Sinds 2001 verschijnt in de bijlage Buitengebied van de Provinciale Zeeuwse Courant wekelijks een ansichtkaart uit de collectie van de Goese verzamelaar Hans Lindenbergh. Prentenbriefkaarten van Zeeland in de 20e eeuw. Lezers van de PZC kunnen raden om welke stad, dorp, buurtschap, gehucht het gaat. Velen voegen hun herinneringen aan de situatie vroeger en nu erbij. Dit boek bevat een selectie van de raadkaarten uit alle Zeeuwse regio.
Gerelateerde producten
regio

Karst A. Berkenbosch
Van Huizen en Huisjes
'Van Huizen en Huisjes' bevat de kerstverhalen die Karst A. Berkenbosch heeft geschreven voor de kerstwandeling die sinds zeven jaar vanuit hotel-restaurant Lunia in het Friese Oldeberkoop wordt georganiseerd. Tijdens deze wandeling vertelt Berkenbosch halverwege een kerstverhaal. Omdat de belangstelling voor de kerstverhalen jaarlijks toenam, vroeg Kim Linse, eigenaresse van Lunia, Berkenbosch om zijn kerstverhalen te bundelen. Twaalf verhalen spelen in even zovele provincies en wel in plaatsen of buurtschappen die eindigen op huizen. Alleen in Zeeland was alleen maar de buurtschap Dijkhuisjes te vinden. Zodoende ontstond de titel Van Huizen en Huisjes. Daarnaast bevat deze bundel nog drie andere verhalen, waarvan De Engel speciaal voor dit boek geschreven is.kunst

Theo Rouwhorst
Bewaard voor Amsterdam
Het historisch stadsbeeld van Amsterdam spreekt enorm tot de verbeelding, zowel bij de bewoners als bij de talloze bezoekers. In dit stadsbeeld spelen de silhouetten van de geveltoppen een niet weg te denken rol. De klokgevels, halsgevels en lijstgevels vormen het silhouet van de stad zoals de Eiffeltoren dat doet voor Parijs. Er is op dit moment dan ook nauwelijks nog iemand die deze beeldbepalende rol ontkent. Toch lag dit nog niet zolang geleden anders. Theo Rouwhorst beschrijft in dit boek de inspanningen van de gemeente, met name van Monumentenzorg, en van particulieren en particuliere instellingen om de geveltoppen te bewaren en waar mogelijk te herplaatsen. 'Bewaard voor Amsterdam' laat aan de hand van talrijke historische en actuele foto's zien hoe herplaatste gevels weer bijdragen aan het stadsbeeld en stelt de vraag of de nog resterende gevels en fragmenten die zijn bewaard voor Amsterdam, weer ín de stad een plaats kunnen krijgen.geschiedenis

Peter Karstkarel
Dag, mijn lieve moeder
Al bijna een decennium lang zijn Peter en Klaske Karstkarel bezig met het in kaart brengen van de grafcultuur in Friesland. Ontroerende aanleiding daarvoor was de vondst van een kleine grafsteen op het kerkhofje van Brongerga, met daarop in eenvoudige letters 'Dag, mijn lieve moeder'. Het zerkje gaf geen naam en geen datum prijs, het was een graf voor iedere moeder en van alle tijden. Sinds die dag hebben ze ruim 480 kerkhoven en begraafplaatsen en honderden kerken in Friesland bezocht. Met als resultaat een imposant verslag in boekvorm van hun jarenlange graventocht. In maar liefst 26 rijk geïllustreerde hoofdstukken besteden de Karstkarels allereerst aandacht aan de prehistorie, met onder meer sarcofagen en dekstenen, de latere gotische zerken en uiteraard de trots van de Friese cultuurgeschiedenis: de renaissancezerken van grote meesters. Daarna wordt de funeraire cultuur buiten de kerken uitgebreid besproken en in beeld gebracht. Te beginnen met het verbod om in de kerken te begraven en de verplichting om begraafplaatsen buiten de bebouwde kom te stichten. Vervolgens komen familiebegraafplaatsen van de elite, de grafkelders en gravenvelden voor deze maatschappelijke klasse aan de orde en volgt een zeer ruim overzicht van Friese kerkhoven en begraafplaatsen. Van algemene tot katholieke en joodse, maar ook de laatste rustplaatsen van dieren. Een opmerkelijk hoofdstuk is gewijd aan bijzondere voorbeelden van grafpoëzie. Die soms een glimlach opwekken, tot vertedering leiden of juist tot nadenken stemmen. En emotie is er ook in andere vormen. Zoals bij het lezen van in steen gebeitelde drama's. Ouders die hun kinderen verloren, schaatsongevallen, schipbreukelingen, slachtoffers van oorlogshandelingen. 'Dag, mijn lieve moeder' neemt de lezer mee op een ontroerende reis kriskras door de provincie. Een reis die geen eindpunt kent, maar juist het begin is van een indrukwekkende kennismaking met de grafcultuur in Friesland.geschiedenis
