Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Literatuur & thrillers/De Walrus
De jonge studente Bibi, afkomstig uit een nette familie uit Amsterdam-Zuid, valt voor de charmes van de flamboyante Walrus, een grootverdienend hasjhandelaar. Hun relatie heeft het karakter van een eeuwigdurende affaire, ze leven in het nu, uitbundig en tegen de klippen op, alsof morgen nooit begint. Bijna achteloos raakt Bibi vertrouwd met de internationale hasjhandel – een veilig toevluchtsoord, een plek waar plannen er zijn om uitgesteld te worden en er nauwelijks over de toekomst nagedacht wordt. Maar net als Bibi gaat geloven dat alles voor altijd zo kan blijven, eist de levensstijl van de Walrus zijn tol en moet ze noodgedwongen orde scheppen in een chaotische, door mannen gedomineerde wereld.
Gerelateerde producten
literatuur & thrillers

Piet Gerbrandy
De Gong & De Rookberg
De gong en de rookberg, intrigerende materie van H.H. ter Balkt en Jacques Hamelink – Piet Gerbrandy In ‘De gong en de rookberg’ bespreekt hij Gerbrandy de poëzie van twee weerbarstige dichters, de ‘Laaglandse hymnen van H.H. ter Balkt en ‘’ Zilverzonnige en onneembare maan’ van Jacques Hamelink. Het epos van Ter Balkt en de elegie van Hamelink ontleedt Gerbrandy regel voor regel, woord voor woord, letter voor letter, wit na wit. Veelsoortige bronnen boort hij hiervoor aan: literaire teksten uit Europese en andere tradities, historische verhalen, beeldende kunst, archeologisch materiaal. Talloze verwijzingen zoekt hij tot op de soms onzekerste bodem uit, want weerspannige ondoorgrondelijkheid is zowat de karakteristiek van beide dichters. Maar Gerbrandy’s mes snijdt aan twee kanten, want de werkelijke protagonist in De gong en de rookberg is de lezer. Het is de lezer immers die de verwijzingen ziet, de lezer spoort de bronnen op. Hij zoekt, en vindt structuren. De gedichten verwijzen niet, noch bieden ze een structuur aan, maar het is de lezer die ze er inlegt. De door Ter Balkt en Hamelink gepubliceerde teksten, zo stelt Gerbrandy radicaal, zijn slechts in potentie gedichten, zaden die een lezer behoeven om in diens brein op te bloeien tot volwaardige gedichten. De mentale biotoop van de lezer bepaalt hoe het gewas er uiteindelijk uitziet. Zelden toont een criticus zich bereidwillig om de aard en de methode van zijn lezing en interpretatie van poëzie systematisch en vrijelijk uit de doeken te doen. Dit is nu precies wat poëziecriticus Piet Gerbrandy in 'De gong en de rookberg' onderneemt. Piet Gerbrandy: 'Ik beweer dat de door Ter Balkt en Hamelink gepubliceerde teksten slechts in potentie (dynamis) gedichten zijn, zaden die een lezer behoeven om in diens brein op te bloeien tot volwaardige gedichten, waarbij de perceptie van de vorm en de betekenistoekenning op grond van conventies en lezersintentie bepalen hoe het gewas er uiteindelijk uitziet. Ik ben deze lezer, deze hovenier, ik heb de gedichten opgekweekt tot wat ze in dit boek zijn geworden, dus het spreekt vanzelf dat ik de ideale lezer van deze gedichten ben. Een andere lezer had van dezelfde teksten andere gedichten gemaakt, waarvan hij dan de ideale lezer zou zijn geweest. 'All animals are equal, but some animals are more equal than others', schreef Orwell. Alle lezers zijn gelijk, maar dat wil niet zeggen dat alle interpretaties even goed zijn. De waarde van een interpretatie wordt bepaald door haar overtuigingskracht. Dat is een retorische categorie. ‘De gong en de rookberg’ boek beoogt aan te tonen dat mijn lectuur van Ter Balkt en Hamelink hout snijdt, en dat de dynamis van hun teksten het best verwezenlijkt kan worden op de wijze die ik in praktijk heb gebracht. Tevens is het een uitnodiging aan de lezers die de materie van deze tekst in zich hebben doen uitbotten, om zelf aan het werk te gaan en nieuwe versies van Ter Balkt en Hamelink op te kweken, opdat, om nog één keer een gevaarlijke metafoor te gebruiken, de concurrentie op de vermeend vrije markt van het literair debat uiteindelijk bepaalt welke gedichten het meest levensvatbaar zijn.' Metagegevens · Historische uitgeverij · Hardback · 512 pagina’s · ISBN 9789065540362 · NUR: 620 – Nederlandse taal- en letterkunde · Genre: Letterkunde · Trefwoorden: Ter Balkt, Jacques Hamelink, Piet Gerbrandy Recensie Classicus en gedreven poëziecriticus Piet Gerbrandy - zelf een vruchtbaar dichter - heeft in zijn omvangrijke proefschrift uit 2009, waarvan nu de handelseditie is verschenen, twee dichtbundels aan een grondig onderzoek onderworpen: ‘Laaglandse hymnen I’ van H. H. ter Balkt en ‘Zilverzonnige en onneembare maan’ van Jacques Hamelink. Beide dichters zijn veelvraten (ze vragen veel van een lezer omdat ze zelf veel gelezen hebben en daarnaar verwijzen) en worden in het algemeen duister, moeilijk interpreteerbaar gevonden, hoewel het oordeel in de kritiek over beiden lovend uitvalt. Gerbrandy gaat de uitdaging van deze twee bundels zowel in praktische zin (hij analyseert en interpreteert ze) als in theoretische, methodologische zin (hoe vindt het leesproces plaats, wat voor soort complicaties levert de behoefte aan begrip voor de tekst op) met verve, gedegen, maar ook voor niet door de academische wol geverfde poëzie lezers begrijpelijk en spannend aan. De twee dichters zijn met deze hartstochtelijke, veel openbarende en ook veel raadsels opleverende studie een stuk dichterbij gebracht. Het boek mag gerust een mijlpaal heten in de interpretatieve poëzie benadering. Auteur Piet Gerbrandy (1958) is een Nederlands dichter, essayist en classicus. Hij doceert Klassiek en Middeleeuws Latijn aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft vertalingen, essays, gedichten en poëzierecensies. Gerbrandy promoveerde in 2009 op een proefschrift over de poëzie van H.H. ter Balkt en Jacques Hamelink.literatuur & thrillers

