Menu

Rotterdam centraal CS boekenserie - 9789490608866 - Ben Maandag

Ben Maandag

Rotterdam centraal CS boekenserie

 69,95  15,00

ISBN: 9789490608866. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Trichis Publishing Auteur: Ben Maandag Paginas: 3 boeken Categorieën: , , .

Gerelateerde producten

kunst

Joris van Casteren

Het Station

Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station. Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.

Recensie: Nieuwe Revu

Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger. Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen.
 17,95  7,90
Verder lezen

kunst

Voor eer & glorie

Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden.
 35,00  7,90
Verder lezen

kunst

Titus Eliëns

Pablo Picasso – Keramiek / Ceramics

Pablo Picasso – Keramiek / Ceramics – T.M. Eliëns Pablo Picasso leefde van 1947 tot 1960 in Zuid-Frankrijk waar hij een bijzonder vitale periode van zijn kunstenaarschap beleefde. Tijdens zijn verblijf daar herontdekte hij het keramiek en blaast hij zijn beeldend werk nieuw leven in. Geïnspireerd door voorbeelden uit de klassieke oudheid, mythologie en exotische culturen schept hij in amper 10 jaar tijd een omvangrijk keramisch oeuvre. Elk onderwerp dat hij op doek of papier verbeeldt verschijnt nu ook in klei. Maar dan nog intenser, omdat hij in de vaas zelf al een vrouwelijke vorm ziet, in het bord een gezicht en in de schaal een zonovergoten arena. In dit boek wordt zichtbaar hoe in de keramiek van Picasso zijn grafiek, schilder- en beeldhouwkunst samenkomen. De illusie van het platte vlak lost op in de ruimtelijke kwaliteit van de klei. De belangstelling voor Picasso's keramiek is de afgelopen decennia terecht enorm gestegen. Omdat zijn betekenis voor de moderne kunst niet alleen in schilderkunstige stijlvernieuwing ligt. Picasso's keramiek demonstreert een onbevangen gebruik van materialen. Daarmee geeft hij tot op de dag van vandaag een inspirerende impuls aan kunstenaars en een visueel geschenk aan zijn vele bewonderaars. Tweetalige catalogus E/N. Recensie Beknopt overzicht van het keramische werk van Pablo Picasso (1881-1973). Picasso zelf behoeft geen introductie, minder bekend is het grote oeuvre keramische werken dat hij heeft nagelaten. Het boek laat een gevarieerde selectie uit dit omvangrijke oeuvre zien, veelal uit de eigen collectie van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Het museum is ook verantwoordelijk voor de redactie en de uitgave van het boek. De afbeeldingen laten een aantal topstukken zien, maar geven ook een mooi beeld van de verscheidenheid van vorm en decor. Niet alleen de werkstukken maken het boek aangenaam, maar ook een aantal foto's van de meester zelf als hij bezig is met zijn scheppende werk in de pottenbakkerij. De tekst is nogal droog, maar geeft wel goede informatie over de geschiedenis van de 'schilderskeramiek' in het algemeen en die van Picasso in het bijzonder. Mede door de fraaie foto's is het een verzorgd boek geworden, interessant voor elke kunstliefhebber over een relatief onbekend fenomeen. Zonder register. Metagegevens •           WBooks •           Hardback •           96 pagina’s •           ISBN 9789040083150 •           NUR: 655 – Toegepaste kunst •           Genre: Beeldende kunst •           Trefwoorden: Pablo, Picasso, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch Auteur Titus M. Eliëns was hoofd van de afdeling Kunstnijverheid van het Gemeentemuseum Den Haag en bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de industriële vormgeving in relatie tot de kunstnijverheid aan de Universiteit Leiden. Titus Eliëns geeft tijdelijk leiding geven aan het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Uitgeverij WBOOKS is dé uitgever van geschiedenis- en kunstboeken. De publicaties van WBOOKS worden verkocht in meer dan 1500 betere boekhandels in Nederland en via de website. Veel van de uitgaven verschijnen in samenwerking met musea in Nederland, waaronder het Drents Museum, het Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag, en met grote culturele instellingen als de Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed.
 19,95  9,90
Verder lezen

kunst

Marjanne Hulsman

Bouwen op de grens – Zuid

Gids voor de funeraire architectuur in Nederland. Deel Zuid. 'In die Kerkhoflaan... ik word hier altijd luguber. Hoe ben je hier toch komen wonen, zeg... tussen twee kerkhoven in?' Aldus Louis Couperus in De boeken der kleine zielen. In Couperus' tijd hadden kerkhoven het stempel van lugubere, ongezonde plekken die men liever meed. Dat taboe is de laatste decennia gedeeltelijk verdwenen, maar de meeste mensen komen alleen op dodenakkers en in crematoria ter gelegenheid van een uitvaart. Mede daarom zijn de meeste bouwwerken op begraafplaatsen onbekend, zowel bij het grote publiek als bij de vakmensen uit de bouwwereld. Bouwen op de Grens – het vierdelige standaardwerk voor de funeraire architectuur in Nederland – ontsluit het gevarieerde, veelal verborgen arsenaal aan gebouwen op kerkhoven en begraafplaatsen. Alle gidsen hebben een algemeen deel met veel informatie over deze bijzondere bouwkunst, en een specifiek deel met een catalogus en registers. De catalogi in dit deel (deel Zuid) beschrijven de bestaande gebouwen in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Bijvoorbeeld de imposante kapel naar ontwerp van Joh. Kayser op de gemeentelijke begraafplaats aan de Tongerseweg te Maastricht, en de hypermoderne uitvaartgebouwen in Tholen en in Roosendaal. Dat en alles wat daartussen ligt aan gebouwen op begraafplaatsen in de drie provincies is te vinden in deel Zuid van Bouwen op de Grens. De uitgave bevat ook een plaatnamenregister, een literatuurlijst en een uitgebreide index van alle vermelde architecten en architectenbureaus.
 49,90  19,90
Verder lezen