‘Droge voeten’ is de weerslag van een reis door het landschap van West-Brabant op een moment dat zonder overdrijving een keerpunt in de geschiedenis mag heten. Was men eeuwenlang erop gericht natuur dienstbaar te maken aan cultuur, de landbouw met name, nu steekt het waterschap dijken door om boerenland weer onder water te zetten. En iets verderop woelen machines het land om voor de aanleg en inrichting van grote infrastructurele werken, woon- en industriecomplexen. Als veel van het Brabantse cultuurlandschap straks voorbij, oh voorgoed voorbij zal zijn, resteert nog dit boek om in woord en beeld te getuigen hoe bijzonder het was.
Gerelateerde producten
regio

Jan Smits
Brabants Peil
Monumenten voor waterbeheersing in Noord-Brabant
De waterhuishouding van Noord-Brabant heeft haar eigen kenmerken en problemen. In het noorden ligt de Maas, een uiterst moeilijk beheersbare regenrivier. In het westen ligt een groot en oud poldergebied. Het oostelijke deel van de provincie heeft de Aa en de Dommel, maar ook, met de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal, een oud en complex kanalenstelsel. In de loop der eeuwen zijn er talloze ingrepen gedaan en ingenieuze oplossingen ontwikkeld. Zo is het Brabantse landschap verrijkt met honderden fascinerende waterbouwkundige monumenten: gemalen, keersluizen, watermolens, schuifstuwen, enz. Dit boek is een ode aan het vernuft van vorige generaties en aan de inspanningen van de Noord-Brabantse Waterschappen en Hoogheemraadschappen en van Rijkswaterstaat.
Geb - SUN - 225 pag. - geïllustreerd
kunst

Theo Rouwhorst
Bewaard voor Amsterdam
Het historisch stadsbeeld van Amsterdam spreekt enorm tot de verbeelding, zowel bij de bewoners als bij de talloze bezoekers. In dit stadsbeeld spelen de silhouetten van de geveltoppen een niet weg te denken rol. De klokgevels, halsgevels en lijstgevels vormen het silhouet van de stad zoals de Eiffeltoren dat doet voor Parijs. Er is op dit moment dan ook nauwelijks nog iemand die deze beeldbepalende rol ontkent. Toch lag dit nog niet zolang geleden anders. Theo Rouwhorst beschrijft in dit boek de inspanningen van de gemeente, met name van Monumentenzorg, en van particulieren en particuliere instellingen om de geveltoppen te bewaren en waar mogelijk te herplaatsen. 'Bewaard voor Amsterdam' laat aan de hand van talrijke historische en actuele foto's zien hoe herplaatste gevels weer bijdragen aan het stadsbeeld en stelt de vraag of de nog resterende gevels en fragmenten die zijn bewaard voor Amsterdam, weer ín de stad een plaats kunnen krijgen.geschiedenis

Peter Karstkarel
Dag, mijn lieve moeder
Al bijna een decennium lang zijn Peter en Klaske Karstkarel bezig met het in kaart brengen van de grafcultuur in Friesland. Ontroerende aanleiding daarvoor was de vondst van een kleine grafsteen op het kerkhofje van Brongerga, met daarop in eenvoudige letters 'Dag, mijn lieve moeder'. Het zerkje gaf geen naam en geen datum prijs, het was een graf voor iedere moeder en van alle tijden. Sinds die dag hebben ze ruim 480 kerkhoven en begraafplaatsen en honderden kerken in Friesland bezocht. Met als resultaat een imposant verslag in boekvorm van hun jarenlange graventocht. In maar liefst 26 rijk geïllustreerde hoofdstukken besteden de Karstkarels allereerst aandacht aan de prehistorie, met onder meer sarcofagen en dekstenen, de latere gotische zerken en uiteraard de trots van de Friese cultuurgeschiedenis: de renaissancezerken van grote meesters. Daarna wordt de funeraire cultuur buiten de kerken uitgebreid besproken en in beeld gebracht. Te beginnen met het verbod om in de kerken te begraven en de verplichting om begraafplaatsen buiten de bebouwde kom te stichten. Vervolgens komen familiebegraafplaatsen van de elite, de grafkelders en gravenvelden voor deze maatschappelijke klasse aan de orde en volgt een zeer ruim overzicht van Friese kerkhoven en begraafplaatsen. Van algemene tot katholieke en joodse, maar ook de laatste rustplaatsen van dieren. Een opmerkelijk hoofdstuk is gewijd aan bijzondere voorbeelden van grafpoëzie. Die soms een glimlach opwekken, tot vertedering leiden of juist tot nadenken stemmen. En emotie is er ook in andere vormen. Zoals bij het lezen van in steen gebeitelde drama's. Ouders die hun kinderen verloren, schaatsongevallen, schipbreukelingen, slachtoffers van oorlogshandelingen. 'Dag, mijn lieve moeder' neemt de lezer mee op een ontroerende reis kriskras door de provincie. Een reis die geen eindpunt kent, maar juist het begin is van een indrukwekkende kennismaking met de grafcultuur in Friesland.naslagwerken
