Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/Friedensreich Hundertwasser
Friedensreich Hundertwasser
Ein Sonntagsarchitekt – Gebaute Träume und Sehnsüchte
€ 48,00 Original price was: € 48,00.€ 12,50Current price is: € 12,50.
ISBN: 9783925782527. Bindwijze: geb Taal: de Uitgever: Deutsches Architektur Museum Paginas: 248 Categories: Architectuur, Kunst.
Schon mit dem Titel ‘Friedensreich Hundertwasser – Ein Sonntagsarchitekt – Gebaute Träume und Sehnsüchte’ macht Ingeborg Flagge deutlich, worum es ihr mit dieser Ausstellung eigentlich geht. Ihre Absicht ist es, zur Aufklärung des Rezeptionsphänomens Hundertwasser beizutragen. Seine kunterbunten phantastischen Bauwerke mit den goldenen Zwiebeltürmchen und den absurd gekurvten Formen genießen einerseits beim größten Teil der Bevölkerung enorme Popularität, werden andererseits aber von fast allen renommierten Architekten vehement abgelehnt.
Gerelateerde producten
kunst
Götterbilder
Auch im Zeitalter der Globalisierung religiöses Denken sind das Fühlen und Handeln der Bewohner Süd- und Südostasiens und der Himalayaländer – lebendig wie vor zweitausend Jahren. In den großen in der Region entstandenen religiösen Systemen, dem Buddhismus und dem Hinduismus, unterscheidet sich die Beziehung zwischen den Menschen und ihren Göttern sehr stark von der unseren. 'Götterbilder' leistet mit einführenden Texten zu den Themen Globalisierung, Hinduismus, Buddhismus, Naga und Vietnam einen Beitrag, das eigene Verständnis der Welt mit dem des "Fremden" in Beziehung zu setzen. Snoeck96 blz
kunst
Andy Warhol
Das Genie
Platinblondes Haar, große Brille, kurzer schwarzer Mantel, enge Jeans, locker geknotete Krawatte, blasses Gesicht, ein zögerliches Lächeln? Andy Warhol. Begründer einen neuen Tradition, Schöpfer eines eigenen Universums mit eigenen Gesetzen und Regeln, das sich radikal von allem unterschied, das ihm vorausging. Er registrierte wie kein Zweiter das Banale und Alltägliche: Suppendosen, Geldscheine, Reklame, Porträts von Königinnen, Popstars und Sexgöttinnen. Gleichzeitig hielt er der Gesellschaft einen Spiegel vor. Snoeckpap - 112 blz
kunst
Jan van der Kooi
Jan van der Kooi werd geboren in 1957 (Bedum) en studeerde aan Academie Minerva in Groningen. De onderwerpen voor zijn werk zoekt hij in zijn eigen omgeving. Zijn schilderijen concentreren zich heel sterk op de kleuren van het licht - zonlicht, strijklicht, tegenlicht. Gefilterd of tegengehouden of omgebogen door glas, vitrage, ijzel. Of licht zoals weerkaatst vallend op een vloer. 'Het zijn', zegt Jan van der Kooi, 'studies in wit'.Als tekenaar excelleert Van der Kooi met zijn studies van allerhande dieren. Doorgaans uitgevoerd in krijt zijn zij zo overtuigend en zo levensecht dat je soms bijna zou vergeten dat het 'slechts' om tekeningen gaat. Naast Van der Kooi's dierstudies verdienen vooral zijn Hollandse landschappen - meestal uitgevoerd met penseel en gewassen inkt - speciale vermelding. Hij verstaat daarbij de kunst van het weglaten en weet licht in zijn werk te brengen.Een lange constante in Van der Koois oeuvre zijn verder zijn zelfportretten. Misschien is er na Rembrandt geen kunstenaar die het eigen gezicht zozeer tot inzet van studie heeft gemaakt. Jan van der Kooi kan het af zonder eigen galerie, gaat zonder trommels en trompetten door het leven en exposeert slechts eens in de vijf jaar, maar wordt desondanks gezien als de beste tekenaar van dit moment. THOTHPAP - 174 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz