Fernand Léger
€ 45,00 € 25,00
Fernand Léger, een gepassioneerd getuige van een bijzonder boeiend tijdperk, is een van de bekendste moderne kunstenaars. Hij was heel productief, in alles geïnteresseerd en een groot reiziger. Zijn hele carrière lang was hij op diverse gebieden actief: poëzie, film, circus, dans, architectuur en stedenbouw. Hij streefde ernaar tegelijk moderne en volkse werken te maken en was het toonbeeld van de kunstenaar die zich voor de maatschappelijke vooruitgang inzette. Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van het Centre Pompidou stelt deze uitzonderlijke tentoonstelling en de bijbehorende catalogus ‘Fernand Léger’ alle facetten van deze 20e-eeuwse grootmeester vanuit een originele invalshoek voor. Hét nieuwe referentiewerk over een van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw. Een tentoonstelling voor het grote publiek die op een ruime mediabelangstelling zal kunnen rekenen.
Gerelateerde producten
kunst

Joep van Aert
Hardwell, 2 Years as One
Ambitie wordt vaak de sleutel tot succes genoemd, maar je komt nergens zonder doorzettingsvermogen. Hardwell heeft dankzij zijn doorzettingsvermogen zijn grootste dromen waargemaakt. Vanaf het moment dat hij benoemd wordt tot de nummer 1 DJ van de wereld in de DJ Mag Top 100 bereikt zijn faam een nieuwe hoogte – een waarmee hij niet meer weg te denken is uit de internationale dansscène. Doormiddel van dit boek krijgen je een blik behind the scenes in het leven van Hardwell. ‘2 Years as One’ bevat nog nooit eerder vertoonde foto's van de belangrijkste momenten uit zijn carrière waaronder Hardwell's tweede verovering van de nummer 1 positie in de DJ Mag Top 100 en de laatste show van zijn I Am Hardwell wereld tour in een uitverkocht Madison Square Garden. Nederlandse fotograaf Joep van Aert heeft Hardwell sinds het winnen van de titel twee jaar lang gevolgd om zijn meest bijzondere momenten vast te leggen. Neem een kijkje in het leven van een van 's werelds grootste dj's en aanschouw exclusieve foto's van de meest indrukwekkende dance shows ter wereld. Het is van Aert gelukt om naast foto's van spectaculaire shows met duizenden fans ook de andere kant van het leven van de Hardwell vast te leggen. Bekijk de nog nooit vertoonde intieme momenten van Hardwell samen met familie en vrienden en het leven buiten de dj-booth van een van de grootste DJ's ter wereld. Reis mee met de ster uit Breda en volg Hardwell en zijn team achter de schermen van zijn grootste shows op Miami Ultra Music Festival, Tomorrowland, EDC Las Vegas, tijdens de populaire Revealed Bus Tour en zijn eigen clubavonden in Hakkasan Las Vegas en Ushuaïa Ibiza. Zie ook het ontstaan en de hoogtepunten van de enorm succesvolle I Am Hardwell Tour. Hardwell drukt zijn stempel op de dance industrie met zijn constante toewijding om nieuwe muziek te maken en grenzen te verleggen met onder andere zijn eigen label Revealed Recordings. In dit officiële fotoboek volg je Hardwell in de misschien wel meest hectische jaren van zijn carrière! "Als je het kunt dromen, kun je het doen!" is het motto van Hardwell tijdens zijn ongeëvenaarde weg naar succes. Dit exclusieve fotoboek laat zien wat kan worden bereikt met hard werken en de wil om je droom te volgen. Komma / d'Jonge Hondgeb - 360 blz
kunst

