Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Het schuldgevoel bij Freud
Herman Westerink
Het schuldgevoel bij Freud
Een duister spoor
€ 34,15 Oorspronkelijke prijs was: € 34,15.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789085061243. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Boom Auteur: Herman Westerink Paginas: 430 Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie, Gezondheid, Psychologie.
Uit de serie ‘Vragen aan Freud’. In ‘De droomduiding’ citeert Freud uit Oedipus Rex wanneer hij schrijft dat die tragedie verhaalt van Oedipus’ zoektocht naar de bron van ellende van de stad Thebe: hij volgt het duistere spoor van een ‘oude schuld’, om uiteindelijk te ontdekken dat die tocht naar zijn eigen daden en hartstochten leidt. Regelmatig spreekt Freud daarna over het zoeken naar de oorsprong van het schuldgevoel als een sporenonderzoek. Het schuldgevoel is zelf het spoor dat tot diep in de driftwereld van een mens voert, tot diep in de kindertijd en tot diep in de prehistorie van cultuur en religie.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Yvonne Zonderop
Ongelofelijk
In de tweede helft van de vorige eeuw rukten veel Nederlanders zich los van een knellend godsdienstig verband. Geloof verdween tot achter de voordeur. Seculier werd de norm. Maar religie laat zich niet zomaar wegpoetsen. Als stelsel van zingeving kent het eigenlijk geen serieuze concurrent. Miljoenen Nederlanders laveren tussen geloof en ongeloof. In de politiek duikt de christelijke erfenis steeds weer op, omdat we er onze cultuur, democratie en ethiek aan ontlenen. Religie blijkt een immense bron van inspiratie voor nieuwkomers uit alle windstreken. En millennials verdiepen zich juist weer in godsdienst en spiritualiteit. Het is tijd dat we religie weer serieus nemen als maatschappelijk verschijnsel dat betekenis geeft, vindt Yvonne Zonderop. Als meisje verliet ze stampvoetend de katholieke kerk, maar ze voelt zich wel nauw verbonden met de christelijke cultuur. Ze beschrijft de recente geschiedenis van een ontzuilend Nederland, aan de hand van persoonlijke ervaringen. Volgens haar slaat de slinger nu weer de andere kant op ? voor wie open genoeg is om dit te zien. Prometheuspap - 168 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Jan Bor
Modern modern
De vraag in welke cultuur we leven houdt de gemoederen bezig. en de vraag naar urgentie wint, nu we vrijwillig – onze gegevens op de digitale straat leggen en deze vervolgens worden gebruikt om ons gedrag te controleren. Een serieuze bedreiging voor onze vrijheid. De postmoderne verwarring ligt intussen alweer achter ons. We bevinden ons nog steeds in de moderne cultuur. Gelukkig maar, want behalve bedreigingen biedt deze ook grote kansen. Om erachter te komen waarin het moderne ervan ligt, maakt Bor een wandeling door het hooggebergte van onze cultuur. De nadruk daarbij valt op de drie omwentelingen – in de filosofie, de kunsten en de fysica – die na 1900 hebben plaatsgevonden en die, alle drie, tot een update van onze moderne beschaving leidden. Vandaar de titel Modern modern. De vrijheid die onze cultuur voorstaat zal steeds weer bevochten moeten worden. Dat is de geest van de Verlichting als het hart van de moderne cultuur. Prometheuspap - 205 blz
filosofie & religie
Marvin Meyer
Inspirerende uitspraken van Jezus
Tweehonderd Jezus-spreuken die (in deze vorm) niet in de Bijbel of het Thomas-evangelie voorkomen. Elk logion onthult iets van Jezus' boodschap, van de waarheid over mens, wereld en God. God is in alles, maar in het bijzonder in de mens: het goddelijk geheim rust in ons innerlijk; God klopt gestaag op de deur van ons hart, en we hoeven alleen maar open te doen om onze diepste verlangens naar Hem vervuld te zien. Jezus blijkt steeds de mens die God kent, die een is met 'de waarheid' (de werkelijkheid, zou de boeddhist zeggen) en die deze daarom gestalte kan geven. De logia stammen uit oude christelijke, joodse en islamitische bronnen, sommige zijn zelfs ouder dan de evangelien. Ze bedoelen niet de mens iets te doen 'geloven', maar hem via zelfkennis tot kennis van God te brengen. In deze zin verduidelijken ze ook de Bijbelse evangelien: ze laten immers zien dat je de Bijbel met andere ogen kunt lezen dan met die van de traditie. Zeer verzorgde uitgave; ruime, duidelijke druk. Tirion176 blz