Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/Christelijke hedonisten
Michel Onfray
Christelijke hedonisten
Tegengeschiedenis van de filosofie
€ 29,50 Oorspronkelijke prijs was: € 29,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789053305454. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Mets & Schilt Auteur: Michel Onfray Paginas: 287 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
Sedert lange tijd verhindert de academische traditie dat we ons bezighouden met bepaalde weggezonken en vergeten episodes uit de geschiedenis van de filosofie. Reeds al te lange tijd heeft die traditie alleen de strengste en soberste protagonisten in de grote oorlog van de ideeën heilig verklaard. Waarom? Omdat de geschiedenis van de filosofie geschreven is door de overwinnaars van een gevecht waarin onophoudelijk idealisten en materialisten tegenover elkaar hebben gestaan. Met het christendom zijn eerstgenoemden al twintig eeuwen oppermachtig.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Bart D. Ehrman
De God van Galilea
De onstuitbare opkomst van het christendom tijdens de eerste vier eeuwen van onze jaartelling is de grootste culturele revolutie die de wereld ooit heeft gezien. Wat begon met een timmermanszoon en een paar vissers, groeide uit tot een veenbrand van persoonlijk beleden geloof, die het Romeinse rijk in alle opzichten ondermijnde. Twee ideologieën botsten radicaal op elkaar. Aan de ene kant die van millennia oude waarden, gebaseerd op macht: keizers en koningen heersten als bijna-goden over hun onderdanen, meesters over hun slaven, mannen over hun vrouwen. Oorlog was normaal en het afslachten van overwonnenen acceptabel en nuttig. De christenen beweerden het tegenovergestelde. Hun leiders predikten naastenliefde. De ene mens was niet beter dan de andere. Voor God was iedereen gelijk: de meester en de slaaf, de sterke en de zwakke. En dat idee bleek onweerstaanbaar. In 'De God van Galilea' beschrijft Ehrman de wereld van de Romeinen en de heidenen, en het gevecht tussen het oude en nieuwe wereldbeeld. Het resultaat is een historisch meesterwerk, waarin de culturele, filosofische en maatschappelijke problemen van toen nog altijd herkenbaar blijken. Balanspap - 359 blz
filosofie & religie
Carl Cederström
Ons geluksideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal – en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat. Ten Havepap - 175 blz
filosofie & religie
George Berkeley
De beginselen van menselijke kennis
Net als in een droom bestaat alles alleen in je eigen hoofd. De hele wereld is er enkel en alleen omdat jij hem ziet, jij aan hem denkt, jij er in rondwandelt. Zonder geest geen wereld. Iedereen die zich wel eens aan filosofische dromerijen en speculaties heeft overgegeven, heeft zoiets wel eens gedacht. In de filosofie is er één denker wiens naam met dit gedachtegoed verbonden is: George Berkeley (1685-1753). Zijn leer is samen te vatten in esse est percipi, 'zijn is waargenomen worden'. In heldere taal zet Berkeley stap voor stap uiteen waarom materie niet bestaat, waarom er niets anders is dan geesten en de ideeën die ze hebben, waarbij God de hoogste geest is. Berkeley behoort tot de belangrijkste Engelstalige Verlichtingsfilosofen, wiens werk nog steeds veel wordt aangehaald als ultiem voorbeeld van een filosofisch gedachte-experiment dat ons tot waanzinnige, maar consistente gedachten kan brengen. Lemniscaatgeb - 112 blz