Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Het schuldgevoel bij Freud
Herman Westerink
Het schuldgevoel bij Freud
Een duister spoor
€ 34,15 Oorspronkelijke prijs was: € 34,15.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
Uitverkocht
ISBN: 9789085061243.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Boom
Auteur:
Herman Westerink
Paginas:
430
Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie, Gezondheid, Psychologie.
Uit de serie ‘Vragen aan Freud’. In ‘De droomduiding’ citeert Freud uit Oedipus Rex wanneer hij schrijft dat die tragedie verhaalt van Oedipus’ zoektocht naar de bron van ellende van de stad Thebe: hij volgt het duistere spoor van een ‘oude schuld’, om uiteindelijk te ontdekken dat die tocht naar zijn eigen daden en hartstochten leidt. Regelmatig spreekt Freud daarna over het zoeken naar de oorsprong van het schuldgevoel als een sporenonderzoek. Het schuldgevoel is zelf het spoor dat tot diep in de driftwereld van een mens voert, tot diep in de kindertijd en tot diep in de prehistorie van cultuur en religie.
Gerelateerde producten
esoterie & spiritualiteit
Geshe Michael Roach
De diamantslijper
De Diamantslijper biedt de lezer toepasbare strategieën voor succesvol werken en leven, gebaseerd op een unieke combinatie van oude en moderne wijsheid uit de Tibetaanse boeddhistische traditie. Geshe Michael Roach, een van de grote hedendaagse docenten van het Tibetaanse boeddhisme, verweeft drie niveaus in De Diamantslijper. De eerste is een vertaling van selecties van de Diamantsoetra zelf, een oude tekst die bestaat uit gesprekken tussen de Boeddha en zijn naaste leerling Soebhoeti. Door boeddhisten over de hele wereld gezien als centrale tekst, is de interpretatie van de Diamantsoetra het richtpunt van eeuwenlange aandacht geweest. Op het tweede niveau citeert Geshe Michael Roach uit enkele van de beste commentaren binnen de Tibetaanse traditie. In de eigenlijke tekst van dit boek, het derde niveau, gebruikt hij zowel de soetra als de commentaren als springplank voor zijn eigen leringen. Geshe Michael Roach verschaft nieuw inzicht in de oude wijsheid met behulp van voorbeelden uit zijn eigen ervaring als vice-president van de Andin International Diamond Corporation. Veel van het welslagen van Andin is te danken aan de toepassing van bedrijfsstrategieën, die nu in dit boek uiteengezet worden. De toegankelijke stijl van de auteur en zijn diepgaande spirituele inzichten maken De Diamantslijper tot een tijdloze bron voor iedereen, ongeacht of men al of niet vertrouwd is met het Tibetaanse boeddhisme. Geshe Michael Roach is een volledig ingewijde boeddhistische monnik die, na 22 jaar studie, als eerste westerling zijn geshe-graad (meester van het boeddhisme) ontving van het Tibetaanse Sera Mey-klooster. Naast zijn docentschap van het boeddhisme sinds 1981 is hij ook een geleerde in het Sanskriet, Tibetaans en Russisch en heeft talrijke vertalingen op zijn naam staan. Hij verwierf cum laude zijn graad aan Princeton University en werkte vele jaren voor Andin in New York City. Geshe Michael Roach is stichter en directeur van het Asian Classics Institute en is actief betrokken bij de restauratie van het Sera Mey-klooster. Hij is tevens een van de oprichters van de EBI, het Enlighted Business Institute, dat wereldwijd de werkwijze van De Diamantslijper uitdraagt. Met een voorwoord van Jean Karel Hylkema, auteur van Management vanuit compassie Brespap - 284 blz
filosofie & religie
Yvonne Zonderop
Ongelofelijk
In de tweede helft van de vorige eeuw rukten veel Nederlanders zich los van een knellend godsdienstig verband. Geloof verdween tot achter de voordeur. Seculier werd de norm. Maar religie laat zich niet zomaar wegpoetsen. Als stelsel van zingeving kent het eigenlijk geen serieuze concurrent. Miljoenen Nederlanders laveren tussen geloof en ongeloof. In de politiek duikt de christelijke erfenis steeds weer op, omdat we er onze cultuur, democratie en ethiek aan ontlenen. Religie blijkt een immense bron van inspiratie voor nieuwkomers uit alle windstreken. En millennials verdiepen zich juist weer in godsdienst en spiritualiteit. Het is tijd dat we religie weer serieus nemen als maatschappelijk verschijnsel dat betekenis geeft, vindt Yvonne Zonderop. Als meisje verliet ze stampvoetend de katholieke kerk, maar ze voelt zich wel nauw verbonden met de christelijke cultuur. Ze beschrijft de recente geschiedenis van een ontzuilend Nederland, aan de hand van persoonlijke ervaringen. Volgens haar slaat de slinger nu weer de andere kant op ? voor wie open genoeg is om dit te zien. Prometheuspap - 168 blz
filosofie & religie
David Brazier
Boeddhisme is een religie!
Mindfulness is inmiddels een wereldwijde beweging. Lang niet iedereen die mindfulness beoefent, privé of professioneel, is zich bewust van de boeddhistische oorsprong van deze populaire 'aandachtstraining'. Oplettendheid, aandacht en opmerkzaamheid spelen weliswaar een belangrijke rol in het bewandelen van het boeddhistische pad, maar zijn geen doel op zich! In 'Boeddhisme is een religie' toont David Brazier dat boeddhisme meer is dan een praktische snelweg naar geluk of een reeks technieken voor persoonlijke groei, maar een volwaardige religie die wijst op de mogelijkheid tot zelfoverstijging in tegenstelling tot de fundamenteel onbevredigende pogingen tot zelfverbetering. Overgave, geloof en besef van grondeloosheid zijn dan ook wezenlijke kenmerken van een geestelijke cultuur die zijn oorsprong vond in de leringen van de historische Boeddha en uitgroeide tot een van de grote wereldreligies. Asokapap - 175 blz
filosofie & religie
Bernard Suits
De sprinkhaan
In deze literair-filosofische klassieker uit 1979 verdedigt een sprinkhaan de gedachte dat het in het leven draait om spel. Hij voert er een dialoog over met zijn leerlingen. De sprinkhaan, die aan Socrates doet denken, definieert spel als de vrijwillige poging om niet-noodzakelijke hindernissen te overwinnen. En dat is wat de mens, nadat hij in zijn behoeften heeft voorzien, het liefst doet. In de utopische wereld, zoals de Canadese filosoof Bernard Suits hem schetst, wordt elk mens daarom een homo ludens, een mens die al spelend het leven waardevol maakt. Een fabelachtige tekst, literair en filosofisch-analytisch, diepzinnig en verhelderend. Fraai vertaald door Cyril Lansink en voorzien van prachtige tekeningen van Frank Newfeld. Bernard Herbert Suits (1925-2007) was hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Waterloo (Canada). Daarnaast was hij gastprofessor aan de universiteiten van Lethbridge en Bristol. Tevens was hij voorzitter van de International Association for the Philosophy of Sport. Als filosoof hield hij zich vooral bezig met de vraag wat een spel in essentie is. Daarbij vocht hij de stelling van Ludwig Wittgenstein aan dat er geen goede definitie van spel mogelijk zou zijn. Dit boek is de speelse en invloedrijke weerlegging van Wittgensteins stelling. Noordboekpap - 320 blz


