Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/En dan nu het goede nieuws
Franka Hummels
En dan nu het goede nieuws
Journalistieke verhalen die je dag beter maken
€ 14,99 € 7,90
‘En dan nu het goede nieuws’ staat vol verhalen over alledaagse helden en kleine grote acties. Van de enige vrouw met een snorkelvergunning voor de Leidse grachten, tot de ouders die de chauffeur die hun zoon doodreed steunen bij zÃjn verdriet; van de veertienjarige die eigenhandig basisschoolkinderen aan hogere Citoscores helpt, tot de jongeren die dementerende ouderen bezoeken. Ze zijn overal: bijzondere mensen die haast achteloos en vaak tegen de stroom in een fijnere plek maken van hun straat, dorp of de wereld. Journalisten Franka Hummels en Karin Sitalsing komen geregeld zulke verhalen tegen. Maar die halen lang niet altijd de krant, terwijl Hummels en Sitalsing er zelf wel altijd blij van worden. Daarom is het tijd om zulke verhalen een podium te geven. Wat drijft deze gedreven Nederlanders?
Gerelateerde producten
mens & maatschappij

Pieter Winsemius
Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel
"Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden", zei meesterschaker Nigel Short ooit, en hij voegde daar meteen aan toe: "Maar het helpt wel". Een uitspraak die bedrijfskundige, politicus en auteur Pieter Winsemius uit het hart gegrepen is. Gewapend met deze uitspraak verdiept hij zich in het verband tussen creativiteit en prestatie, en komt daarbij tot verrassende inzichten. Zo laat Winsemius overtuigend zien dat een creatieve doorbraak niet zomaar tot stand komt, maar dat daar iets aan voorafgaat. En creativiteit in groepsverband – van een team tot een hele samenleving – is te sturen. We kunnen met z'n allen veel meer dan we denken. Al helpt een beetje gek zijn soms wel een beetje. Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel is een heerlijk en aanstekelijk boek over het geheim van creativiteit en inspiratie. Pieter Winsemius belicht in 'Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel' het verband tussen creativiteit en (top-)prestatie, zowel individueel als met anderen.kunst

Joris van Casteren
Het Station
Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station. Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.Recensie: Nieuwe Revu
Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger. Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen.mens & maatschappij

Sun Li
De zoetzure smaak van dromen
De ouders van Sun Li komen in 1980 naar Nederland, met lege zakken en vijf kinderen. Zij openen een Chinees restaurant en het hele gezin helpt mee, maar tegelijkertijd worden Sun en haar broer en zussen aangemoedigd om goed hun best te doen op school. Hoewel de ouders blij zijn met het succes van hun kinderen, zadelt het ze ook op met een probleem: wie neemt later het restaurant over? 'De zoetzure smaak van dromen' toont een gezin dat Chinees was toen het in Nederland aankwam, maar dat in de loop van tijd, net als de Nederlands-Chinese keuken, is versmolten met de Nederlandse cultuur. In haar persoonlijke, vaak tragikomische en ontroerende verhaal legt Sun Li Nederlandse cultuurgeschiedenis vast: doordat hoogopgeleide immigrantenkinderen andere loopbanen dan hun ouders kunnen kiezen, komt er een einde aan het tijdperk dat elk Nederlands dorp zijn eigen Chinese familierestaurant heeft.mens & maatschappij
