Menu

Jan van Heemst

Tussen Gen en Globe

Europese Cultuurgeschiedenis

 34,90  9,90

ISBN: 9789061006671. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Ad. Donker Auteur: Jan van Heemst Auteur tussenvoegsel: van Paginas: 416 Categorie: .

Gerelateerde producten

geschiedenis

Timothy Snyder

Zwarte aarde

De Holocaust staat gelijk aan de verschrikkelijke dood van miljoenen joden in de gaskamers. Maar nog voordat die gaskamers werden gebouwd, was het grootste deel van de Europese joodse bevolking al door de nazi's gedood in de landen ten oosten van Duitsland. In 'Zwarte aarde' geeft Timothy Snyder antwoord op de vraag wat Hitler beoogde met de bezetting van Polen, de Baltische staten en delen van de Sovjet-Unie. Hitler meende dat het Duitse volk op den duur zou verhongeren als er geen andere hulpbronnen werden aangesproken. Midden-Europa moest de graanschuur van Duitsland worden en het Duitse volk de 'Lebensraum' bieden waarop het recht had. In Hitlers paranoïde filosofie was dat een vrijbrief om de joodse bevolking op grote schaal uit te roeien. Zwarte aarde is een briljante en controversiële geschiedenis van de Holocaust. Snyder laat zien dat bepaalde ideeën en overtuigingen die in onze tijd leven dicht in de buurt komen bij de ecologische paniek die Hitler in de jaren dertig ertoe dreef zijn buurlanden binnen te vallen.

Recensie(s)

De auteur is gespecialiseerd in de geschiedenis van de Holocaust in Oost-Europa en schreef daar al eerder het bekende 'Bloedlanden' (2011) over. Dit boek deed al wat stof opwaaien omdat het een visie geeft die niet eerder zo is geponeerd en niet door iedereen wordt gedeeld. Simpel gezegd draait de stelling van Snyder er om dat de Holocaust het meest 'perfect' kon worden uitgevoerd, dáár waar de staatsinstellingen waren vernietigd: in Oost-Europa en vooral in Polen waar eerst de Russen en daarna de Duitsers gebieden bezetten. En dus niet alleen (of vooral) door reeds bestaand antisemitisme. Daarnaast trekt Snyder de lessen van de Holocaust door naar het heden, zowel voor wat betreft de huidige situatie in Syrië maar ook betreffende de toekomstige klimaatverandering en de politieke problemen die daardoor worden veroorzaakt. Om de zoveel tijd komt dit soort boeken langs: belangwekkend om hun (nieuwe) theorieën die de auteurs dan verder dóórtrekken dan waarschijnlijk relevant is. Het boek is voorzien van enkele kaartjes in zwart-wit, eindnoten, een literatuuroverzicht en register.
 29,99  9,90
Verder lezen

