Van Fontana tot Fabre: de kunstenaar/ridder doorkruist de hedendaagse kunstgeschiedenis. Hij dient een edel ideaal en is op zoek naar een beeld ervan, naar zingeving. Op zijn veroveringstochten beweegt hij zich door verschillende dimensies en overstijgt hij de concrete realiteit met zijn innerlijke belevingswereld. Hij is een strijder van de toekomst. De futuristische ridder hanteert ‘utopische wapens’, explosief maar onschadelijk, geneutraliseerd door het panorama van inspiratie en zielsbehoud.
Gerelateerde producten
kunst
Jan Fabre
Het Vlot
'Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam' gaat, net als de gelijknamige tentoonstelling in Oostende, over de verbeelding van de expeditie en de bestemming van de kunstenaar. Curatoren Jan Fabre en Joanna De Vos nodigden 73 kunstenaars uit die zich in het panorama van de Noordzee door de metafoor lieten inspireren, of door de twee sleutelwerken van de tentoonstelling: Het vlot van de Medusa (1818) van Théodore Géricault en Kunst is (niet) eenzaam (1986) van Fabre zelf. Meer dan 50 nieuwe creaties waren het resultaat. 'Het Vlot' drukt op grensoverschrijding. Een aantal beeldende kunstenaars bewegen zich ook in de wereld van film, theater en performance. Lannoogeb - 336 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
Joep van Aert
Hardwell, 2 Years as One
Ambitie wordt vaak de sleutel tot succes genoemd, maar je komt nergens zonder doorzettingsvermogen. Hardwell heeft dankzij zijn doorzettingsvermogen zijn grootste dromen waargemaakt. Vanaf het moment dat hij benoemd wordt tot de nummer 1 DJ van de wereld in de DJ Mag Top 100 bereikt zijn faam een nieuwe hoogte – een waarmee hij niet meer weg te denken is uit de internationale dansscène. Doormiddel van dit boek krijgen je een blik behind the scenes in het leven van Hardwell. ‘2 Years as One’ bevat nog nooit eerder vertoonde foto's van de belangrijkste momenten uit zijn carrière waaronder Hardwell's tweede verovering van de nummer 1 positie in de DJ Mag Top 100 en de laatste show van zijn I Am Hardwell wereld tour in een uitverkocht Madison Square Garden. Nederlandse fotograaf Joep van Aert heeft Hardwell sinds het winnen van de titel twee jaar lang gevolgd om zijn meest bijzondere momenten vast te leggen. Neem een kijkje in het leven van een van 's werelds grootste dj's en aanschouw exclusieve foto's van de meest indrukwekkende dance shows ter wereld. Het is van Aert gelukt om naast foto's van spectaculaire shows met duizenden fans ook de andere kant van het leven van de Hardwell vast te leggen. Bekijk de nog nooit vertoonde intieme momenten van Hardwell samen met familie en vrienden en het leven buiten de dj-booth van een van de grootste DJ's ter wereld. Reis mee met de ster uit Breda en volg Hardwell en zijn team achter de schermen van zijn grootste shows op Miami Ultra Music Festival, Tomorrowland, EDC Las Vegas, tijdens de populaire Revealed Bus Tour en zijn eigen clubavonden in Hakkasan Las Vegas en Ushuaïa Ibiza. Zie ook het ontstaan en de hoogtepunten van de enorm succesvolle I Am Hardwell Tour. Hardwell drukt zijn stempel op de dance industrie met zijn constante toewijding om nieuwe muziek te maken en grenzen te verleggen met onder andere zijn eigen label Revealed Recordings. In dit officiële fotoboek volg je Hardwell in de misschien wel meest hectische jaren van zijn carrière! "Als je het kunt dromen, kun je het doen!" is het motto van Hardwell tijdens zijn ongeëvenaarde weg naar succes. Dit exclusieve fotoboek laat zien wat kan worden bereikt met hard werken en de wil om je droom te volgen. Komma / d'Jonge Hondgeb - 360 blz
kunst
Wolfgang Laib
Wolfgang Laib (Metzingen, Duitsland 1950) woont en werkt in Hochdorf. Met natuurlijke, maar in de kunst ongewone materialen als bijenwas, melk, stuifmeel en rijst maakt Laib werk dat bijna sacraal aandoet. Zijn oeuvre heeft een cyclisch karakter: ieder type werk wordt steeds opnieuw gemaakt, maar de kring van werken breidt zich uit. Laibs werken hebben in al hun kwetsbaarheid iets tijdloos en eeuwigs. Ze verwijzen naar de schoonheid en kostbaarheid van dingen die er gewoon zijn en tegelijkertijd naar primaire, weinig excessieve levensbehoeften. In het zuiden van Duitsland leidt Laib een enigszins teruggetrokken leven. Het met de hand verzamelen van stuifmeel is een tijdrovend karwei en door het volgen van de bloei van verschillende planten en bomen (zoals paardebloem, boterbloem en den) is hij een goed deel van het jaar aan de omgeving gebonden. Maar zoals het ritme van de seizoenen zich zowel herhaalt als steeds weer nieuw is, zo blijven ook de elementaire handelingen die voor het maken van zijn werken noodzakelijk zijn voor Laib van betekenis: 'Ik heb de melk al zo vaak uitgegoten en het stuifmeel al zo vaak uitgezeefd, de ervaring blijft echter altijd nieuw. Het is iets dat je nog nooit eerder gezien hebt, een realiteit waarvan je niet kunt geloven dat het werkelijkheid is.' Tentoonstellingscatalogus De Pont Museum Tilburgpap - 151 blz