Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Opvoeding/Ik houd je vast
‘Ik houd je vast’ is een opvoedingsboek over fysiek ouder-kind contact en liefdevol ouderschap. Iedereen heeft huidhonger, en zeker een kind hunkert naar de liefdevolle aanraking van zijn ouders. Al vanaf de babytijd is aanraking de krachtigste manier om met je kind te communiceren. Annette Bakker pleit in ‘Ik houd je vast’ voor gezonde aanraking van kinderen vanaf de geboorte. Aanraking waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Praktische handvatten en tips wisselt ze af met foto’s en het vroeggeboorteverhaal van haar eigen zoon Daniël.
Gerelateerde producten
non-fictie

Barbara van Erp
Dit boek is voor ouders met een leven
Barbara van Erp en Femke Sterken zijn de oprichters van een online magazine voor ouders met een leven (me-to-we.nl). En nu is er het boek: voor alle jonge en misschien iets oudere ouders die snakken naar een realistische kijk op het ouderschap. Soms is dat immers een roze wolk, soms een enorm grijze donderwolk. Soms gaat het gepaard met vertedering en geluk, soms met gekrijs, gevloek en doorwaakte nachten. En als je dan ook nog op het honderdste stukje lego staat van die week, kan de emmer wel heel erg vol lijken. Journalisten en bloggers Van Erp en Sterken schreven dit boek voor al die ouders-die-het-soms-ook-even-niet-weten-maar heel-graag-AF-en-TOE-tja-het-is-misschien-egoïstisch-een-eigen-leven-willen-leiden. Met hun herkenbare, geestige en licht cynische columns, lijstjes, foto's, brieven en tegelwijsheden steken ze medeploeteraars een hart onder de riem. Maar vooral laten ze moeders (en vaders) lachen om hun nieuwe leven, waarin opeens niet meer zijzelf maar de kinderen centraal staan. (Plus: uitjes die leuk zijn voor ouder én kind!)muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis.non-fictie

Harrie Nijen Twilhaar
Marco Bakker
Marco Bakker, geboren op 8 februari 1938, behoort wereldwijd tot een van de succesvolste opera- en operettezangers. Hij won concoursen in Duitsland en Brazilië, trad samen op met wereldsterren als Anneliese Rothenberger, Tamara Lund en Cristina Deutekom, zong maar liefst driehonderd keer de Matthäus-Passion en richtte met Ernst Daniël Smid en Henk Poort het gelegenheidstrio De 3 Baritons op. Naast zijn muzikale carrière was hij jarenlang presentator van het succesvolle TROS-televisieprogramma Muziek uit Duizenden. Zijn glanzende carrière kreeg in 1997 een dramatische wending na een fataal ongeluk op het parkeerdek van de Amsterdam Arena, waarbij een 38-jarige vrouw om het leven kwam. Het was het dieptepunt in zijn leven. Als gevolg van imagoschade belandde Marco Bakker nagenoeg aan de grond en moest hij zelfs zijn landgoed verkopen, waar hij met de liefde van zijn leven, Willeke van Ammelrooy, woonde. Met haar steun wist hij deze nachtmerrie te overwinnen. Harrie Nijen Twilhaar sprak het echtpaar vele malen en beschrijft de imponerende carrière van de bevlogen bariton, de roem en vrouwen in diens leven, de keerzijden van het artiestenbestaan, en uiteraard ook de impact van die ene fatale dag in 1997, waar Bakker zeer openhartig over praat. Inmiddels is hij de tachtig gepasseerd en straalt hij nog steeds vitaliteit en levenslust uit.non-fictie
