Ger Dekkers
Ger Dekkers – Een retrospectief
Landschapwaarnemingen
€ 24,95 Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789040089763. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Waanders Auteur: Ger Dekkers Paginas: 108 Categorie: Kunst.
Kenmerkend voor het werk van Ger Dekkers zijn de bijna grafische elementen in zijn manier van fotografie, de horizon die vaak exact door het midden van het beeld loopt, waardoor lucht en aarde streng gescheiden evenveel ruimte innemen. Overzicht van 40 jaar fotografie.
Gerelateerde producten
stripverhalen & graphic novels

Willem Retour
In 2016 werd politiek cartoonist en striptekenaar Bernhard Willem Holtrop 75 jaar. Driekwart eeuw, waarvan hij de laatste vijftig jaar doorbracht in Frankrijk. Hij verwierf daar grote bekendheid door zijn werk voor tijdschriften als Charlie Hebdo en dagbladen als Libération. 'Willem Retour' laat een overzichtstentoonstelling in het Nederlands Stripmuseum een kleine selectie zien. Mooi kan de werkelijkheid die Willem in zijn tekeningen oproept, bepaald niet worden genoemd. Met schijnbare gretigheid tonen zijn platen de bloedige effecten van kleingeestigheid, fanatisme, onderdrukking en oorlog. Daarmee passen zijn tekeningen in de traditie van George Grosz, Siné en tonen ze duidelijk verwantschap met het werk van Jean-Marc Reiser. Kenmerkend voor zijn werk: een stille woede, en misschien meer nog een stomme verbazing over wat mensen elkaar kunnen en willen aandoen. Nobelmangeb - 100 blz
kunst

Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture
Brancusi, Rosso en Man Ray zijn alle drie niet alleen beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst, maar bovendien maakten zij in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De kunstenaars zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de – voor die tijd – experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. 'Brancusi Rosso Man Ray – Framing Sculpture' bevat beschrijvingen van alle tentoongestelde werken en essays over de drie kunstenaars door de conservatoren van de tentoonstelling. Verder bevat het essays door de specialisten Roxana Marcoci, senior conservator fotografie van het Museum of Modern Art te New York en Nina Schallenberg, conservator collectie van het Wilhelm Hack Museum te Ludwigshafen. Museum Boijmans van Beuningenpap - 224 blz
kunst

Wolfgang Laib
Wolfgang Laib (Metzingen, Duitsland 1950) woont en werkt in Hochdorf. Met natuurlijke, maar in de kunst ongewone materialen als bijenwas, melk, stuifmeel en rijst maakt Laib werk dat bijna sacraal aandoet. Zijn oeuvre heeft een cyclisch karakter: ieder type werk wordt steeds opnieuw gemaakt, maar de kring van werken breidt zich uit. Laibs werken hebben in al hun kwetsbaarheid iets tijdloos en eeuwigs. Ze verwijzen naar de schoonheid en kostbaarheid van dingen die er gewoon zijn en tegelijkertijd naar primaire, weinig excessieve levensbehoeften. In het zuiden van Duitsland leidt Laib een enigszins teruggetrokken leven. Het met de hand verzamelen van stuifmeel is een tijdrovend karwei en door het volgen van de bloei van verschillende planten en bomen (zoals paardebloem, boterbloem en den) is hij een goed deel van het jaar aan de omgeving gebonden. Maar zoals het ritme van de seizoenen zich zowel herhaalt als steeds weer nieuw is, zo blijven ook de elementaire handelingen die voor het maken van zijn werken noodzakelijk zijn voor Laib van betekenis: 'Ik heb de melk al zo vaak uitgegoten en het stuifmeel al zo vaak uitgezeefd, de ervaring blijft echter altijd nieuw. Het is iets dat je nog nooit eerder gezien hebt, een realiteit waarvan je niet kunt geloven dat het werkelijkheid is.' Tentoonstellingscatalogus De Pont Museum Tilburgpap - 151 blz
kunst

Hans den Hartog Jager
Zie de mens
Het portret is een belangrijk genre in de beeldende kunst ? niets is zo prettig als lang en ongegeneerd kijken naar een ander mens. Maar zo'n honderd jaar geleden vond er een omslag plaats: niet langer was de geportretteerde het uitgangspunt van het werk, dat werd de maker. Keerpunt in die ontwikkeling was het werk van Constantin Brancusi: hij abstraheerde in 1920 het menselijke hoofd tot een bijna perfecte eivorm. Dat leek het eindpunt van het genre, maar het bleek juist een nieuw begin. Brancusi's ei barstte open, en vanaf dat moment gebruiken kunstenaars de mensfiguur om alles op te projecteren wat ze willen: schoonheid, idealisme, vervorming, roem. In 'Zie de mens' wordt dit zichtbaar gemaakt door honderd portretten bij elkaar te brengen, telkens van één mens en uit elk jaar één. Zo ontstaat een overzicht van de visie op de mens van de afgelopen honderd jaar. Het toont de meest uiteenlopende artistieke en sociale gebeurtenissen, van de nasleep van de Eerste Wereldoorlog tot de opkomende abstractie, van de Tweede Wereldoorlog tot het feminisme en van de celebrity-cultuur tot de selfie. Zo stimuleert het ons beter te kijken naar de kunst en naar de wereld om ons heen. En daarmee naar onszelf. Athenaeumpap - 224 blz