Lara Reims
Upgrade
Wat doe je als de toekomst ineens voor je deur staat? Wat doe je als je huis ineens ontploft? Als je van het ene op het andere moment in een nieuwe wereld belandt? Als je de mogelijkheid krijgt fantastische dingen te leren, maar niemand je de waarheid vertelt over wie je bent en wat je allemaal kan? Rémi heeft genoeg van raadsels, halve verklaringen en slappe excuses. Hij gaat op zoek naar wie hij is. En waarom. Rémi voelt zich al zijn hele leven anders dan anderen. Zijn ouders verbergen iets voor hem, maar hij kan er niet achter komen wat. Rémi wil weten wie hij is en gaat op zoek naar zijn ware identiteit. Maar net als hij op het punt staat antwoorden te vinden, is er die knal. Zijn huis ontploft. Rémi kan niet anders dan de hand grijpen die hem vanuit de duisternis wordt toegestoken. Hij komt terecht in het mysterieuze Creodroom, een instituut waar de wetenschap haar tijd ver vooruit is. Techniek voelt aan als magie. Robots lijken verbazingwekkend veel op mensen. Alles waar de tiener ooit over droomde, is hier werkelijkheid. Rémi wordt overrompeld door fantastische technologie en hij ontmoet jongeren die vrienden voor het leven worden. Voor het eerst voelt hij zich thuis. Tot zijn verleden hem weer inhaalt en Rémi beseft dat hij nog steeds in groot gevaar is.literatuur & thrillers

Karen Kingsbury
Dubbelroman
In 'Elke nieuwe morgen' houdt paardrijdster Ali angstvallig geheim dat ze lijdt aan taaislijmziekte. Ze wil met haar paard Ace geschiedenis schrijven nu het nog kan, want iedere longontsteking kan haar fataal zijn. Maar wanneer de stoere rodeorijder Cody haar geheim achterhaalt, laat ze hem aarzelend toe in haar wereld. Hun tijd samen is kort, en elke nieuwe morgen is oneindig kostbaar. Is hun liefde de hoogste prijs waard? In 'Na de regen' moet Cody alleen verder. Vol verdriet trekt hij weer in bij zijn ouders en bij Carl Joseph, zijn broertje met het syndroom van Down. Tot zijn verbijstering ontdekt Cody dat zijn broertje zich voorbereidt op een zelfstandig leven. Uit angst om opnieuw een geliefde te verliezen, probeert Cody te voorkomen dat Carl Joseph zijn veilige omgeving verlaat. Maar dan kent hij Carls begeleidster Elle nog niet. Zij laat haar plannen niet zomaar dwarsbomen. In deze dubbelroman van 'Elke nieuwe morgen' en 'Na de regen' van Karen Kingsbury staan hoop en het geloof in een nieuwe toekomst centraal.literatuur & thrillers
