Joost Zwagerman
De keuze van Joost Zwagerman
Ode aan de kunst
€ 26,99 Oorspronkelijke prijs was: € 26,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
‘Stilte is als ademhalen’ Veel kunstenaars hebben geprobeerd de geluidloosheid, rust en vredigheid van stilte te verbeelden. Schrijver en essayist Joost Zwagerman raakte gefascineerd door stilte in de kunst en stelde vlak voor zijn dood een tentoonstelling samen met bekende en minder bekende kunstenaars, vrienden en generatiegenoten als Marlene Dumas, Luc Tuymans, Rineke Dijkstra, Jan Schoonhoven en Berndnaut Smilde. In begeleidende teksten en gedichten geeft Zwagerman geen antwoord op de vraag wat stilte precies is. Het is bovenal de gedrevenheid van zijn keuze van kunstwerken die de aanleiding vormde voor dit boek met het werk van zestig grote namen uit de Nederlandse en Vlaamse kunstwereld.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Nam June Paik
Nam June Paik is in het Stedelijk Museum het meest bekend van zijn iconische TV-Buddha (1974), een van de meest tot de verbeelding sprekende kunstwerken uit de collectie. Dit videokunstwerk bestaat uit een gesloten circuit waarin een boeddhabeeld zichzelf op televisie bekijkt â een moderne en speelse reflectie op de relatie tussen Oosterse en Westerse tradities en de invloed van technologie. De Westerse wereld en de massamedia fascineren Paik, wat in zijn oeuvre op een speelse manier naar voren komt. In de jaren zestig â televisiegebruik als een artistiek medium was nog in ontwikkeling â zag hij al de mogelijkheden van dit nieuwe platform om kunst te maken en te tonen. Met het Stedelijk heeft Nam June Paik jarenlang een nauwe band gehad. In 1984 presenteerde het museum zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, gevolgd door een retrospectief in 1987. Een andere belangrijke tentoonstelling die hij in het museum mee vormgaf, was The Luminous Image, waarin baanbrekende videokunst werd gepresenteerd. Nam June Paik introduceerde het Nederlandse publiek aan vernieuwende video-installaties van Europese en Amerikaanse kunstenaars, voor wie hij grote bewondering had. In dezelfde tentoonstelling maakte hij ook een hommage aan Stanley Brouwn, waarmee hij zijn waardering voor het werk van de Nederlandse kunstenaar uitsprak. Stedelijk Museum Amsterdampap - 174 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

Manuela Klerkx
Ontroerend goed
Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk voor 'gewone mensen'. Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering. Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en vroeg durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door geheel eigen codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in 'Ontroerend goed' proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die? Meulenhoffpap - 406 blz