In Nederlandse stillevens uit de zeventiende eeuw zij ze vaak te vinden: bundels vers gestoken witte asperges. In Asperges in olieverf, de rijk geïllustreerde uitgave, wordt de smakelijke groente van verschillende kanten belicht. Het Limburgs Museum in Venlo heeft in het aspergeseizoen van 2005 een bijzondere tentoonstelling gewijd aan deze koning onder de groente. Alle schilderijen en boeken die op de tentoonstelling te zien waren, worden in de catalogus afgebeeld en uitvoerig beschreven.
Gerelateerde producten
kunst
De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst
De broers Barraud
De vier Zwitserse kunstenaarsbroers Barraud groeiden op in de Jura. Net als veel andere Europese kunstenaars in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werkten zij in een realistische stijl. Door de geruchtmakende tentoonstellingen 'Tendenzen der zwanziger Jahre' in Berlijn en 'Les Réalismes' in Parijs werd met name François, de enige van de vier die in deze tentoonstellingen te zien was, voor het eerst gepositioneerd te midden van het internationale realisme van het interbellum, tezamen met Nederlandse realisten als Carel Willink en Pyke Koch. Met de tentoonstelling in Museum MORE en 'De broers Barraud' worden de broers in Nederland voor het eerst onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Getoond wordt een scherpe selectie van zo'n zestig schilderijen: imposante figuurstukken, verstilde stillevens en indringende portretten, vaak met een raadselachtige twist. Centraal staat het werk van François Barraud, de bekendste van de vier, omringd door de schilderijen van zijn broers Aimé, Aurèle en Charles. Lecturispap - 176 blz
kunst
Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
kunst
Friese snakerijen
Onder de titel 'Friese Snakerijen' wordt in deze uitgave een aspect van het regionale erfgoed belicht dat tot dusverre nog nauwelijks aandacht heeft gekregen. Kwabornamenten in alle mogelijke vormen en toepassingen komen aan bod, om te tonen hoe deze eens zo modieuze ornamentiek een eeuw lang juichend werd gebruikt in bijna alle vormen van toegepaste kunst en daarna stilletjes verdween. In de zeventiende eeuw zwichtten de Nederlanden voor een nieuwe vorm van versiering die geïnspireerd leek op beenderen, huidplooien en andere zachte delen van het menselijk lichaam: kwabornamenten. Al vloeiend, lubberend en zwierend worden deze grillige vormen toegepast in goud, zilver, marmer, hout en ook op papier. In de ondefinieerbare, vervloeiende structuren zijn vaak vreemdsoortige gedrochten en grillige maskers of bizarre koppen opgenomen. Noordboekgeb - 144 blz