Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Een tomeloze tijd
Stephen Fry
Een tomeloze tijd
€ 24,99 Oorspronkelijke prijs was: € 24,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Stephen Fry was nog maar amper dertig jaar toen hij het als cabaretier, acteur en schrijver al helemaal had gemaakt. Hij werd bekend met tv-series als A Bit of Fry and Laurie, Blackadder en Jeeves and Wooster en hij brak door met zijn roman De leugenaar. De wereld lag aan zijn voeten en niets was hem te gek. Wat kon er in hemelsnaam misgaan? Overdag stortte hij zich op zijn werk, ’s avonds gaf hij zich over aan het feestgedruis van de high society, waar allerlei spannende middelen rondgingen. Stephen ging er volledig in op en raakte al snel verslaafd. Zo danste hij langs de rand van de vulkaan, tot hij in een diep en donker gat viel. In ‘Een tomeloze tijd’ doet Stephen Fry openhartig verslag van een duizelingwekkende periode uit zijn leven, een tijd die hem bijna fataal werd.
Gerelateerde producten
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
geschiedenis

Karel Vlierman
Cogs, Small Cogs and Boats
From the thirteenth to the fifteenth century an important part of the economy in northwestern Europe was based on trade in the Hanseatic League. The main means of transport consisted of ships, mainly cogs. The importance of this type of ship was already apparent from medieval documents, miniatures, and other sources. However, until the mid-twentieth century, no material remains of such ships were known. Results from archaeological excavations of shipwrecks had to be awaited for greater clarity on the construction, technology and appearance of these ships. One of the world's largest collections of medieval shipwrecks emerged after the Second World War during the partial reclamation of the IJsselmeer lake (the former Zuiderzee inlet) in the Netherlands, where three polders were created from 1942 onwards. During these works, hundreds of shipwrecks from the period between 1250 and 1900 were discovered, about twenty of these being cogs. The first cog was excavated in 1944. The famed cog, with its remarkable construction and the ingenious manner in which the seams between the planks were made watertight using moss, laths and iron clamps, clearly demanded an in-depth study. The Netherlands were an ideal place to start, as more than half of all the cog wrecks in Europe have been found, (partially) excavated and studied in the Netherlands. Maritime archaeologist Karel Vlierman has excavated shipwrecks all his working life. He dedicated himself to the research of these ships, including two cogs found at Doel near Antwerp and the recently uncovered cog from the river IJssel near Kampen. His research of more than twenty years has resulted in a monograph of 996 illustrated pages, together with some 70 large technical drawings of all the investigated cogs and their reconstructions. The monograph (in two volumes) and the folder with the 70 technical drawings -in A0, A1 and A2 format- together come in a fine slipcase. Karel Vlierman explains the shipbuilding tradition of the Hanseatic period in detail and clarifies the differences between the cog and, for example, the 'nef' of the southern North Sea, which belongs to the Nordic or Scandinavian tradition. Based on the finds excavated at Kampen, he considers it very likely that a shipyard was located there in the late thirteenth and early fourteenth century. The largest piece of woollen sail ever excavated was discovered at Kampen. Hundreds of typical iron clamps too were found, some of them unused, suggesting a blacksmith's workshop specifically dedicated to producing them. Ships could be hauled out from the water and, after repairs, sail to the Zuiderzee via the IJssel. This is the first cog shipyard ever to be discovered in the Netherlands. Until the 'IJssel cog' was discovered and excavated near Kampen, the so-called 'Nijkerk-II' was the best-preserved known cog. The analysis of this cog was the starting point for this study, together with the experience gained during the construction of a replica of it, the so-called Kamper Kogge (Kampen Cog). It gradually became clear that there had been a tradition of cog building. Through studying and drawing all the cog wrecks, it was possible to make reconstruction drawings of many of them, with the benefit of evidence already obtained from other wrecks. This voluminous and impressive book will set the standard for publications on maritime archaeology for decades to come, as it is the landmark handbook for the way in which shipwrecks should be documented, described, and reconstructed. The detailed manner in which the technical drawings have been created makes it possible to construct virtual 3D models. The vectorised drawings are of a very high quality and are available digitally. In addition, Karel Vlierman created about twenty artists&; impressions of the cogs as they must have looked during operation and of life on board. These not only appear in a large format in the book but are also available as postcards and posters. This will be the standard work on cogs, the first of its kind to be published, with the size and scope of the study unequaled in any area of maritime archaeology. The famous publication on the sixteenth-century ship Mary Rose comes close but is about a single ship only. The present book on cogs covers the entire spectrum of these vessels, from seagoing ships to boats and barges plying the inland waterways and even a possible military cog for army transport. SPA uitgeversgeb - 996 blz
non-fictie

