Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Goddelijke brulapen
Stine Jensen
Goddelijke brulapen
€ 19,90 Oorspronkelijke prijs was: € 19,90.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Uitverkocht
ISBN: 9789035131903.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Bert Bakker
Auteur:
Stine Jensen
Paginas:
308
Categorie: Non-Fictie.
In ‘Goddelijke brulapen’ schrijft Stine Jensen over belangwekkende fenomenen uit de hedendaagse cultuur. Het gaat over de verlangende vrouw aan de liaan en de brullende überman die bier, seks en humor wil; over bimbo’s en lippenstiftfeministen; over de warmbloedige kant van de Hollandse man en over de Marokkaanse man die 100% halal de liefde bedrijft. Intussen wordt het politieke wereldtoneel steeds grimmiger. De angst voor de Oriënt rukt op. Zijn we bang voor bijna alles?
Gerelateerde producten
non-fictie
Rodolfo Vera Calderón
Máxima
Ze is de populairste vrouw van Nederland, bewonderd door miljoenen. Tegenwoordig lijkt het alsof ze voor het koningschap in de wieg is gelegd, maar dat begon toch echt anders. Het meisje uit de Argentijnse middenklasse moest haar eigen pad bewandelen om uiteindelijk de troon te bereiken. Máxima. De wording van een koningin behandelt het leven van een vrouw over wie al veel is verteld en geschreven. Maar Rodolfo Vera Calderón en Paula Galloni, en hun vele bronnen, winden er bepaald geen doekjes om. Onverbloemd beschrijven de twee journalisten Máxima's klim naar de top. In hun biografie komt het verborgen en controversiële verleden van een jonge vrouw aan het licht die haar familie achterlaat in een zoektocht naar geld en roem. Haar ambitie brengt haar via wilde feesten van de New Yorkse jetset en een paar romances uiteindelijk bij haar doel: trouwen met een edelman. Maar blijft het daarbij? Máxima. De wording van een koningin beschrijft het feitelijke verhaal achter de veelzijdige vrouw die haar eigen plan trok â en won. Na publicatie in Argentinië, waar het boek een bestseller werd, ontvingen de auteurs nog meer informatie, waaronder een aantal ook in Nederland volkomen onbekende en zelfs geheime feiten. Deze beleven in deze Nederlandse editie hun wereldprimeur. Rodolfo Vera Calderón (1977) was als journalist werkzaam in Mexico, Frankrijk, de Verenigde Staten en Argentinië. Hij was vier jaar redacteur van de Argentijnse editie van ¡HOLA! en interviewde vele Europese vorsten, prinsen, prinsessen en edellieden. Paula Galloni (1988) is een Argentijnse journalist. Zij werkt momenteel voor de televisie en de radio. Gedurende tien jaar was ze verslaggever voor de Argentijnse editie van het tijdschrift ¡HOLA!. 'De auteurs leggen een onbekende kant van de koninklijke gemalin bloot. Nergens vind je een portret dat zo levensecht is als in dit nieuwe boek, waarin onbekende details worden onthuld over de Argentijnse die koningin van Nederland werd.' La Voz 'Dit boek is ook gebaseerd op anonieme bronnen, maar tapt uit een ander vaatje. Hier vertrekt Máxima als kind uit een middenklasse-gezin naar New York op zoek naar geld en status.' Daniela Hooghiemstra, de Volkskrant 'De auteurs beschrijven de lichte kanten van het leven van de koningin, maar ook de sombere: de verboden liefde van haar ouders; het politieke verleden van haar vader; en de betreurenswaardige zelfmoord van haar zus Inés. Ook geven ze onbekende details over het begin van Máxima's romance met de huidige koning en maken ze een uitputtende analyse van de modeontwerpen die ze kiest, die wel heel ver af staan van de calvinistische soberheid van haar schoonmoeder.' La Nacion Prometheuspap - 240 blz
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
mens & maatschappij
Maurits Barendrecht
Het papieren paleis
