Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Fotografie/Fotofolio 5x
Fotofolio 5x
Nederlandse tijdschrift Fotografie
€ 99,50 Oorspronkelijke prijs was: € 99,50.€ 25,00Huidige prijs is: € 25,00.
ISBN: 9789462260115.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Lecturis
Paginas:
960
Categorieën: Fotografie, Kunst.
Vijf topfotografen bundelen hun visie en tonen een uniek tijdsbeeld. C. Barton van Flymen, Bart van Leeuwen, Boudewijn Neuteboom, Bart Nieuwenhuijs en Peter van der Velde waren veertig jaar lang (1967-2007) de toonaangevende fotografen in Nederlandse tijdschriften. Het werk van de vijf fotografen heeft veel invloed gehad op de reclamefotografie. Van ieder van de fotografen een boek, samengebracht in een cassette: ‘Fotofolio. 40 jaar Nederlandse tijdschriftfotografie’. Fotografie die een periode doet herleven, met een hedendaagse blik die niets aan kracht heeft ingeboet.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Mark Goslinga
Assen gephotographeerd
In de tweede helft van de negentiende eeuw was Assen sterk in ontwikkeling en dankzij het nieuwe medium fotografie is daarvan veel vastgelegd. Niet eerder is een uitgave met foto's uit de jaren omstreeks 1860 tot 1910 verschenen. Ruim 200 unieke foto's zijn in deze bundel samengebracht. De nadruk ligt op stadsgezichten, maar er is ook ruimte voor portretten en onderwerpen als het koninklijk bezoek in 1895 en het Eeuwfeest van 1907. 'Assen Gephotographeerd' is een naslagwerk voor (oud-)inwoners van Assen en Drenthe. Ook voor liefhebbers van fotografie en historici is het een aanwinst. De foto's, fotografen en de periode waarin zij werkzaam waren, worden uitgebreid ingeleid door Mark Goslinga (historicus en conservator foto- en filmarchief bij het Drents Archief) en Martin Hiemink (auteur en kenner van Assen en haar historie). De auteurs vullen elkaar aan en geven met 'Assen Gephotographeerd' een uniek kijkje in de geschiedenis van de Drentse hoofdstad. Van Gorcumgeb - 296 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Jan van der Kooi
Jan van der Kooi werd geboren in 1957 (Bedum) en studeerde aan Academie Minerva in Groningen. De onderwerpen voor zijn werk zoekt hij in zijn eigen omgeving. Zijn schilderijen concentreren zich heel sterk op de kleuren van het licht - zonlicht, strijklicht, tegenlicht. Gefilterd of tegengehouden of omgebogen door glas, vitrage, ijzel. Of licht zoals weerkaatst vallend op een vloer. 'Het zijn', zegt Jan van der Kooi, 'studies in wit'. Als tekenaar excelleert Van der Kooi met zijn studies van allerhande dieren. Doorgaans uitgevoerd in krijt zijn zij zo overtuigend en zo levensecht dat je soms bijna zou vergeten dat het 'slechts' om tekeningen gaat. Naast Van der Kooi's dierstudies verdienen vooral zijn Hollandse landschappen - meestal uitgevoerd met penseel en gewassen inkt - speciale vermelding. Hij verstaat daarbij de kunst van het weglaten en weet licht in zijn werk te brengen. Een lange constante in Van der Koois oeuvre zijn verder zijn zelfportretten. Misschien is er na Rembrandt geen kunstenaar die het eigen gezicht zozeer tot inzet van studie heeft gemaakt. Jan van der Kooi kan het af zonder eigen galerie, gaat zonder trommels en trompetten door het leven en exposeert slechts eens in de vijf jaar, maar wordt desondanks gezien als de beste tekenaar van dit moment.
PAP - 174 blz
kunst

Flip Bool
Erich Salomon – Emigrant in Holland, photos 1933-1940 & Peter Hunter – Emigrant in London, photos 1935-1940
See for English below- De legendarische Dr. Erich Salomon staat bekend als de grondlegger van de moderne parlementaire fotografie; in Engeland werd in 1928 de term candid photography geïntroduceerd naar aanleiding van Salomons foto's. Zijn zoon Peter Hunter, een minder beroemd maar even begenadigd fotograaf, stelde zijn leven in dienst van het verzamelen, conserveren en bekendmaken van het oeuvre van zijn vader, die in 1944 zo tragisch werd vermoord. 'Erich Salomon, emigrant in Holland, foto's 1933-1940 / Peter Hunter, emigrant in London, foto's 1935-1940' verteld het levensverhaal van beide fotografen, maar ook foto's laat zien die getuigen van het wereldgebeuren aan de vooravond van een der meest ijzingwekkende episoden uit de geschiedenis.- The legendary Dr. Erich Salomon is known as the founder of modern parliamentary photography; In England, the term candid photography was introduced in 1928 in response to Salomon's photos. His son Peter Hunter, a less famous but equally gifted photographer, dedicated his life to collecting, preserving and publicizing the oeuvre of his father, who was so tragically murdered in 1944. 'Erich Salomon, emigrant in Holland, photos 1933-1940 / Peter Hunter, emigrant in London, photos 1935-1940' tells the life story of both photographers, but also shows photos that testify to world events the eve of one of the most chilling episodes in history. Focus Publishing B.V.geb - 176 blz