Quentin Buvelot
Jacob van Ruisdael schildert bentheim
€ 21,95 Oorspronkelijke prijs was: € 21,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789040085970. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Mauritshuis Auteur: Quentin Buvelot Paginas: 102 Categorie: Kunst.
Tentoonstellingscatalogus bij de expositie ‘Groeten uit Bentheim, Jacob van Ruisdael’ in het Mauritshuis. De serie Bentheim-schilderijen horen tot de bekendste en geliefdste werken van de veelzijdige kunstenaar. Ze hebben een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de Hollandse landschapsschilderkunst.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Michiel Roscam Abbing
Brazilië zien zonder de oceaan over te steken
Gedurende een periode van zeven jaar was Johan Maurits van Nassau-Siegen (1604-1679) gouverneur van Noord-oost-Brazilië, destijds een kolonie van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In die tijd liet hij tekeningen en schilderijen maken door schilders die hij speciaal daarvoor had meegenomen, onder wie Albert Eckhout, Frans Post en Abraham Willaerts. Bij zijn terugkomst in de Republiek in 1644 gaf Johan Maurits aan Jacob van Campen, de architect van het tijdens zijn verblijf in Brazilië gebouwde Mauritshuis, de opdracht een decoratieprogramma voor het interieur te ontwerpen aan de hand van het bijzondere beeldmateriaal dat hij uit Brazilië had meegebracht. Dat er sprake moet zijn geweest van een groots decoratieplan voor wandtapijten in het Mauritshuis onder leiding van Jacob van Campen, met Brazilië als thema, is een nieuw inzicht. Aan de hand van tot nu toe onbekende bronnen en met name het niet eerder geraadpleegde ooggetuigenverslag van de Harderwijkse regent Ernst Brinck (1582-1649), ontrafelt Michiel Roscam Abbing op minutieuze wijze het - slechts ten dele gerealiseerde - ingenieuze decoratieplan van Jacob van Campen voor zalen, plafonds en trappen van het Mauritshuis. Bezoekers aan de grote bovenzaal hoefden de oceaan niet meer over te steken om Brazilië te zien. Liasgeb - 192 blz
kunst

De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst

Meesters uit het Mauritshuis
Zeventig oude meesterwerken van Het Mauritshuis uit de 16e en 17e eeuw worden in 'Meesters uit het Mauritshuis' afgebeeld en beschreven. Het zijn bekende schilderijen die in groepen worden gepresenteerd: de vroege werken tot ca. 1560, de Hollandse landschappen, de stillevens, portretten, historiestukken, Rembrandt, genreschilderijen, landschaps- en stadsgezichten en ten slotte werken van Vlamingen. Mauritshuisgeb - 111 blz
kunst

Anto-Carte
De tentoonstelling 'Anto Carte. De terre et de ciel' laat ons een virtuoos kunstenaar herontdekken wiens werken de 19e en 20e eeuw perfect verbinden. Zijn werken uit de eerste helft van de twintigste eeuw demonstreren de vakkennis van van deze kunstenaar uit Bergen met een internationale carriëre. Aan de hand van een zestigtal werken, waaronder veel uit privé-collecties, ontdekken we het streven naar het heilige. Zijn grootste werken refereren inderdaad naar de grote klassieke christelijke thema's zonder de grootsheid van het landschap uit het oog te verliezen. Het tweede luik van de tentoonstelling staat stil bij dezelfde thema's maar nu aan de hand van een selectie van werken uit de eigen collectie van het BAM Snoeckgeb - 160 blz