Ons verouderde rechtssysteem wankelt en staat veraf van ons begrip van rechtvaardigheid. Maurits Barendrecht en Maurits Chabot schetsen nieuwe routes naar een rechtspraak die mensen samenbrengt. 'Een helder, hartstochtelijk pleidooi voor de broodnodige vernieuwing van de rechtsstaat.' - Bas Heijne 'Het boek leest als een roman. [â¦] De grote waarde van het pleidooi van Barendrecht en Chabot is dat het kussen van de rechtspleging wordt opgeklopt.' Lucas Lieverse in de Volkskrant. 'Over de beperkingen van het recht en de stevige hervorming die er steeds maar niet komt. Ik vind het een belangrijk boek.' â Folkert Jensma in NRC Nieuwsbrief Recht en Onrecht 'Een krachtig boek over de noodzakelijke vernieuwing van de rechtsstaat.' â Den Haag Centraal 'Sommige boeken moet iedere advocaat lezen. Twaalf jaar geleden was dat The end of lawyers van Richard Susskind. Nu is dat Het Papieren Paleis van Maurits Barendrecht en Maurits Chabot. ⦠Het Papieren Paleis geeft voldoende aanknopingspunten en ideeën voor iedereen die de rechtsstaat een warm hart toedraagt, voor het vernieuwen van dat deel van de juridische dienstverlening waar zij invloed op hebben. Dus koop dit boek, lees het in een adem uit en ga ermee aan de slag.' â Advocatie.nl 'Aanrader.' â Financieel Dagblad, Nieuwe Boeken De Belastingdienst pakte mensen die toeslagen ontvingen hard aan, maar slaagt er niet in het leed recht te zetten. Bij medische missers staan artsen vaak langdurig in de beklaagdenbank, terwijl patiënten en hun families daar weinig mee opschieten. Veel mensen kampen met knagende conflicten dicht bij huis, zoals burenruzies, vechtscheidingen of ontslagzaken. Een juridisch oordeel lost meestal weinig op. Intussen treedt de ene minister na de andere topambtenaar af. Rechters zijn overbelast, het OM wordt geplaagd door schandalen, sociale advocaten gooien het bijltje erbij neer. Het recht is vastgelopen. De juridische wereld wankelt. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat onze procedures nog stammen uit de negentiende eeuw. De rechter vonnist en dan is er recht gedaan? Uit onderzoek blijkt dat ons rechtssysteem inmiddels veraf staat van hoe mensen rechtvaardigheid ervaren. Dat is alarmerend. In Het papieren paleis schetsen Barendrecht en Chabot nieuwe routes naar rechtvaardigheid. Die leiden hen van het Vredespaleis in Den Haag tot de kinderrechter, en van gidsland Rwanda tot Belgische vrederechters. Rechtspreken, concluderen ze, gebeurt niet óver, maar tússen mensen. Met een rechtspraak die mensen samenbrengt, in plaats van ze uit elkaar te spelen. 'Het boek leest als een roman. [...] De grote waarde van het pleidooi van Barendrecht en Chabot is dat het kussen van de rechtspleging wordt opgeklopt.' - Lucas Lieverse in de Volkskrant Balanspap - 264 blz
geschiedenis
Jonathan Eig
King
Het meest omvattende en complete portret dat ooit is geschreven over deze iconische figuur. De hoop die uitging van de 'I have a dream'-toespraak van Martin Luther King en de tragiek van zijn dood hebben het levensverhaal van deze briljante, doortastende en gecompliceerde man volledig overschaduwd. Want King droomde niet alleen, hij stelde ook eisen. Om de strijd van King beter te begrijpen doet dit boek niet alleen recht aan zijn radicale opvattingen en zijn betekenis voor de huidige samenleving, het probeert ook de ware Martin Luther King te reconstrueren uit de mist van hagiografieën. Want King was bovenal een mens en niet een heilige. King, de eerste grote biografie van Martin Luther King jr. in meer dan veertig jaar, is gebaseerd op jarenlang onderzoek, honderden interviews en duizenden niet eerder gepubliceerde documenten, waaronder een grote hoeveelheid geheim materiaal van de FBI. Hij beet op zijn nagels. Hij schreeuwde naar de tv. Hij rookte sigaretten en verborg dat voor zijn kinderen. Hij had een huid die zo gevoelig was dat hij geen scheermes kon verdragen. Hij sliep slecht, maar deed graag dutjes. Hij was chronisch te laat voor afspraken. Als jongeman probeerde hij zich twee keer van zijn leven te beroven, maar deed dat halfslachtig. Als volwassene is hij verschillende keren opgenomen geweest vanwege uitputting, zoals hij het zelf noemde, maar anderen noemden het een depressie. Hij had een eigenaardig gevoel voor humor, wetende dat grof taalgebruik grappiger was uit de mond van een doopsgezinde predikant. Hij was afhankelijk van zijn vrouw Coretta op een manier die maar weinigen in die tijd begrepen. Hij ging herhaaldelijk vreemd, zelfs toen hij wist dat de fbi hem schaduwde. Met een maîtresse had hij zo lang een relatie dat vrienden haar zijn tweede vrouw noemden. Hij was een man die geen angst kende en al vroeg zei dat God hem had opgeroepen te handelen. En dat hij bereid was te sterven. Hollands Dieppap - 768 blz