Margaret K. Koerner (red.)
William Kentridge In Bruges
'Smoke, Ashes, Fable' bevat een collectie van William Kentridge en de uitzonderlijke locatie – het Brugse Sint-Janshospitaal, met zijn 800 jaar een van de oudste nog bestaande ziekenhuiscomplexen in Europa – maken van deze tentoonstelling een niet te missen gebeuren over trauma en heling. Centraal staat een hedendaagse interpretatie van de middeleeuwse dodendans: More Sweetly Play the Dance, een video-installatie van Kentridge uit 2015. De dialoog tussen de opmerkelijke setting en de geëxposeerde kunstwerken - onder meer van Marcel Broodthaers, met wie Kentridge een aantal dingen gemeen heeft - daagt de bezoeker uit om laag na laag van de geschiedenis te 'doorwerken'. De catalogus bevat vier essays. Margaret Koster Koerner, curator van de tentoonstelling, biedt de lezer een beeld van Kentridge en van Brugge. Benjamin Buchloh gaat in op de manier waarop Kentridge de historische avant-garde begrijpt: vanuit het perspectief van de balling, dus vanuit een heel andere invalshoek dan de Amerikaanse en Europese naoorlogse neo-avant-gardisten. Joseph Leo Koerner laat zich door het voormalige ziekenhuis en de historische gelaagdheid van Brugge inspireren om de kunst van Kentridge te zien als een eigenzinnig verwerkingsproces waarin het verleden zowel verminkend als verlossend werkt. Harmon Siegel onderzoekt Kentridges benadering van de filmgeschiedenis en brengt daarbij ook het werk van Broodthaers ter sprake. 'Smoke, Ashes, Fable' biedt een indringende kijk op een van de grootste kunstenaars van onze tijd. Mercatorfondsgeb - 232 blz
kunst

Portretten van Frans Hals
Frans Hals behoort tot de belangrijkste portretschilders van de Hollandse Gouden Eeuw. 'Portretten van Frans Hals' is de eerste die aan zijn familieportretten is gewijd en belicht, samen met de bijbehorende catalogus, zijn vier familieportretten, naast verwante werken van de kunstenaar. Het idee van deze tentoonstelling ontstond na de verwerving van het Familieportret in een Landschap van Frans Hals door het Toledo Museum of Art in 2011, evenals door de recente conservatie van Drie kinderen van de familie Van Campen in Brussel. Deze werken vormden oorspronkelijk één compositie maar werden om onbekende redenen eind 18e of begin 19e eeuw van elkaar gescheiden. De catalogus brengt de bewaarde delen van het schilderij van Toledo/Brussel opnieuw samen en stelt een reconstructie voor. Daarnaast wordt onderzocht hoe de vier composities zijn opgebouwd, welke symbolische elementen ze bevatten en wat we over de afgebeelde figuren weten. Tot slot komen ook enkele nieuwe ontdekkingen over de familie Van Campen aan bod, waarbij die familie binnen de Haarlemse maatschappij in de vroege jaren 1600 wordt geplaatst. Mercatorfondsgeb - 112 blz
kunst

Marjanne Hulsman
Bouwen op de grens – Zuid
Gids voor de funeraire architectuur in Nederland. Deel Zuid. 'In die Kerkhoflaan... ik word hier altijd luguber. Hoe ben je hier toch komen wonen, zeg... tussen twee kerkhoven in?' Aldus Louis Couperus in De boeken der kleine zielen. In Couperus' tijd hadden kerkhoven het stempel van lugubere, ongezonde plekken die men liever meed. Dat taboe is de laatste decennia gedeeltelijk verdwenen, maar de meeste mensen komen alleen op dodenakkers en in crematoria ter gelegenheid van een uitvaart. Mede daarom zijn de meeste bouwwerken op begraafplaatsen onbekend, zowel bij het grote publiek als bij de vakmensen uit de bouwwereld. Bouwen op de Grens – het vierdelige standaardwerk voor de funeraire architectuur in Nederland – ontsluit het gevarieerde, veelal verborgen arsenaal aan gebouwen op kerkhoven en begraafplaatsen. Alle gidsen hebben een algemeen deel met veel informatie over deze bijzondere bouwkunst, en een specifiek deel met een catalogus en registers. De catalogi in dit deel (deel Zuid) beschrijven de bestaande gebouwen in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Bijvoorbeeld de imposante kapel naar ontwerp van Joh. Kayser op de gemeentelijke begraafplaats aan de Tongerseweg te Maastricht, en de hypermoderne uitvaartgebouwen in Tholen en in Roosendaal. Dat en alles wat daartussen ligt aan gebouwen op begraafplaatsen in de drie provincies is te vinden in deel Zuid van Bouwen op de Grens. De uitgave bevat ook een plaatnamenregister, een literatuurlijst en een uitgebreide index van alle vermelde architecten en architectenbureaus. Godoy & godoy366 blz