geschiedenis

David Hess

Hollandia Regenerata

De volksvertegenwoordiging als een veelkoppig monster, de regering als een stelletje ruziemakers, veelvraten en malloten - op een buitengewoon geestige wijze werd in 1796 de Nederlandse Revolutie op de hak genomen in een bundel prenten, Hollandia Regenerata. De maker, David Hess, was een veelzijdig schrijver en kunstenaar. Geboren in Zwitserland had hij vanaf 1787 onder stadhouder Willem v van Oranje in het Nederlandse leger gediend. Na de omwenteling van januari 1795, die een einde maakte aan het regiem van de prins van Oranje, had hij de wijk genomen naar Engeland. Hij legde zich toe op de karikatuur en liet zich daarbij inspireren door de grote Engelse satiricus James Gillray. De twintig prenten van Hollandia Regenerata zijn een hoogtepunt van Nederlandse politieke satire. Ze zijn zeer verfijnd en met veel humor gemaakt, een genot voor het oog. Ze tonen aan dat niet iedereen onverdeeld enthousiast was over de verworvenheden van de revolutie. Gelijkheid ruïneert het land. Handel en zeevaart kwijnen. Het leger kan geen enkele kracht tonen. De schatkist is slechts gevuld met waardeloze assignaten. De bestuurders worden neergezet als dom, zelfverrijkend en laks en ze maken zich schuldig aan grafschennis. De ondergeschiktheid aan de Franse bevrijder klinkt in de toelichting bij veel prenten door. Hess toont zich een groot karikaturist. Hij maakt op een verfrissende manier gebruik van een beeldtaal die bestaat uit stereotypen, symbolen en allegorieën. Deze facsimile-uitgave maakt deze bijzonder fraaie afbeeldingen voor iedereen beschikbaar. In een nawoord geeft historicus Joost Rosendaal, kenner van de periode van de Nederlandse Revolutie, toelichting bij deze heruitgave. Deze uitgave is verschenen in een eenmalige luxe editie van 500 exemplaren. Recensie: Facsimileherdruk van een bundel politieke spotprenten uit 1797. De prenten maken de politiek, de politici en instellingen van de in 1795 opgerichte Bataafse Republiek belachelijk en ondergraven daarmee de legitimiteit van het toenmalige revolutionaire bewind, afgeschilderd als een sjofele bende sjacheraars, dieven en dwazen. De tekenaar David Hess (1770-1843) was onderofficier in de Zwitserse Garde in Den Haag en aanhanger van de verdreven stadhouder Willem V. Zijn karikaturen, in prent gebracht door een Engelse graveur, vormen door hun fijnzinnige en subtiele humor een artistiek hoogtepunt in het genre van de politieke spotprent. De prenten zijn in het originele formaat en in de oorspronkelijke roodbruine tint gereproduceerd; de vele details komen haarscherp tot hun recht. Van de toelichtende Franse tekst en bijbelcitaten in het Nederlands en Engels is achterin het boek een vertaling opgenomen. Joost Rosendaal, die zich als historicus speciaal bezighoudt met de Patriottentijd en de Bataafs-Franse periode, voorzag de uitgave van een nawoord over Hess en een toelichting op de prenten. Zeer verzorgde uitgave, die niet alleen bekeken en gelezen, maar vooral gesavoueerd dient te worden. Metagegevens •           Vantilt •           Paperback •           64 pagina’s •           ISBN 9789077503522 •           NUR: 694 – Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis •           Genre: Psychologie, sociologie •           Trefwoorden: Krankzinnigheid, cultuurgeschiedenis, duiveluitdrijving Over de uitgever: Uitgeverij Vantilt geeft boeken uit over cultuur, geschiedenis, literatuur en filosofie.
 29,95  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Maarten van Rossem

Nederland en de Nederlanders

Nederland en de Nederlanders. Een fotoboek – Maarten van Rossem In dit fotoboek wordt in ruim 100 foto's het aanzien van Nederland en de mentaliteit van de Nederlanders in beeld gebracht; een caleidoscopisch beeld van Nederland nu. Van hyperconsumptie tot hufterig gedrag, van alomtegenwoordig exhibitionisme tot collectief rouwen. Het is hier fantastisch. 'Fuck you. We're from Eindhoven!' ‘Nederland en de Nederlanders’ is een uniek fotoboek over Nederland en de Nederlanders. Gezien: een vliegende schotel in een winkelcentrum, 'Gebied beveiligd met DNA-spray', een metershoge opblaasbare ooievaar in de voortuin, in de rij voor het afscheid van Anton Geesink, palmbomen aan het Gooimeer, heel veel tattoos en 'Amsterdam is vol!, Keer om! Kijk de wedstrijd elders!'. Maarten van Rossem vraagt zich in zijn uitgebreide essay af of er zoiets bestaat als een nationale identiteit, of dé Nederlander. Jean-Pierre Geelen, tv-recensent van de Volkskrant, geeft zijn kritische kijk op hedendaagse fenomenen als de Libelle Zomerweek, de Ikea-toerist en de stenen Venus in de achtertuin. 'Alle dagen feest. Wij zijn uniek, en hoe. Wij hebben allemaal de X-Factor.' Metagegevens • Nieuw Amsterdam • Paperback • 256 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789046811061 • NUR 686 – Moderne geschiedenis (1870-heden) • Genre: Geschiedenis, Mens & Maatschappij • Trefwoorden: Nederland, Fotoboek, Identiteit, Reisbeschrijvingen, Leefomgeving, Essays Recensie Een fotoboek over 'de' identiteit van 'de' Nederlander. Op grote kleurenfoto's komen de Nederlanders en hun woonomgeving in beeld. Sjokkend met volle tassen in winkelcentra, op uitstapjes in de vrije, 'ongerepte' natuur, tijdens sportwedstrijden, feesten en evenementen van allerlei aard, als kind en in het bejaardenhuis en tenslotte tijdens momenten van rouw. Toegevoegd is een inleidend essay van historicus Maarten van Rossem over de vraag 'Wie zijn wij eigenlijk?', waarin hij ingaat op de ontevredenheid van de Nederlandse bevolking, de 'nationale identiteit' die nooit heeft bestaan en de 'facts free politics' van populisten. Ook bevat het boek enkele korte, ironische teksten van Volkskrant-journalist Jean-Pierre Geelen. Peter Turk Auteur Maarten van Rossem (Zeist, 24 oktober 1943) is een Nederlands historicus. Hij is gespecialiseerd in de geschiedenis en politiek van de Verenigde Staten. Als Amerika-kenner treedt hij regelmatig op in diverse televisie programma’s en hij houdt regelmatig lezingen met betrekking tot een (al dan niet actueel) maatschappelijk thema. Van Rossem is auteur van maatschappelijk gerichte geschiedenis boeken zoals bijvoorbeeld ‘Nederland en de Nederlanders’ Uitgever Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam is een dynamische, onafhankelijke uitgeverij. De uitgeverij publiceert zowel Nederlandse als vertaalde fictie, poëzie en non-fictie, met als belangrijkste pijlers geschiedenis, cultuur, wetenschap, maatschappij, sport, culinair en crime. Sinds 2014 is Uitgeverij Wereldbibliotheek aangesloten bij Nieuw Amsterdam, in 2015 volgde Uitgeverij Bas Lubberhuizen. Daarnaast vertegenwoordigt Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam in Nederland Amsterdam University Press. Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam maakt deel uit van Novamedia. ' ‘Nederland en de Nederlanders’ van Nieuw Amsterdam voordelig verkrijgbaar bij ramsj.nl
 24,95  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Ewout van der Knaap

