Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Vragen van Proust
Vragen van Proust
Meer zelfinzicht met de beroemde vragenlijst
€ 15,00 Oorspronkelijke prijs was: € 15,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789045036816. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Atlas Contact Paginas: 96 Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie.
De Proustvragenlijst bestaat uit vragen die het karakter en de ware ziel van de ondervraagde beloven bloot te leggen. In ‘Vragen van Proust’ wordt de vragenlijst beantwoord door tien inspirerende Nederlanders. Drie inleidende essays bieden context en geven antwoord op de vraag: wat maakt dat juist deze vragen de tand des tijd hebben doorstaan? Grootheden als Oscar Wilde, John Lennon en Susan Sontag beantwoordden de vragen, evenals hedendaagse beroemdheden als Lena Dunham, Zadie Smith en ja, zelfs Donald Trump. En natuurlijk beantwoord je de vragen ook zelf, want leer je zo jezelf beter kennen en begrijpen.
Gerelateerde producten
esoterie & spiritualiteit
Geshe Michael Roach
De diamantslijper
De Diamantslijper biedt de lezer toepasbare strategieën voor succesvol werken en leven, gebaseerd op een unieke combinatie van oude en moderne wijsheid uit de Tibetaanse boeddhistische traditie. Geshe Michael Roach, een van de grote hedendaagse docenten van het Tibetaanse boeddhisme, verweeft drie niveaus in De Diamantslijper. De eerste is een vertaling van selecties van de Diamantsoetra zelf, een oude tekst die bestaat uit gesprekken tussen de Boeddha en zijn naaste leerling Soebhoeti. Door boeddhisten over de hele wereld gezien als centrale tekst, is de interpretatie van de Diamantsoetra het richtpunt van eeuwenlange aandacht geweest. Op het tweede niveau citeert Geshe Michael Roach uit enkele van de beste commentaren binnen de Tibetaanse traditie. In de eigenlijke tekst van dit boek, het derde niveau, gebruikt hij zowel de soetra als de commentaren als springplank voor zijn eigen leringen. Geshe Michael Roach verschaft nieuw inzicht in de oude wijsheid met behulp van voorbeelden uit zijn eigen ervaring als vice-president van de Andin International Diamond Corporation. Veel van het welslagen van Andin is te danken aan de toepassing van bedrijfsstrategieën, die nu in dit boek uiteengezet worden. De toegankelijke stijl van de auteur en zijn diepgaande spirituele inzichten maken De Diamantslijper tot een tijdloze bron voor iedereen, ongeacht of men al of niet vertrouwd is met het Tibetaanse boeddhisme. Geshe Michael Roach is een volledig ingewijde boeddhistische monnik die, na 22 jaar studie, als eerste westerling zijn geshe-graad (meester van het boeddhisme) ontving van het Tibetaanse Sera Mey-klooster. Naast zijn docentschap van het boeddhisme sinds 1981 is hij ook een geleerde in het Sanskriet, Tibetaans en Russisch en heeft talrijke vertalingen op zijn naam staan. Hij verwierf cum laude zijn graad aan Princeton University en werkte vele jaren voor Andin in New York City. Geshe Michael Roach is stichter en directeur van het Asian Classics Institute en is actief betrokken bij de restauratie van het Sera Mey-klooster. Hij is tevens een van de oprichters van de EBI, het Enlighted Business Institute, dat wereldwijd de werkwijze van De Diamantslijper uitdraagt. Met een voorwoord van Jean Karel Hylkema, auteur van Management vanuit compassie Brespap - 284 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
René Hakvoort
Hoe economie religie werd
In 'Hoe economie religie werd' bespreekt René Hakvoort de werking van het kapitalisme, gezien door de bril van een cultureel antropoloog. We zien de werkelijkheid door het prisma van politieke economieën, die we als rationeel ervaren. Hij laat overtuigend zien dat ook onze 'moderne' samenlevingen worden gevormd door culturele aannames die voortkomen uit ideeën en ideologieën. Collectieve overtuigingen worden gevormd door de dagelijkse werkelijkheid die mensen ervaren. Als deze overtuigingen eenmaal in de hoofden van mensen zitten en het 'gezond verstand' bepalen, bepalen die op hun beurt weer hoe de werkelijkheid wordt vormgegeven. Hij laat zien dat deze collectieve overtuigingen niet alleen individuen overstijgen, politiek zijn en sociale controle uitoefenen, maar ook dat deze overtuigingen irrationeel, onlogisch en disfunctioneel kunnen zijn en de grote problemen van deze tijd veroorzaken. Met behulp van een groot aantal actuele voorbeelden maakt hij dat duidelijk, van de huizenmarkt tot de toeslagaffaire. In die zin is het geen simpele kritiek op het neoliberalisme, maar houdt het ons eerder een spiegel voor. Het laat zien hoe wijzelf de brandstof van het neoliberalisme zijn. Sander Ruyspap - 240 blz
filosofie & religie
Jan Bor
Modern modern
De vraag in welke cultuur we leven houdt de gemoederen bezig. en de vraag naar urgentie wint, nu we vrijwillig – onze gegevens op de digitale straat leggen en deze vervolgens worden gebruikt om ons gedrag te controleren. Een serieuze bedreiging voor onze vrijheid. De postmoderne verwarring ligt intussen alweer achter ons. We bevinden ons nog steeds in de moderne cultuur. Gelukkig maar, want behalve bedreigingen biedt deze ook grote kansen. Om erachter te komen waarin het moderne ervan ligt, maakt Bor een wandeling door het hooggebergte van onze cultuur. De nadruk daarbij valt op de drie omwentelingen – in de filosofie, de kunsten en de fysica – die na 1900 hebben plaatsgevonden en die, alle drie, tot een update van onze moderne beschaving leidden. Vandaar de titel Modern modern. De vrijheid die onze cultuur voorstaat zal steeds weer bevochten moeten worden. Dat is de geest van de Verlichting als het hart van de moderne cultuur. Prometheuspap - 205 blz