Albert Elen
Fra Bartolommeo
De goddelijke renaissance
€ 34,95 € 12,50
ISBN: 9789069182957.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Boijmans van Beuningen
Auteur:
Albert Elen
Paginas:
240
Categorie: Kunst.
Deze rijk geïllustreerde catalogus verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen, met een uitgebreide bespreking van alle tentoongestelde werken en de voorbereidende tekeningen. Daarnaast wordt in vier inleidende essays het leven en werk en de atelierpraktijk van Fra Bartolommeo besproken, evenals de iconografie van de schilderijen en de verzamelgeschiedenis van de collectie tekeningen die uiteindelijk in Museum Boijmans Van Beuningen terechtkwam.
Gerelateerde producten
kunst
Portretten van Frans Hals
Frans Hals behoort tot de belangrijkste portretschilders van de Hollandse Gouden Eeuw. 'Portretten van Frans Hals' is de eerste die aan zijn familieportretten is gewijd en belicht, samen met de bijbehorende catalogus, zijn vier familieportretten, naast verwante werken van de kunstenaar. Het idee van deze tentoonstelling ontstond na de verwerving van het Familieportret in een Landschap van Frans Hals door het Toledo Museum of Art in 2011, evenals door de recente conservatie van Drie kinderen van de familie Van Campen in Brussel. Deze werken vormden oorspronkelijk één compositie maar werden om onbekende redenen eind 18e of begin 19e eeuw van elkaar gescheiden. De catalogus brengt de bewaarde delen van het schilderij van Toledo/Brussel opnieuw samen en stelt een reconstructie voor. Daarnaast wordt onderzocht hoe de vier composities zijn opgebouwd, welke symbolische elementen ze bevatten en wat we over de afgebeelde figuren weten. Tot slot komen ook enkele nieuwe ontdekkingen over de familie Van Campen aan bod, waarbij die familie binnen de Haarlemse maatschappij in de vroege jaren 1600 wordt geplaatst. Mercatorfondsgeb - 112 blz
kunst
Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture
Brancusi, Rosso en Man Ray zijn alle drie niet alleen beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst, maar bovendien maakten zij in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De kunstenaars zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de – voor die tijd – experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. 'Brancusi Rosso Man Ray – Framing Sculpture' bevat beschrijvingen van alle tentoongestelde werken en essays over de drie kunstenaars door de conservatoren van de tentoonstelling. Verder bevat het essays door de specialisten Roxana Marcoci, senior conservator fotografie van het Museum of Modern Art te New York en Nina Schallenberg, conservator collectie van het Wilhelm Hack Museum te Ludwigshafen. Museum Boijmans van Beuningenpap - 224 blz
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz
kunst
Margaret K. Koerner (red.)
William Kentridge In Bruges
'Smoke, Ashes, Fable' bevat een collectie van William Kentridge en de uitzonderlijke locatie – het Brugse Sint-Janshospitaal, met zijn 800 jaar een van de oudste nog bestaande ziekenhuiscomplexen in Europa – maken van deze tentoonstelling een niet te missen gebeuren over trauma en heling. Centraal staat een hedendaagse interpretatie van de middeleeuwse dodendans: More Sweetly Play the Dance, een video-installatie van Kentridge uit 2015. De dialoog tussen de opmerkelijke setting en de geëxposeerde kunstwerken - onder meer van Marcel Broodthaers, met wie Kentridge een aantal dingen gemeen heeft - daagt de bezoeker uit om laag na laag van de geschiedenis te 'doorwerken'. De catalogus bevat vier essays. Margaret Koster Koerner, curator van de tentoonstelling, biedt de lezer een beeld van Kentridge en van Brugge. Benjamin Buchloh gaat in op de manier waarop Kentridge de historische avant-garde begrijpt: vanuit het perspectief van de balling, dus vanuit een heel andere invalshoek dan de Amerikaanse en Europese naoorlogse neo-avant-gardisten. Joseph Leo Koerner laat zich door het voormalige ziekenhuis en de historische gelaagdheid van Brugge inspireren om de kunst van Kentridge te zien als een eigenzinnig verwerkingsproces waarin het verleden zowel verminkend als verlossend werkt. Harmon Siegel onderzoekt Kentridges benadering van de filmgeschiedenis en brengt daarbij ook het werk van Broodthaers ter sprake. 'Smoke, Ashes, Fable' biedt een indringende kijk op een van de grootste kunstenaars van onze tijd. Mercatorfondsgeb - 232 blz