Schilderijen met kinderen weten de museumbezoekers keer op keer te vertederen. Het Mauritshuis bezit een rijke verzameling van schilderijen waarop kinderen de hoofdrol spelen. Van de stralende lach van Frans Hals Lachende jongen tot het ontroerende portret van een Meisje bij een kinderstoel door Govert Flinck – het kind is goed vertegenwoordigd in het Mauritshuis.
Gerelateerde producten
kunst
Portretten van Frans Hals
Frans Hals behoort tot de belangrijkste portretschilders van de Hollandse Gouden Eeuw. 'Portretten van Frans Hals' is de eerste die aan zijn familieportretten is gewijd en belicht, samen met de bijbehorende catalogus, zijn vier familieportretten, naast verwante werken van de kunstenaar. Het idee van deze tentoonstelling ontstond na de verwerving van het Familieportret in een Landschap van Frans Hals door het Toledo Museum of Art in 2011, evenals door de recente conservatie van Drie kinderen van de familie Van Campen in Brussel. Deze werken vormden oorspronkelijk één compositie maar werden om onbekende redenen eind 18e of begin 19e eeuw van elkaar gescheiden. De catalogus brengt de bewaarde delen van het schilderij van Toledo/Brussel opnieuw samen en stelt een reconstructie voor. Daarnaast wordt onderzocht hoe de vier composities zijn opgebouwd, welke symbolische elementen ze bevatten en wat we over de afgebeelde figuren weten. Tot slot komen ook enkele nieuwe ontdekkingen over de familie Van Campen aan bod, waarbij die familie binnen de Haarlemse maatschappij in de vroege jaren 1600 wordt geplaatst. Mercatorfondsgeb - 112 blz
kunst
De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz
kunst
Meesters uit het Mauritshuis
Zeventig oude meesterwerken van Het Mauritshuis uit de 16e en 17e eeuw worden in 'Meesters uit het Mauritshuis' afgebeeld en beschreven. Het zijn bekende schilderijen die in groepen worden gepresenteerd: de vroege werken tot ca. 1560, de Hollandse landschappen, de stillevens, portretten, historiestukken, Rembrandt, genreschilderijen, landschaps- en stadsgezichten en ten slotte werken van Vlamingen. Mauritshuisgeb - 111 blz