Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/De cultuur van de paradox
Carel Peeters
De cultuur van de paradox
€ 19,90 Oorspronkelijke prijs was: € 19,90.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789076174662. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Harmonie Auteur: Carel Peeters Paginas: 328 Categorieën: Essays, Filosofie, Filosofie & religie, Non-Fictie.
Menselijke machines, collectief individualisme, de vloeibare samenleving, de conservatieve rebel en echte imitaties: waarom kunnen persoonlijke, culturele en maatschappelijke fenomenen vaak alleen maar worden omschreven in de vorm van een paradox? In ‘De cultuur van de paradox’ laat Carel Peeters zien dat een complexe werkelijkheid tot vruchtbare (en soms onvruchtbare) tegenstellingen leidt. Hij illustreert zijn visie met essays over de ideeën van oude en nieuwe denkers als Patricia de Martelaere, Gerrit Komrij, Frans Kellendonk, Menno ter Braak, Erasmus, Isaiah Berlin, Susan Sontag, Rousseau, John Gray en Slavoj ?i?ek.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

René Hakvoort
Hoe economie religie werd
In 'Hoe economie religie werd' bespreekt René Hakvoort de werking van het kapitalisme, gezien door de bril van een cultureel antropoloog. We zien de werkelijkheid door het prisma van politieke economieën, die we als rationeel ervaren. Hij laat overtuigend zien dat ook onze 'moderne' samenlevingen worden gevormd door culturele aannames die voortkomen uit ideeën en ideologieën. Collectieve overtuigingen worden gevormd door de dagelijkse werkelijkheid die mensen ervaren. Als deze overtuigingen eenmaal in de hoofden van mensen zitten en het 'gezond verstand' bepalen, bepalen die op hun beurt weer hoe de werkelijkheid wordt vormgegeven. Hij laat zien dat deze collectieve overtuigingen niet alleen individuen overstijgen, politiek zijn en sociale controle uitoefenen, maar ook dat deze overtuigingen irrationeel, onlogisch en disfunctioneel kunnen zijn en de grote problemen van deze tijd veroorzaken. Met behulp van een groot aantal actuele voorbeelden maakt hij dat duidelijk, van de huizenmarkt tot de toeslagaffaire. In die zin is het geen simpele kritiek op het neoliberalisme, maar houdt het ons eerder een spiegel voor. Het laat zien hoe wijzelf de brandstof van het neoliberalisme zijn. Sander Ruyspap - 240 blz
filosofie & religie

Carl Cederström
Ons geluksideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal – en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat. Ten Havepap - 175 blz
esoterie & spiritualiteit

Dalai Lama
Vrij van religie
Hoe kunnen wij betere, menselijkere mensen worden? Z.H. de Dalai Lama houdt een openhartig pleidooi voor de kracht van goedheid. Iedereen die vervulling, welzijn en geluk wil bereiken, dient fundamentele menselijke waarden als compassie, vergeving, geduld en tolerantie te cultiveren. Van oudsher richten mensen zich tot een religie om hun menselijke waarden te ontwikkelen. De Dalai Lama begrijpt dat dit tegenwoordig voor velen niet meer opgaat. Hij wil niet alleen tegenstellingen tussen gelovigen en ongelovigen overbruggen, maar ook die tussen aanhangers van religies onderling. Volgens hem is het belangrijk dat we een seculiere ethiek ontwikkelen, die gebaseerd is op wetenschappelijke grondslag in plaats van religieuze overtuiging. Het gaat hem om de universele educatie van hart en geest. Het tweede deel van het boek gaat over de praktische training van de geest waarmee we onze innerlijke waarden kunnen ontwikkelen. Het is op iedereen, waar ook ter wereld, van toepassing en direct gericht op het omzetten van destructieve emoties in menselijke waarden. 'Om een harmonieuze en vreedzame wereld te bouwen, hebben we meer nodig dan alleen tolerantie en begrip tussen de verschillende religies.' Asokageb - 186 blz
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz