Albert Elen
Fra Bartolommeo
De goddelijke renaissance
€ 34,95 Oorspronkelijke prijs was: € 34,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789069182957. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Boijmans van Beuningen Auteur: Albert Elen Paginas: 240 Categorie: Kunst.
Deze rijk geïllustreerde catalogus verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen, met een uitgebreide bespreking van alle tentoongestelde werken en de voorbereidende tekeningen. Daarnaast wordt in vier inleidende essays het leven en werk en de atelierpraktijk van Fra Bartolommeo besproken, evenals de iconografie van de schilderijen en de verzamelgeschiedenis van de collectie tekeningen die uiteindelijk in Museum Boijmans Van Beuningen terechtkwam.
Gerelateerde producten
kunst
Portretten van Frans Hals
Frans Hals behoort tot de belangrijkste portretschilders van de Hollandse Gouden Eeuw. 'Portretten van Frans Hals' is de eerste die aan zijn familieportretten is gewijd en belicht, samen met de bijbehorende catalogus, zijn vier familieportretten, naast verwante werken van de kunstenaar. Het idee van deze tentoonstelling ontstond na de verwerving van het Familieportret in een Landschap van Frans Hals door het Toledo Museum of Art in 2011, evenals door de recente conservatie van Drie kinderen van de familie Van Campen in Brussel. Deze werken vormden oorspronkelijk één compositie maar werden om onbekende redenen eind 18e of begin 19e eeuw van elkaar gescheiden. De catalogus brengt de bewaarde delen van het schilderij van Toledo/Brussel opnieuw samen en stelt een reconstructie voor. Daarnaast wordt onderzocht hoe de vier composities zijn opgebouwd, welke symbolische elementen ze bevatten en wat we over de afgebeelde figuren weten. Tot slot komen ook enkele nieuwe ontdekkingen over de familie Van Campen aan bod, waarbij die familie binnen de Haarlemse maatschappij in de vroege jaren 1600 wordt geplaatst. Mercatorfondsgeb - 112 blz
kunst
Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture
Brancusi, Rosso en Man Ray zijn alle drie niet alleen beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst, maar bovendien maakten zij in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De kunstenaars zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de – voor die tijd – experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. 'Brancusi Rosso Man Ray – Framing Sculpture' bevat beschrijvingen van alle tentoongestelde werken en essays over de drie kunstenaars door de conservatoren van de tentoonstelling. Verder bevat het essays door de specialisten Roxana Marcoci, senior conservator fotografie van het Museum of Modern Art te New York en Nina Schallenberg, conservator collectie van het Wilhelm Hack Museum te Ludwigshafen. Museum Boijmans van Beuningenpap - 224 blz
kunst
Erik Verhagen
De schandelijke ramen van Jan Dibbets | Jan Dibbets and his Scandalous Windows
Catalogus verschenen bij de solo-expositie van Jan Dibbets, met daarin een essay van de jonge Franse kunsthistoricus Erik Verhagen die onlangs op het werk van Dibbets is gepromoveerd. Sinds de opening in 1992 heeft De Pont vrijwel permanent het werk van Jan Dibbets getoond. Het monumentale Four Windows (1991) en het driedelige San Casciano Ceiling(1983-1984) zijn zo herkenningspunten in de presentatie geworden. Voor de eerste keer organiseert De Pont nu een tentoonstelling van het werk van Dibbets. Zijn laatste grote tentoonstelling in Nederland had Dibbets in 1988 in het Van Abbemuseum. Voor De Pont is er een selectie gemaakt van enkele series werken uit de periode 1990-2000. Dibbets heeft in de afgelopen jaren een groot aantal monumentale schilderijen gemaakt waarin hij het al eerder gebruikte motief van een gefotografeerd rond raam verder heeft uitgewerkt. Eén van deze series is ontstaan in Tilburg. Voor twee andere series heeft Dibbets ramen gefotografeerd in Amsterdam en in het stadje Tollebeek in de Noordoostpolder. De Pont Museumpap - 63 blz
kunst
De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.