Pijp rokende beren, robuuste kapiteins, inventieve professoren, ongure boeven – u komt ze allemaal tegen in ‘De wereld van de Nederlandse strip’. Een kleurrijke ontdekkingstocht; van Dick Bos tot Jan, Jans en de kinderen. Van Tom Poes tot Franka, vergeten helden en hedendaagse toppers. In ruim een eeuw tijd creëerden honderden Nederlandse striptekenaars een fantastische wereld. Compleet met korte biografieën.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf.kunst

Gunter Hauspie
De Grote Van Eyck Atlas
Jan van Eyck is in de vijftiende eeuw een van de grootste vernieuwers die de schilderkunst ooit gekend heeft. Dankzij zijn oog voor detail en enorme technische vaardigheid oogsten zijn schilderijen tot op de dag van vandaag grote bewondering van kunstkenners en -liefhebbers. De hoge kwaliteit van het werk van Jan van Eyck wordt mede verklaard door zijn openheid naar de wereld. In de bruisende handelsstad Brugge maakt hij kennis met nieuwe ingrediënten en materialen die daar van heinde en ver aangevoerd worden. Hij experimenteert er volop. Zelf reist de meester naar het diepe zuiden en waarschijnlijk naar het Midden-Oosten. Hij doet er als aandachtig toeschouwer menig indruk op en verwerkt die in zijn schilderijen. In 'De Grote van Eyck Atlas' reis je in het spoor van Jan van Eyck naar de plaatsen die hem gemaakt hebben tot de inspirerende kunstenaar die hij was. Van het kleine Maaseik tot de paleizen van de grote vorsten uit die tijd. Dankzij het vele oude en nieuwe kaartmateriaal en de inspirerende routes wandel je als het ware zelf mee op het levenspad van de meester.kunst

Jean Desmets droomfabriek
Het boek 'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' biedt een inspirerend beeld van de geschiedenis van de vroege jaren van de film. Nieuwe technologieën, artistieke vindingrijkheid en creatief ondernemerschap zorgden ervoor dat dit nieuwe medium zich in korte tijd ontwikkelde tot een populaire vorm van amusement. De filmindustrie kon groot worden mede dankzij gepassioneerde entrepreneurs als Jean Desmet (1875–1956), die zich van kermisbaas ontwikkelde tot een van de belangrijkste bioscoopexploitanten en filmdistributeurs van Nederland. 'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' is een hommage aan de filmondernemer Jean Desmet, maar vooral ook aan de films die hij vertoonde. De films uit de jaren tien van de vorige eeuw verrassen de toeschouwer van vandaag door hun originele verbeeldingskracht, hun onbevangen blik en hun inventieve gebruik van filmische middelen. Het zijn vaak films met een visuele verfijndheid die ze kunstzinnig en modern maakt. Het archief dat Jean Desmet naliet, wordt beheerd door het EYE Filmmuseum. De Desmetcollectie omvat niet alleen meer dan negenhonderd films, maar ook vele affiches, foto’s en documenten. Onder de films bevinden zich meesterwerken die decennialang als verloren werden beschouwd.kunst
