In de jaren vijftig zocht Constant naar nieuwe middelen om als kunstenaar een bijdrage te leveren aan de wederopbouw van de maatschappij na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Belangrijke ontwikkelingen in stedenbouw en techniek vonden hun weerslag in zijn werk. In de ruimtelijke werking die kleuren hebben, zag Constant mogelijkheden voor een intensieve samenwerking tussen beeldend kunstenaars en architecten.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Anita Blom
Post-War Reconstruction in the Netherlands 1945-1965
For English see below- Europa kwam zwaar gehavend uit de Tweede Wereldoorlog. Nederland pakte, ondanks de omvang, de armoede en aanzienlijke oorlogsschade, de wederopbouw voortvarend op. Gebombardeerde steden en dorpen herrezen uit het puin en dankzij centrale sturing werd Nederland ruimtelijk opnieuw ingericht. Ook in economisch en sociaal-maatschappelijk opzicht vonden ingrijpende vernieuwingen plaats. Het gevoel van optimisme leidde tot een verrassend grote diversiteit in architectuur, stedenbouw en landschapsinrichting. De toepassing van nieuwe technieken en materialen leidde tot bijzondere experimenten. Bovendien werden veel bouwwerken voorzien van monumentale kunst, waarbij architecten en kunstenaars nauw samenwerkten. De wederopbouw van Nederland in de jaren 1945-1965 was een prestatie van formaat. Deze publicatie toont een overzicht van de bouwwerken van het herrijzende Nederland en gaat in op de betekenis van het erfgoed van de Wederopbouw voor de actuele opgave van transformatie en herbestemming.- Europe was hurt badly during the Second World War. The Netherlands, despite the dimensions of the task ahead, the poverty and the significant war damage, took up reconstruction expeditiously. Bombed cities and villages re-emerged from the rubble and thanks to central management, the Netherlands were redeveloped spatially. In economic and social terms, significant innovations took place as well. The sense of optimism led to a surprisingly wide diversity in architecture, urban planning and landscape design. The application of new techniques and materials led to exceptional experiments. Moreover, many buildings were provided with monumental art, architects and artists working closely together. The reconstruction of the Netherlands in the years 1945-1965 was a huge feat. This publication gives an overview of the buildings in the re-emerging Netherlands and examines the significance of this heritage of the reconstruction for current tasks of transformation and rezoning. - Engelstalig boek nai010pap - 232 blz
kunst

Ton Bevers
Nederlandse kunst in de wereld
Transnationaal cultureel verkeer is tot nu toe vooral bekeken als verspreidingsproces van centrum naar periferie. In 'Nederlandse kunst in de wereld' staat de omgekeerde richting centraal: hoe vinden vanuit een relatief klein land als Nederland culturele producten hun weg naar andere landen en continenten? En hoe wordt in het buitenland over dit werk geoordeeld? Over ongeveer 2000 beeldend kunstenaars, 360 architecten en 100 schrijvers werd een schat aan informatie verzameld. De gevonden patronen van spreiding en waardering en van veranderingen daarin hebben de auteurs vastgelegd in tabellen en grafieken, in beschrijvingen en analyses van het culturele veld en in portretten van de carrières van individuele schrijvers, architecten en beeldend kunstenaars. Ook wordt aandacht besteed aan onder andere de verhouding tussen de private en publieke sector in de verbreiding en waardering van Nederlandse kunst, de rol van het cultuurbeleid en de verwijzing naar typisch Nederlandse eigenschappen in de promotie en de receptie van Nederlandse kunst in de wereld. Van Tiltgeb - 640 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

González, Picasso & vrienden
De Spaanse kunstenaar Julio González wordt samen met Constantin Brancusi en Pablo Picasso als een van de belangrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw gezien. In 'González, Picasso & vrienden' staat naast zijn persoonlijke ontwikkeling ook zijn bijzondere vriendschap en samenwerking met Picasso en andere invloedrijke kunstenaars als Hans Hartung en Pablo Gargallo centraal. Dit boek toont hoe González evolueerde van ambachtsman tot avant-gardekunstenaar. Zijn samenwerking met Picasso speelde een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van zijn unieke en vernieuwende stijl en opende ook voor Picasso de deuren naar andere manier van expressie. Ook wordt geschetst op welke manier de politieke situatie van Europa in de tweede helft van de jaren dertig González beïnvloedde. In de laatste jaren van zijn leven maakte hij zijn werk tegen de achtergrond van de Spaanse Burgeroorlog. Waar zijn 'boerenvrouw' in het begin stoer en onverschrokken werd afgebeeld, schreeuwt zij het aan het einde van de jaren dertig uit en heft ze haar handen ten hemel. González ziet hoe zijn geboortegrond is overwonnen. Met inzage in enkele intieme brieven tussen González en Picasso. Hannibalgeb - 272 blz