Menu

Lieske Tibbe

Vier kunstdebatten omstreeks 1900

 29,50  7,90

ISBN: 9799057100924. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Nijmegen University Press Auteur: Lieske Tibbe Paginas: 219 Categorie: .

Gerelateerde producten

kunst

Henri Verstijnen 1882-1940

Henri Verstijnen (1882-1940) – A. Wagtbert Hansen Beeldend kunstenaar en theosoof Henri Verstijnen werd in 1882 op Java geboren en ging in 1892 met zijn ouders naar Nederland. Hij volgde tekenlessen aan de Akademie in Arnhem en legde zich al vroeg toe op het weergeven van de dierenwereld. In 1918 verhuisde Verstijnen naar Den Haag en exposeerde er via de Haagse Kunstkring en Pulchri Studio vooral werken van bloemen, vogels en exotische dieren in hun natuurlijke omgeving. Hij overleed in 1940 in Den Haag. Deze monografie, geschreven door kunsthistorica drs. Audrey Wagtberg Hansen, is de eerste publicatie waarin aandacht besteed wordt aan Verstijnens brede en bijzondere oeuvre. De auteur beschikte over het persoonlijke archief van de kunstenaar, dat naast foto’s en correspondentie ook recepturen voor zijn grafische experimenten omvat. Wie zich verdiept in het werk van Verstijnen, leert hem kennen als een creatieve duizendpoot, die zich niet graag beperkte tot een bepaald medium. Zijn fantasie, optimisme en humor komen in zijn werk sterk naar voren. Verstijnen werd bij het grote publiek vooral geliefd als karikaturist van ‘menselijke’ dieren bij de rijmen van Charivarius in ‘De Groene Amsterdammer’. Metagegevens ·         Waanders ·         Serietitel: Monografieën van het Drents Museum over kunstenaars uit het tijdperk rond 1900 ·         Paperback ·         128 pagina’s ·         ISBN 9789040082825 ·         NUR: 642 – Monografie (kunst) ·         Genre: Monografieën, Kunst, Schilderkunst ·         Trefwoorden: Drents Museum, Haagse Kunstkring, Pulchri Studi0 Auteur drs. Audrey Wagtberg Hansen is kunsthistorica en vennoot van Kroon & Wagtberg Hansen kunsthistorisch projectmanagement (K&WH) te Den Haag. Haar persoonlijke interesse gaat onder meer uit naar Egyptomanie en de kunst en literatuur van het Symbolisme. Zij verricht zelfstandig biografisch onderzoek naar de artistieke familie Verstijnen. Uitgever Uitgeverij Waanders Kunst is gespecialiseerd in het maken van kunstboeken over beeldende kunst, toegepaste kunst, beeldhouwkunst, fotografie. Dit vertaalt zich in een boekenfonds vol monografieën, catalogi bij tentoonstellingen, overzichtswerken, boeken over oudere en hedendaagse architectuur, fotoboeken met diverse onderwerpen; kortom boeken over cultuur.
 24,00  9,90
Verder lezen