Michelle Obama
Mijn verhaal
Toen Michelle Robinson klein was, was haar wereld de South Side van Chicago, waar zij en haar broer Craig in het appartement van hun ouders op de eerste verdieping een slaapkamer deelden en waar ze in het park tikkertje speelden en waar haar ouders, Fraser en Marian Robinson, haar opvoedden tot een oprechte en zelfverzekerde jonge vrouw. Maar het leven bracht haar al gauw naar heel andere werelden, onder andere de collegezalen van Princeton, waar ze voor het eerst voelde wat het betekende om de enige zwarte vrouw in de zaal te zijn, tot de glazen kantoortoren waar ze als topbedrijfsjurist werkte - en waar op een zomermorgen een rechtenstudent genaamd Barack Obama voor haar bureau verscheen en haar zorgvuldig geplande leven in de war schopte. In dit boek beschrijft Michelle Obama voor het eerst de beginjaren van haar huwelijk, waarin ze probeert een evenwicht te vinden tussen haar werk en gezin enerzijds, en de snel verlopende politieke carrière van haar man anderzijds. Ze maakt ons deelgenoot van hun gesprekken over of hij zich kandidaat moet stellen voor het presidentschap en als het zover is, over haar rol als populaire, maar vaak bekritiseerde persoon in zijn campagne. Ze vertelt alles met charme, humor en ongebruikelijke openhartigheid en geeft een levendig verslag van binnenuit over zowel de historische lancering van haar familie in de wereldwijde spotlights als hun leven in het Witte Huis in die acht gedenkwaardige jaren, waarin zij haar land leert kennen en het land haar. 'Mijn verhaal' voert ons door de bescheiden keukens in Iowa en de balzaal van Buckingham Palace, door momenten van verbijsterende droefenis en verbazingwekkende veerkracht. Het voert ons tot diep in de ziel van die unieke, baanbrekende persoonlijkheid die ernaar streeft oprecht te blijven en haar persoonlijke kracht en stem in dienst te stellen van hogere idealen. Door haar verhaal eerlijk en moedig te vertellen daagt ze ons allemaal uit: wie zijn wij en wat willen we worden? Hollands Dieppap - 462 blz
non-fictie

Trudy Scheele-Gertsen
Een kind krijg je voor het leven
Trudy Scheele-Gertsen werd verliefd op een jongeman uit Utrecht en raakte per ongeluk zwanger. Er was één probleem: ze waren nog niet getrouwd, en toen hij haar in de steek liet, werd haar probleem alleen maar groter. Opeens was ze een ongehuwde moeder, en ongehuwde moeders vond men tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw een schande en een gevaar voor de samenleving en de gevestigde huwelijksmoraal. Tussen 1956, toen de adoptiewet van kracht werd, en 1984 werden ongehuwde moeders dan ook vaak gedwongen hun kind af te staan. Ook Trudy werd, net als al die andere jonge vrouwen, onder druk gezet door haar directe omgeving, door artsen en hulpverleners en door de kerk. Haar moeder, die aanstuurde op adoptie, zorgde ervoor dat ze werd opgenomen in een tehuis voor ongehuwde moeders. In februari 1968 werd Trudy daar de trotse moeder van een jongetje, maar dat werd haar al snel afgenomen. Pas na enkele moeizame jaren waarin zij vergeefs om haar zoontje vocht, werd het jongetje in een adoptiegezin geplaatst. Door de afstand kon ze geen band met hem opbouwen, wat zou leiden tot een levenslang verdriet. In 'Een kind krijg je voor het leven' vertelt Trudy haar verhaal, van het moment dat ze de vader van haar kind ontmoet tot aan haar rechtszaak tegen de staat. Het laat zien wat de impact is op een mensenleven om afstand te moeten doen van je kind. Boekerijpap - 208 blz