Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Monografieën/Jeroen Doorenweerd
Jeroen Doorenweerd
€ 27,50 Oorspronkelijke prijs was: € 27,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789056626761. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: 010 / Nai Paginas: 206 Categorieën: Kunst, Monografieën.
Het werk van beeldend kunstenaar Jeroen Doorenweerd houdt het midden tussen sculptuur, vormgeving en (landschaps)architectuur. Sinds 1990 realiseert hij kunstwerken op uiteenlopende locaties als een containeroverslag, een ministerie, een gevangenis, een weiland en een opvanghuis voor drugsverslaafden. Daarbij maakt de kunstenaar gebruik van zowel ambachtelijk handwerk als de nieuwste technologie.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Jeroen Junte
Do It Ourselves
For English see below Nederlandse ontwerpers hebben de afgelopen jaren een scherpe koerswijziging doorgemaakt. De nieuwe lichting ontwerpers kiest nieuwe waarden en uitgangspunten en streeft door onderzoek en samenwerking naar maatschappelijke relevantie en impact. Deze 'post-crisisgeneratie' is bevlogen, optimistisch, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en vrij onderzoek. Ironie en beschouwende kritiek hebben plaatsgemaakt voor onbevangenheid en dadendrang. Ambacht en lokale productie worden onderzocht als een realistisch alternatief voor vastgelopen systemen. Naast kunst en design worden ook wetenschap, technologie, sociale studies en politiek gezien als speelvelden voor ontwerpers. Kortom, de nieuwste generatie ontwerpers zoekt naar een inhoudelijke verdieping van het vak en streeft naar een positieve bijdrage aan maatschappelijke vraagstukken. Designjournalist en?criticus Jeroen Junte beschrijft voor het eerst deze nieuwe fase in de ontwikkeling van het alom geprezen Dutch Design en voert de lezer langs 199 verrassende, innovatieve en verbazingwekkende projecten en producten. - English - In recent years, Dutch Design has sharply diverged from its previous course. A generation of designers trained in and shaped by the crisis years chose new values and starting points. The focus is now on inquisitive and collaborative makers who strive for social relevance and, if possible, impact. This 'post-crisis generation' is committed and optimistic, but also pragmatic and in possession of an eye for beauty. Humour and the almost inescapable concept have been exchanged for engagement and free research and irony and contemplative criticism for open-mindedness and the will to act. Craftsmanship and local production are examined as realistic alternatives to deadlocked systems of production and distribution. In addition to art and design, science, technology, social studies and politics are also seen as design arenas. In short, the latest generation of designers is looking to substantiate the content of the profession and make positive contributions to social issues. Well-known design writer Jeroen Junte is the first to describe this new stage in the development of the widely acclaimed Dutch Design, by way of 199 surprising, innovative, astonishing projects and products. Engelstalig boek nai010pap - 275 blz
kunst

Hans Oldewarris
Liefde voor de Hollandse bouwkunst
Publiceren over architectuur en het publiceren van architectuurteksten is een voorwaarde voor het bestaan van een architectuurdiscours. Als uitgever van boeken op het gebied van architectuur en design bij Uitgeverij 010 heeft auteur Hans Oldewarris altijd betoogd dat architecten over hun vak moeten schrijven om hun ideeën over architectuur te articuleren en te delen. Het is in belangrijke mate de uitgever die bepaalt welke projecten, onderwerpen, ideeën en programma's van architecten en ontwerpers worden toegelaten tot het publieke domein. Dit boek; de handelseditie van het proefschrift aan de Universiteit Leiden; verschaft inzicht in het publiceren over architectuur in Nederland. Het onderzoekt onder welke omstandigheden en dankzij welke uitgangspunten; werkwijze en beslissingen uitgeverij Kosmos in de periode 1923-1960 haar uitgaven op het gebied van architectuur en toegepaste kunst realiseerde. Nai010geb - 607 blz
kunst

Bram Kempers
De schepping van Melle
Melle Oldeboerrigter (1908-1976) is ongetwijfeld één van de meest bizarre Nederlandse beeldend kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn werk wekte in de jaren vijftig tot zeventig zowel grote bewondering als totale afwijzing. Het laatste met name door de vaak erotische lading van zijn beelden, die in feite over Leven-Natuur en Dood-Verderf gaan. Niet voor niets noemde hij zichzelf een visionair schilder. Vaak werd zijn werk vergeleken met dat van de fantastische schilder Jeroen Bosch.Opgegroeid in een socialistisch arbeidersmilieu, werd zijn levensvisie bepaald door de crisistijd van de jaren dertig. Anarchisme, sociale bewogenheid en deelname aan het verzet tegen de Duitse bezetting zetten hem aan tot politiek en sociaal geëngageerde tekeningen.Hoe omstreden zijn werk was, blijkt uit het feit dat W. Sandberg in 1955 enkele schilderijen van hem weigerde voor een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Werkelijke erkenning volgde pas in de jaren zestig en zeventig, onder meer in 1972 met een grote overzichtstentoonstelling in datzelfde Stedelijk Museum. THOTHGEB - 191 blz