kunst

Vittorio Magnago Lampugnani

Lexicon van de architectuur van de twintigste eeuw

Lexicon van de architectuur van de twintigste eeuw – Vittorio Magnago Lampugnani Het 'Lexicon van de architectuur van de twintigste eeuw' is geschreven en bijeengebracht door tal van specialisten en telt 523 trefwoorden en meer dan 700 afbeeldingen. Met recht kan deze lexicon een monumentaal naslagwerk genoemd worden. De belangrijkste architecten van de twintigste eeuw, de stromingen en groepen alsook de architectonische prestaties van afzonderlijke landen komen aan bod. De geest waarin dit lexicon is opgezet, wordt door Vittorio Lampugnani verwoord in de stellingname: 'Onder architectuur verstaan wij de wetenschap en de kunst van het bouwen die uitgaat boven de zuivere noodzakelijkheid en overwegingen van louter nut.' In 'Lexicon van de architectuur van de twintigste eeuw' alle grote meesters, zoals Berlage en Behrens, Mies van der Rohe en Le Corbusier, Wright en Aalto, Oud en Gropius. Daarnaast worden figuren besproken die enigszins in de schaduw zijn gebleven, zoals Tessenow en Terragni. Aan de naoorlogse architecten en de actualiteit wordt ruime aandacht besteed. Behandeld worden onder anderen Rossi, Diener en Diener, Zumthor, Herzog en De Meuron, Kollhoff en Leon Krier. Metagegevens • Sun • Hardback • 575 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789058751140 • NUR 648 – Bouwkunst, architectuur • Genre’s: Wetenschappelijk, Architectuur • Trefwoorden: Bouwkunst, 20e eeuw, architectuur, encyclopedie, lexicon Recensie Deze ferme uitgave probeert een zo breed mogelijk beeld van de architectuurontwikkelingen in de 20e eeuw te geven met een degelijke aanpak: de samensteller is de voormalige directeur van het architectuurmuseum in Frankfurt en de honderden lemmas in dit lexicon zijn geschreven door 96 ervaren auteurs. In het voorwoord wordt uitgelegd dat in deze uitgave de Moderne Beweging niet het middelpunt is, maar slechts een van de stromingen uit de 20e eeuw. Het lexicon bevat 3 soorten trefwoorden: architecten, stromingen en landen. We zien dus niet alleen de grote meesters als Le Corbusier, Mies van der Rohe, Frank Lloyd Wright en Berlage, maar ook onbekenden en niet alleen de bekende architectuurlanden, maar ook Australie, Tsjecho-Slowakije en Zwitserland. Nederland is in 'Lexicon van de architectuur van de twintigste eeuw' breed vertegenwoordigd met o.a. Coenen, Arets, Peutz, Bakema, Mecanoo en Koolhaas. Jeanine Deckers Auteur Vittorio Magnago Lampugnani (geboren 1951 in Rome, Italië) is architect, architecturaal theoreticus, architectuurhistoricus en hoogleraar stedenbouw geschiedenis van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie in Zürich (ETH Zürich). Als auteur en redacteur van diverse gerenommeerde werken van architectonische geschiedenis en theorie, zijn zijn ideeën veelvuldig geciteerd. Uitgever Uitgeverij SUN was een Nederlandse uitgeverij, opgericht in 1969 als Socialistiese (later Socialistische) Uitgeverij Nijmegen. De uitgeverij was gespecialiseerd in maatschappijkritische werken over filosofie, geschiedenis en kunst. SUN werd als gevolg van een overname in 2002 een imprint van Boom. Het 'Lexicon van de architectuur van de twintigste eeuw' is uitgegeven in 2006 onder Boom met de imprint SUN.
 46,00  9,90
Verder lezen

kunst

Voor eer & glorie

Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden.
 35,00  7,90
Verder lezen

kunst

Vic de Donder

De glimlach van de kunst

De glimlach van de kunst (Een verrassende kijk op de wereld in XII werken) – Vic de Donder Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Metagegevens • Davidsfonds • Hardback • 243 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789058268921 • NUR 654 – Kunstgeschiedenis • Genre: Kunst, Geschiedenis • Trefwoorden: glimlachen, kunstgeschiedenis, cultuurgeschiedenis, motieven Recensie De Vlaamse journalist en kunstkenner Vic De Donder ging op zoek naar geschilderde portretten en beeldhouwwerken met een glimlach. Hij zocht er twaalf uit van minder bekende meesters, verschillende culturen, alle continenten en verschillende materialen (van goud en brons tot hout en bamboe). Vier zijn er uit Europa. Azië, Amerika en Afrika zijn ook vertegenwoordigd. In de begeleidende essays legt De Donder verbanden met andere kunstwerken, soms uit andere landen en culturen. Dr. J. Kroes Auteur Vic de Donder studeerde wijsbegeerte aan de Gentse universiteit en was jarenlang als cultuurredacteur verbonden aan de dagbladen De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij debuteerde in 1984 met de roman Carolus. Behalve creatief proza publiceerde hij zeer uiteenlopende essays over o.a. Troje, de zeemeermin en het leven van een parochiepriester, en schreef hij reisgidsen over Hongarije, Castilië en Zuid-Engeland. Nog een ander facet van zijn schrijverschap biedt een aantal historische documentaires, over o.a. het collegeleven in Vlaanderen en het soldatenleven in het Belgisch leger. Uitgever Davidsfonds geeft - onder de vleugels van WPG Uitgevers - boeken, cd’s en e-books uit die even gevarieerd zijn als het leven zelf, met focus op geschiedenis en kunst. Maar ook lifestyle, actualiteit, zingeving, toerisme en andere thema’s zitten in het aanbod, net als kinder- en jeugdboeken.
 54,95  9,90
Verder lezen