Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Daar komt de bruid!
Martine van Rooijen
Daar komt de bruid!
Honderd jaar rozengeur en maneschijn
€ 16,00 Oorspronkelijke prijs was: € 16,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789055946105. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Scriptum Auteur: Martine van Rooijen Auteur tussenvoegsel: van Paginas: 207 Categorie: Non-Fictie.
De geschiedenis in woord en vooral beeld van honderd jaar trouwen in Nederland en alles daaromheen. Venstervrijen en dansles, de meidenmarkt in Nunspeet, het debutantenbal, jongerenverenigingen, feestjes en fuifjes, het aanzoek en de verloving, de huwelijksvoorlichting, bruidsmode, de felicitatiedienst, de ringen, het bruidsboeket, de taart, de bruid en de bruidegom, de bruidsmeisjes en -jonkers, de huwelijksdag zelf, met een koetsje, auto, boot of fiets naar kerk of stadhuis, de huwelijksceremonie, bekende huwelijken enzovoort.
Gerelateerde producten
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
kunst

Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz
non-fictie

Ab Zagt
Carice
In 'Carice, een portret in woord en beeld' gaat filmredacteur Ab Zagt op zoek naar de oorsprong van het acteertalent van Carice van Houten. Aan de hand van gesprekken met verschillende personen die een belangrijke stempel op haar carrière en persoonlijke leven hebben gedrukt, schetst hij een beeld van Carice's jeugd en loopbaan, evenals haar speciale relatie met muziek, dieren en haar tegenspelers. Aan het woord komen onder anderen haar ouders, Paul Verhoeven, Rugter Hauer, Halina Reijn en Waldemar Torenstra. Daarnaast bevat 'Carice, een portret in woord en beeld' haar eigen favoriete portretfoto's van nationale en internationale topfotografen en beeldmateriaal uit Carice's jeugd en achter de schermen. nummer19ing - 238 blz
non-fictie

Jody Rosen
Tweewielers
De fiets werd uitgevonden in de negentiende eeuw, in 1817 om precies te zijn, en zou inmiddels als hopeloos ouderwets kunnen worden beschouwd in een samenleving die gedomineerd wordt door hypermoderne technologie. Toch leven we nog altijd op een planeet vol fietsen, over de hele wereld reizen meer mensen met de fiets dan met welk ander vervoersmiddel dan ook. 'In Tweewielers' laat Jody Rosen ons met een frisse blik kijken naar verleden, heden en toekomst van deze wonderlijke uitvinding. Hij neemt de lezer mee op een reis door de eeuwen, combineert geschiedschrijving met reportages, reisverslagen en memoires en ontvouwt zo op speelse wijze de evolutie van de fiets tot aan de huidige tijd, waarin het vehikel gezien wordt als een icoon van duurzaamheid, een 'groene machine', in een wereld die wordt geteisterd door pandemieën en klimaatverandering. Thomas Rappap - 397 blz