Jitske Jasperse
Het vrouwelijk oog wil ook wat
Vrouwen als opdrachtgevers, verzamelaars en kunstenaars
€ 24,90 € 9,90
Vrouwen als opdrachtgevers, kunstenaars en verzamelaars. Vrouwen in de kunstgeschiedenis worden veelal neergezet als geportretteerde figuren en naakten. ‘Het vrouwelijk oog wil ook wat’ toont dat zij veel meer waren dan blikvangers. Vrouwen als Eleonora van Aquitanië, Clara Peeters en Peggy Guggenheim waren opdrachtgever, kunstenaar en verzamelaar. Zij droegen in belangrijke mate bij aan de creatie van kunst en de vormgeving van de maatschappij. Het bespreekt de periode van Middeleeuwen tot de twintigste eeuw beslaat, de impact van vrouwen aan de hand van een grote variëteit aan kunstvormen: schilderijen, sculptuur, miniatuurportretten, ivoren kistjes, glas-in-lood en fotografie. Jitske Jasperse inspireert om met andere ogen naar kunst te kijken en laat zo het mannelijke genie van zijn sokkel tuimelen.
Gerelateerde producten
kunst

Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz
kunst

Marius de Leeuw
De veelzijdigheid en het vakmanschap van Marius de Leeuw komt vooral tot uiting in de grote verscheidenheid van zijn werk: glas-in-lood ramen in talrijke openbare gebouwen en kerken, kostuums, de zogenoemde 'lijdensdoeken' en zijn vrije werk, zoals schilderijen, aquarellen, gouaches, tekeningen, sgrafitto en gebruiksvoorwerpen. In een tiental bijdragen worden verscheidene thema's belicht: invloed, historische kennis, analyses van enkele werken, het leraarschap aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch, en andere aspecten van de kunstenaar Marius de Leeuw. Daarbij wordt ingegaan op de geschiedenis en de vervaardiging van glas-in-lood ramen, de uitspraken van de kunstenaar, en zijn levensloop wordt beschreven. De aanleiding voor de verschijning van deze uitgave is de onthulling van het bekende Prix de Rome-raam. Dit rijk en grotendeels in kleur geïllustreerde boek spreekt iedere kunstliefhebber aan, met name de geïnteresseerden in gebrandschilderd glas Waandersgeb - 239 blz
kunst

Nathan Mooij
Naked Eye Project
'Naked Eye Project - More than meets the eye' raken vier interessante onderwerpen: kijken, oog, communicatie en wetenschap. Iedereen kent ze: gevoelige mensen en rationelere mensen, mensen die beroepen kiezen als accountant of beroepen als kunstschilder, mensen die het hart op de tong hebben en de binnenvetters, mensen die altijd te laat zijn en mensen die gedijen bij orde en structuur. Zie jij ze ook? Ogen waarin je verdrinkt en ogen die je liever ontwijkt? Ogen die spannend zijn en ogen die door je heen lijken te kijken? Ogen met tranen, waarvan je duidelijk ziet dat het tranen van verdriet zijn of tranen van geluk? En wist je dat als je een gesprek voert met iemand je altijd iemand aankijkt in één oog? Nooit in twee tegelijk? Waarom en welk oog kiezen we dan onbewust? Volgens menig wetenschapper bestaat onze linker- en rechterhersenhelft uit een emotionele en rationele helft. Ons linker- en rechteroog zijn hier mee verbonden. De vraag die het team Naked Eye Project probeert te beantwoorden is: Zien wij de emotionele of rationele kenmerken van deze hersenhelften terug in iemands ogen? Naked Eye Project B.V.geb - 185 blz
kunst
