Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Lifestyle/Dagelijkse rituelen
Mason Currey
Dagelijkse rituelen
Hoe bekende kunstenaars, schrijvers, filmmakers en andere creatieven werken
€ 13,99 Oorspronkelijke prijs was: € 13,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Het geheime ingrediënt van bijna elk meesterwerk is routine. Soms is dit een kop koffie gemaakt van precies 60 bonen (Beethoven), soms de gewoonte om om de zoveel uur onder de douche te springen (Woody Allen). Deze routines zijn er niet voor niets: wie creatief wil zijn moet elke dag weer in ‘de flow’ zien te komen. In ‘Dagelijkse rituelen’ zijn daarom alle routines, gewoonten en obsessies verzameld die bekende creatieven door het scheppingsproces hebben geholpen. Ter troost én inspiratie voor alle mede-ploeteraars. Met Haruki Murakami, Andy Warhol, Annie M.G. Schmidt, Albert Einstein, Stephen King, Franz Kafka, Harry Mulisch, Jane Austen, Vincent van Gogh, Ludwig van Beethoven, Maya Angelou en 142 andere creatieven. Dwarsligger 498
Gerelateerde producten
non-fictie

Onno Blom
De wondergrijsaard
'De wondergrijsaard' geven de laatste jaren van Harry Mulisch weer. 'Ik zal een wondergrijsaard zijn, let maar eens op,' schreef Harry Mulisch in 1972 in Het ironische van de ironie. Zijn voorspelling kwam uit. Het manuscript van De ontdekking van de hemel, de totaalroman die hem wereldroem zou bezorgen, leverde hij in op zijn vijfenzestigste verjaardag, 29 juli 1992. Daarna volgden nog de duizelingwekkende romans De procedure en Siegfried, waarvan de laatste regel voorspellend bleek voor zijn oeuvre: 'Daarna niets meer.' Over het onvermijdelijke maakte Mulisch zich niet druk. 'Dat ik dood kan gaan, moet nog maar eens bewezen worden,' zei hij. In 'De wondergrijsaard' portretteert Onno Blom de grote schrijver in zijn laatste jaren, dagen, uren, minuten. Hij laat zien welke rol de dood in het leven van Mulisch speelde. Blom baseert zich daarbij op de vele notities die hij maakte van zijn gesprekken met Mulisch, in wiens werkkamer hij wekenlang bivakkeerde toen hij aan Zijn getijdenboek werkte. De twee bleven elkaar geregeld zien. Tot aan het einde. Daarnaast sprak Blom uitgebreid met Mulisch' vrienden, collega-schrijvers en naaste familie voor dit intieme, ontroerende portret van de kunstenaar als oude man. De Bezige Bijgeb - 256 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
literatuur & thrillers

Joke Linders
Het ABC van Annie M.G.
Annie M.G. Schmidt is een van de weinige auteurs van wie alle naoorlogse generaties wel een boek hebben gelezen, een liedje kennen, een toneelstuk, televisieserie of film hebben gezien. Elke Nederlander kent Minoes, Pluk, Jip en Janneke, Dikkertje Dap en zuster Clivia. Maar wie is Annie M.G. Schmidt? Langs de letters van het alfabet ? van de A van Abeltje tot de Z van Ziezo ? wordt de lezer ingewijd in leven en werk van deze tegendraadse taalkoningin. Haar taalgebruik, de beestenboel, de helden en heldinnen uit haar werk, de bibliothecaresse, Het Parool, de plaatsen waar zij woonde en haar recalcitrantie ? het wordt allemaal op speelse, vrolijk stemmende en soms onthullende wijze in dit ABC uit de doeken gedaan. 'Het ABC van Annie M.G.' is een kleurrijk boek dat tot ieders verbeelding spreekt. Meulenhoffgeb - 250 blz
non-fictie

Benjamin Balint
Kafka’s laatste proces
Het nagelaten werk van Franz Kafka is dankzij zijn vriend Max Brod bewaard gebleven, maar na het overlijden van Brod in 1968 begint een hevige en absurde strijd om het eigendomsrecht. De originele, handgeschreven versies van meesterwerken als 'Het proces' en 'De gedaanteverwisseling' komen achtereenvolgens in handen van Brods secretaresse Esther Hoffe en haar dochter Eva. Er ontvouwt zich echter een juridisch getouwtrek als zowel Israël als Duitsland het werk claimen. Duitsland, waar drie zussen van Kafka stierven tijdens de Tweede Wereldoorlog, wil de schrijver recht doen, en Israël meent rechten te hebben als Joodse staat en Kafka's gedroomde land. Bas Lubberhuizenpap - 288 blz