intieme inkijk geboden in het creatieve proces van de kunstenares. Met tekstbijdragen van Laura Stamps, conservator van het Gemeentemuseum in Den Haag, en Jeremy Melius, assistent-professor kunstgeschiedenis aan Tufts University in New York. Hannibalgeb - 135 blz
kunst
Walter LeBlanc
Dialogue With Light
'Dialogue with Light' is het verhaal van de allereerste ontmoeting tussen twee belangrijke Belgische naoorlogse schilders: Walter Leblanc (1932-1986) en Jef Verheyen (1932-1984). Beide schilders zijn gegroeid uit de Antwerpse kunstbeweging G58 en leunden dicht aan bij de internationale Zero-beweging. Ze hebben allebei de grenzen van de schilderkunst verlegd. Via de anti-peinture is Leblanc een meester geworden in het weergeven van ruimte en beweging. Verheyen probeerde met zijn monochrome doeken de toeschouwers ontvankelijk te maken en hun innerlijkheid te stimuleren. Ze zijn veel te vroeg gestorven, maar ze hebben zich hun leven lang verdiept in ruimte en licht. Hun werken zijn qua aanpak erg verschillend, maar vertonen ook heel wat overeenkomsten, die in deze beelddialoog duidelijk worden. Racinegeb - 178 blz
kunst
Mieke Rijnders
Willem van Konijnenburg
'Willem van Konijnenburg. Leonardo van de Lage Landen' is een diepgravende en toegankelijk geschreven studie naar het leven en werk van kunstenaar Willem van Konijnenburg (1868-1943). De auteur gaat uitgebreid in op zijn artistieke ontwikkeling, zijn opvattingen over kunst en kunstenaarschap en de waardering voor zijn werk. Ook wordt ingegaan op de vraag hoe een van de boegbeelden van de Nederlandse moderne kunst zo van het toneel kon verdwijnen. Waanders352 blz
kunst
Geeft acht!
In het begin van de negentiende eeuw staan patriottisme en heldendom nog centraal in de uitbundige Nederlandse militaire schilderstukken. Haagse schilders als George Hendrik Breitner en Isaac Israels, die relaties hebben in de militaire wereld, geven omstreeks 1880 echter een nieuwe interpretatie aan het genre. Zij richten zich nadrukkelijk niet op de verheerlijking van het militaire bestaan, maar verbeelden juist de alledaagse realiteit van het soldatenleven. Anderen zo als Charles Rochussen en Jan Hoynck van Papendrecht werken op hun beurt samen met de officieren Willem Constantijn Staring en Nicolaas van Es aan realistische illustraties voor nieuwsbladen als Elsevier en Eigen Haard, waardoor het militaire genre bekendheid krijgt bij een groot publiek. Waanders175 blz