De verbeelding van nacht en nevel

'Nuit et Brouillard' (1955) van Alain Resnais was vanaf het begin direct een klassieke documentaire, die huivering veroorzaakte en menige discussie losmaakte, en dat tot op de dag van vandaag. Dat de publieke herinnering aan de holocaust in de meeste landen betrekkelijk laat op gang is gekomen, is bekend. Dat een Franse film al in de tweede helft van de jaren vijftig een beeld van de holocaust in onze herinnering heeft gegraveerd, wil deze precieze reconstructie aan het licht brengen. Van der Knaap onderzoekt niet alleen de verbeelding van de holocaust in beeld, tekst en muziek van Nuit et Brouillard, maar analyseert tegelijk het beeld dat oprijst uit de discussies die in Nederland en Duitsland ontstonden rond de productie en de vertoning van de film. De film is een effectieve menging van feitelijke beelden en poëtische tekst, een overtuigende combinatie van historische en retorische middelen. In Duitsland en Nederland ziet men niet dezelfde film -  de vertalingen van Paul Celan en Victor van Vriesland verschillen, maar het engagement van beide joodse schrijvers komt overeen. Nuit et Brouillard was, en vormt nog steeds een historische markering van het beeld dat ons van de holocaust is overgeleverd. Het onderzoek van Van der Knaap in 'De verbeelding van nacht en nevel' naar documentaire, beeldvorming en geschiedenis van 'nacht en nevel' scherpt het beeld van de herinnering. Recensie(s) De Franse regisseur Alain Resnais maakte in 1955 de documentaire 'Nuit et Brouillard' over de Duitse uitroeiingskampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er bestaan drie versies van de film. Een met Franse, een met Duitse en een met Nederlandse commentaarstem. De auteur, die Duitse letterkunde doceert aan de Universiteit Utrecht, maakt in dit boek een grondige analyse van de film. Hij bespreekt eerst de achtergrond en de inhoud van de film en gaat vervolgens in op de reacties in Duitsland (waar 'Nacht und Nebel' op veel scholen verplicht werd vertoond) en in Nederland. Vervolgens behandelt hij de vertalingen van de oorspronkelijke tekst van Jean Cayrol, eerst de Duitse vertaling van Paul Celan, dan de Nederlandse vertaling van Victor van Vriesland. Deze laatste tekst is zelfs integraal opgenomen. Er worden veelvuldig niet-vertaalde citaten geplaatst in het Frans en in het Duits, taalkundige kennis is dus vereist. Deze studie heeft diverse invalshoeken en kan interessant zijn voor bijvoorbeeld filmwetenschappers, sociologen, historici, taalkundigen.
 24,75  7,90
Verder lezen