Harmen Abma
Grondtonen
€ 25,00 Oorspronkelijke prijs was: € 25,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789071139123.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Museum Belvedere
Paginas:
83
Categorie: Kunst.
Tentoonstellingscatalogus van Harmen Abma (1937-2007), waarin het accent ligt op de assemblages op betonijzer die hij van 1995 tot en met 2007 vervaardigde. Het was de periode waarin de kunstenaar zijn grote vorm vond.
Gerelateerde producten
kunst

Manzoni in Holland
Als een van de grootste wegbereiders van de internationale conceptuele kunst onderhield de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni een bijzondere band met Nederland. Nu zijn intensieve correspondentie met de Rotterdamse galeriehouder Hans Sonnenberg voor het eerst toegankelijk is gemaakt, wordt de omvang van Manzoni's invloed op de naoorlogse avant-garde in Nederland zichtbaar. Gedurende zijn korte kunstenaarscarrière vervaardigde Piero Manzoni meer dan duizend doeken, sculpturen en andere objecten. De conventionele kaders van het kunstwerk werden door hem op radicale wijze doorbroken, waarbij zelfs het lichaam van de kunstenaar onderdeel werd van het werk. Daartegenover staan zijn Achromes, letterlijk: 'zonder kleur'. Het oppervlak van het schilderij werd bij Manzoni een ruimte voor onbegrensde mogelijkheden. Het bood niet langer plaats aan de illusie van de geschilderde voorstelling of het persoonlijke expressieve gebaar van de kunstenaar, maar werd een op zichzelf staande entiteit. Het werk van Manzoni was van grote invloed op de Nederlandse nul- en internationale ZERO-kunstenaars. Nai010pap - 166 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

Sir Norman Rosenthal
Philipp Fürhofer
For English see below- 'Philipp Fürhofer' combineert in zijn multidisciplinaire artistieke praktijk schilderkunst, beeldhouwkunst, installatie en decorontwerp. Hij werkt met moderne materialen en plaatst deze naast historische elementen. Na zijn afstuderen aan de Universität der Künste Berlin bracht Fürhofer maandenlang in het ziekenhuis door met hartklachten en onderging hij een gedeeltelijke transplantatie. Geïnspireerd door de transparantie van de röntgenfoto's van zijn eigen borstkas maakt hij een aantal acrylaatdozen gevuld met gestructureerde objecten die hij zodoende een nieuwe vorm en een nieuwe werkelijkheid geeft. Hij wisselt de verschillende lagen van het werk af met spionspiegelfolie en gebruikt gloeilampen en LED-buizen die aan en uit springen om verschillende beelden te creëren. Door de transparante oppervlakken te beschilderen, transformeert hij deze mysterieuze en dromerige werelden tot een oneindig aantal motieven, van torso's tot landschappen en van ribbenkasten tot bossen, waarin mens en natuur naadloos in elkaar overgaan. Sinds 2008 heeft hij aaneengesloten als decor- en kostuumontwerper voor de meest prestigieuze operahuizen gewerkt, van Amsterdam tot Helsinki, de Royal Opera House in Londen en Kopenhagen.- English- Combining painting, sculpture, installation and set design, Philipp Fürhofer's multidisciplinary artistic practice is a blend of modern materials, mixed with historical elements. After graduating from the Universität der Künste Berlin, Fürhofer spent months in hospital with heart issues, culminating in a partial transplant. Inspired by his own chest X-rays and their transparency, he created acrylic glass boxes filled with structured objects, giving them new forms and reality. Juxtaposing different layers of the works with spy mirror foil, he often uses incandescent light bulbs, LED tubes that switch on and off to reveal different visions. His paintings on the transparent surface transform his mysterious and oneiric worlds into infinite motifs, from torsos into landscapes or from rib cages into forests, making nature and humans coexist. Since 2008, he has continuously worked as set and costume designer for the most prestigious opera houses, from Amsterdam to Helsinki, including the Royal Opera Houses in London and Copenhagen. - Engelstalig boek nai010geb - 181 blz