Architectuur is overal om ons heen, en toch staan de meeste mensen er maar zelden bij stil dat al die huizen, scholen en vliegvelden ooit door iemand zijn bedacht. Wat een gebouw! is een spectaculair vormgegeven kennismaking met de hoogtepunten uit de moderne architectuur en de gedachten die ten grondslag liggen aan elk ontwerp.
Gerelateerde producten
kunst

Marjanne Hulsman
Bouwen op de grens – Zuid
Gids voor de funeraire architectuur in Nederland. Deel Zuid. 'In die Kerkhoflaan... ik word hier altijd luguber. Hoe ben je hier toch komen wonen, zeg... tussen twee kerkhoven in?' Aldus Louis Couperus in De boeken der kleine zielen. In Couperus' tijd hadden kerkhoven het stempel van lugubere, ongezonde plekken die men liever meed. Dat taboe is de laatste decennia gedeeltelijk verdwenen, maar de meeste mensen komen alleen op dodenakkers en in crematoria ter gelegenheid van een uitvaart. Mede daarom zijn de meeste bouwwerken op begraafplaatsen onbekend, zowel bij het grote publiek als bij de vakmensen uit de bouwwereld. Bouwen op de Grens – het vierdelige standaardwerk voor de funeraire architectuur in Nederland – ontsluit het gevarieerde, veelal verborgen arsenaal aan gebouwen op kerkhoven en begraafplaatsen. Alle gidsen hebben een algemeen deel met veel informatie over deze bijzondere bouwkunst, en een specifiek deel met een catalogus en registers. De catalogi in dit deel (deel Zuid) beschrijven de bestaande gebouwen in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Bijvoorbeeld de imposante kapel naar ontwerp van Joh. Kayser op de gemeentelijke begraafplaats aan de Tongerseweg te Maastricht, en de hypermoderne uitvaartgebouwen in Tholen en in Roosendaal. Dat en alles wat daartussen ligt aan gebouwen op begraafplaatsen in de drie provincies is te vinden in deel Zuid van Bouwen op de Grens. De uitgave bevat ook een plaatnamenregister, een literatuurlijst en een uitgebreide index van alle vermelde architecten en architectenbureaus.kunst

Nathan Mooij
Naked Eye Project
'Naked Eye Project - More than meets the eye' raken vier interessante onderwerpen: kijken, oog, communicatie en wetenschap. Iedereen kent ze: gevoelige mensen en rationelere mensen, mensen die beroepen kiezen als accountant of beroepen als kunstschilder, mensen die het hart op de tong hebben en de binnenvetters, mensen die altijd te laat zijn en mensen die gedijen bij orde en structuur. Zie jij ze ook? Ogen waarin je verdrinkt en ogen die je liever ontwijkt? Ogen die spannend zijn en ogen die door je heen lijken te kijken? Ogen met tranen, waarvan je duidelijk ziet dat het tranen van verdriet zijn of tranen van geluk? En wist je dat als je een gesprek voert met iemand je altijd iemand aankijkt in één oog? Nooit in twee tegelijk? Waarom en welk oog kiezen we dan onbewust? Volgens menig wetenschapper bestaat onze linker- en rechterhersenhelft uit een emotionele en rationele helft. Ons linker- en rechteroog zijn hier mee verbonden. De vraag die het team Naked Eye Project probeert te beantwoorden is: Zien wij de emotionele of rationele kenmerken van deze hersenhelften terug in iemands ogen?kunst

Vic de Donder
De glimlach van de kunst
De glimlach van de kunst (Een verrassende kijk op de wereld in XII werken) – Vic de Donder Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Recensie De Vlaamse journalist en kunstkenner Vic De Donder ging op zoek naar geschilderde portretten en beeldhouwwerken met een glimlach. Hij zocht er twaalf uit van minder bekende meesters, verschillende culturen, alle continenten en verschillende materialen (van goud en brons tot hout en bamboe). Vier zijn er uit Europa. Azië, Amerika en Afrika zijn ook vertegenwoordigd. In de begeleidende essays legt De Donder verbanden met andere kunstwerken, soms uit andere landen en culturen. Dr. J. Kroes Auteur Vic de Donder studeerde wijsbegeerte aan de Gentse universiteit en was jarenlang als cultuurredacteur verbonden aan de dagbladen De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij debuteerde in 1984 met de roman Carolus. Behalve creatief proza publiceerde hij zeer uiteenlopende essays over o.a. Troje, de zeemeermin en het leven van een parochiepriester, en schreef hij reisgidsen over Hongarije, Castilië en Zuid-Engeland. Nog een ander facet van zijn schrijverschap biedt een aantal historische documentaires, over o.a. het collegeleven in Vlaanderen en het soldatenleven in het Belgisch leger. Uitgever Davidsfonds geeft - onder de vleugels van WPG Uitgevers - boeken, cd’s en e-books uit die even gevarieerd zijn als het leven zelf, met focus op geschiedenis en kunst. Maar ook lifestyle, actualiteit, zingeving, toerisme en andere thema’s zitten in het aanbod, net als kinder- en jeugdboeken.kunst
