Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Columns & interviews/Hoe Hollands wil je het hebben?
Bas Heijne
Hoe Hollands wil je het hebben?
€ 18,99 € 7,90
Niets en niemand ontsnapt in ‘Hoe Hollands wil je het hebben’ aan de scherpe pen van Bas Heijne; de nationale driekleur in ons parlement, de merkwaardige aantrekkingskracht op politieke kneuzen op de rechterflank, de sprankelende leegheid van Jesse Klaver, het bloedeloze spruitjesnationalisme van Sybrand Buma, de bloedige ernst achter de ‘homeopathische verdunning’ van Thierry Baudet. En: de onstuitbare opkomst van het nepnieuws, de klakkeloze verengelsing van de universiteiten, de neergang van het politieke haatcabaret van Wilders en de ‘grapjes’ van Van der Gijp – steeds opnieuw legt Heijne de onderliggende motieven en maatschappelijke bewegingen bloot. Achter al het dagelijkse, vluchtige rumoer, zo laat hij haarfijn zien, is een strijd om de ziel van ons land gaande.
Gerelateerde producten
non-fictie

Chris Aalberts
De partij dat ben ik
Voor de ene stemmer is Thierry Baudet de verlosser, voor de ander een valse verleider. Maar hoe kon hij met Forum voor Democratie deze positie innemen? Het begint in 2015, wanneer Baudet een denktank opricht die Nederland moet veranderen. Wanneer het niet lukt om met 'borrellezingen' de politiek van buitenaf te beïnvloeden, moet het van binnenuit: de partij Forum voor Democratie is geboren. Er volgt een tumultueuze periode van groei en controverse. Forum ontwikkelt zich tot een krachtige campagnemachine, Baudet trekt volle zalen en weet keer op keer de media te bespelen. Op de achtergrond stampt Henk Otten een efficiënte organisatie uit de grond waarbij voor inspraak geen ruimte is. In 2019 wordt Baudet alleenheerser, Forum extremer en de sfeer grimmiger. Partijleden deinzen er niet voor terug om critici te intimideren. Chris Aalberts was er vanaf het prille begin bij, toen Forum nog een denktank was aan de Amsterdamse Herengracht. In 'De partij dat ben ik' - het resultaat van vijf jaar verslaggeving - reconstrueert hij de opkomst van de beweging van Thierry Baudet. Hij analyseert de inhoudelijke koers, het stormachtige succes en de organisatie. Jurgen Maaspap - 287 blz
non-fictie

Bas Heijne
Een waanzinnig gaaf land
Voor veel lezers is de wekelijkse column van Bas Heijne in NRC Handelsblad een ijkpunt. Als geen ander neemt hij de temperatuur van de tijd op. In een scherpe, heldere stijl kijkt hij achter de actualiteit. De waan van de dag krijgt bij hem geen kans. In 'Een waanzinnig gaaf land' ontziet hij niets en niemand. De visieloze visie van Mark Rutte, de leugen van de participatiesamenleving, de zonnekoningen van de semipublieke sector, het 'goed werkgeverschap' van de bankensector, het politiek cabaret van Geert Wilders, de zielloze haalbaarheidspolitiek van PvdA, het Fyra-debacle, de burgeroorlog om Zwarte Piet, de doofpotcultuur in bestuurlijk Nederland. Of het nu om grote of kleine zaken gaat, steeds weer slaagt Heijne erin een vinger achter het nieuws te krijgen en grote, onderliggende thema's in kaart te brengen. Wat zijn we elkaar verschuldigd? En wat is een goede samenleving? Is Nederland echt 'een waanzinnig gaaf land'? Prometheuspap - 263 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie

Chris Hietland
De kroonprins van Nieuw Links
Van mulo tot minister en van rebel tot regent? André van der Louw, opgegroeid in Den Haag als zoon van een melkboer, was een prominent PvdA-politicus in de hoogtijdagen van de partij. Hij was een van de leidende figuren van Nieuw Links. Zijn bekende berendans op het partijcongres van 1969 symboliseerde de verdeeldheid in de PvdA op dat moment. In die jaren was hij ook perschef bij de VARA en redacteur van het spraakmakende jongerentijdschrift Hitweek. Als PvdA-voorzitter belichaamde de flamboyante Van der Louw de vernieuwing die de partij aan het begin van de jaren zeventig doormaakte. Hij was daarna een populaire burgemeester van Rotterdam, die dicht bij de burgers wilde staan. Zijn politieke vrienden zagen in hem de gedroomde opvolger van Joop den Uyl als PvdA-leider. Van der Louw was minister van CRM in het kabinet-Van Agt/Den Uyl. Na de val van dat kortstondige kabinet was hij onder meer voorzitter van het Openbaar Lichaam Rijnmond, sectievoorzitter betaald voetbal van de KNVB en voorzitter van de NOS. De PvdA bracht hij aan het begin van de jaren negentig nog eenmaal in beroering, met een vermeende couppoging ten tijde van de WAO-crisis. Chris Hietland werpt in deze biografie nieuw licht op de rol die Van der Louw speelde in de machtsstrijd binnen de PvdA. Hij schetst een beeld van Van der Louws politieke stijl, gaat in op zijn betekenis als Rotterdams burgemeester en beantwoordt onder meer de vraag hoe zijn politieke en journalistiek-culturele activiteiten in de jaren zestig zich tot elkaar verhielden. Prometheuspap - 479 blz