Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Fotografie/Dolgedraaid
Dolgedraaid
Danser Brut
€ 30,00 Oorspronkelijke prijs was: € 30,00.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789462302563.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Mercatorfonds
Paginas:
208
Categorieën: Fotografie, Kunst.
‘Danser Brut’ tracht verbanden bloot te leggen tussen dans en onwillekeurige of repetitieve bewegingen. De expo onderzoekt verschillende expressievormen van het lichaam, het gezicht en de handen als een vertaling van hoe men in de wereld kan staan. Doorheen een intrigerende mix van Art Brut, moderne en hedendaagse kunst, medische archiefdocumenten, filmfragmenten, etc., tart de expo elke categorisatie. Ze wil geen dansgeschiedenis vertellen, maar wil onze blik verruimen en moderniteit in een ander daglicht stellen.
Gerelateerde producten
kunst

Noah Charney
Kunstvervalsing
Hoe kon een surrealistische schilder van licht erotisch getinte taferelen als 's werelds meest succesvolle Vermeer-vervalser de nazi's om de tuin leiden? Wat dreef beruchte meestervervalsers door de eeuwen heen? Waarom vervalst men Basquiat, Dürer, Van Eyck, Appel, Matisse, Warhol of Banksy? 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' legt het mysterie, de intriges en de schandalen van kunstvervalsing bloot. Deze vorm van criminaliteit wordt vaak beschouwd de roemrijkste van alle misdaden. De geschiedenis van kunstvervalsingen zit vol met misdaadverhalen, die fascinerend, vaak bizar en altijd waargebeurd zijn. 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' beschrijft de avonturen en mislukkingen van meestervervalsers van vroeger en nu. Het ontrafelt de criminele masterminds en laat zien hoe ze door een mix van genialiteit, trots, wraak, roem, misdaad, opportunisme, geld en macht tot hun daden worden gedreven. Niet alleen beeldende kunst, maar ook zwendel in wijn, archeologische vondsten en literatuur komt aan bod. Vervalsen is al zo oud als de handel in kunst, en ook de huidige kunstwereld wordt regelmatig geplaagd door miljoenenzwendels. Kunstmisdaadexpert Noah Charney onderzoekt hoe en waarom 's werelds meest kundige vervalsers ? op vaak ingenieuze en charmante wijze ? erin slaagden de kunstwereld te misleiden. Hij ontrafelt de trucs van hun handel en beschrijft hoe ze uiteindelijk tegen de lamp liepen, na grondig speurwerk, wetenschappelijke analyse of gewoonweg geluk. Ook laat Charney zien hoe de kunstwereld zelf bij vervalsing is betrokken, bijvoorbeeld door vervalsing te ontkennen om daarmee het eigen gezicht te redden. Welkom in de wereld van kunstvervalsing. En wees gewaarschuwd: vertrouw niet altijd op wat je ogen zien. Terrageb - 296 blz
kunst

Georges Petitjean
Hedendaagse Aboriginal kunst
Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen bood aan de hand van de beste kunstwerken uit de aan het AAMU verbonden collecties een overzicht van de hedendaagse Australische Aboriginal kunst. De kunst van verschillende geografische gebieden werd belicht en individuele kunstenaars krijgen aandacht. Meer dan een museumcatalogus is Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen een naslagwerk voor Aboriginal kunst in Nederland en Europa. Het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst in Utrecht sloot de deuren voor het laatst op 17 juni 2017, was het enige museum in Europa dat geheel gewijd was aan Australische Aboriginal kunst. Snoeck PublishersPAP - 159 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

Vic de Donder
De glimlach van de kunst
Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Davidsfondspap - 243 blz