Facing Nature
Collectie De Heus-Zomer
€ 15,00 Oorspronkelijke prijs was: € 15,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Tentoonstellingscatalogus bij de thema-tentoonstelling ‘Facing Nature’, waarin de natuur centraal stond. Alle werken zijn afkomstig uit de imposante kunstcollectie van het echtpaar Henk de Heus en Victoria de Heus-Zomer. ‘Facing Nature’ omvat meer dan honderd schilderijen, fotowerken en plastieken van kunstenaars.
Gerelateerde producten
kunst
Anto-Carte
De tentoonstelling 'Anto Carte. De terre et de ciel' laat ons een virtuoos kunstenaar herontdekken wiens werken de 19e en 20e eeuw perfect verbinden. Zijn werken uit de eerste helft van de twintigste eeuw demonstreren de vakkennis van van deze kunstenaar uit Bergen met een internationale carriëre. Aan de hand van een zestigtal werken, waaronder veel uit privé-collecties, ontdekken we het streven naar het heilige. Zijn grootste werken refereren inderdaad naar de grote klassieke christelijke thema's zonder de grootsheid van het landschap uit het oog te verliezen. Het tweede luik van de tentoonstelling staat stil bij dezelfde thema's maar nu aan de hand van een selectie van werken uit de eigen collectie van het BAM Snoeckgeb - 160 blz
kunst
Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
kunst
Natuur als atelier
'De natuur als atelier - Het Franse landschap van Corot tot Cézanne' toont de voor de moderne kunst cruciale ontwikkeling van het 19de-eeuwse landschap aan de hand van beroemde schilderijen van kunstenaars als Géricault, Corot, Courbet, Monet, Pissarro, Cézanne, Puvis de Chavannes en Gustave Doré. In 'De natuur als atelier' komen verschillende opvattingen aan de orde: het geïdealiseerde landschap uit de tragedie van Poussin, het landschap als de spiegel van de ziel uit de romantiek, het realistische landschap, het schilderen in de vrije natuur van de School van Barbizon en de fascinatie voor het licht in het werk van de impressionisten. Al deze kunstwerken zijn afkomstig uit de rijke verzameling van Petit Palais, Musée des Beaux Arts de la Ville de Paris. WaandersING - 192 blz
kunst
Helen Schretlen
Loving Art
Net als andere Amerikaanse industriëlen uit Pittsburgh – waaronder Carnegie, Frick en Mellon – gebruikten William en Anna Singer hun vermogen om kunst te verzamelen, musea te stichten en steun te verlenen aan kunstenaars en maatschappelijke projecten. Tussen 1900 en 1940 verzamelde dit Amerikaanse echtpaar ruim 3.000 schilderijen, werken op papier, beeldhouwwerken en andere kunstvoorwerpen. De verzameling is nu verspreid over vier locaties: Singer Laren dat ook hun villa de Wilde Zwanen omvat, Villa Dalheim in het Noorse Olden - waar het echtpaar lange tijd woonde -, het West-Noors Museum voor Decoratieve Kunst in Bergen en het Washington County Museum of Fine Arts, het eerste museum dat de Singers in 1931 stichtten in Hagerstown, Anna's geboorteplaats in de Verenigde Staten. Niet eerder is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de achtergrond en verzamelmotieven van deze bijzondere weldoeners. Loving Art beschrijft hun kosmopolitische leven en geeft inzicht in het ontstaan van hun omvangrijke collectie. Waandersing - 256 blz