Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Monografieën/Pictura Nova
Maarten ’t Hart heeft zich een eigen benadering verworven. Fietsend door Nederland noteert hij nauwkeurig de plekken waaruit later een tekening of schilderij ontstaat. Dat wat voorbij dreigt te gaan, waar de tand des tijds in zichtbaar is, dat trekt hem aan. Als de situatie hem niet geheel bevalt, beoefent hij monumentenzorg op papier. Zijn kerkinterieurs doen denken aan het werk van Saenredam. Zijn stillevens tonen een liefde voor de natuur die bijna zo groot is als zijn waardering voor de architectuur.aarten ’t Hart heeft zich een eigen benadering verworven. Fietsend door Nederland noteert hij nauwkeurig de plekken waaruit later een tekening of schilderij ontstaat. Dat wat voorbij dreigt te gaan,
Gerelateerde producten
kunst

Jan Hofman
Jan Hofman is bijna een halve eeuw werkzaam als beeldend kunstenaar. Als graficus en als schilder met gemengde technieken. Het werk heeft aanwezigheid en zeggingskracht, is spannend en dwingt tot een visueel avontuur - hoe verscheiden ook, zijn oeuvre heeft een eigen identiteit. Opvallend is ook de technische perfectie en de zorgvuldigheid waarmee elk werkstuk tot stand komt. Hofman kreeg waardering als een creatief en technisch begaafd kunstenaar, met een boeiend en onderscheidend oeuvre. Zijn kunst verdient ruime aandacht. Dat bracht enkele kunstliefhebbers ertoe Hofman een breed podium te geven. Zij richtten de Stichting Jan Hofman Kunstenaar op en organiseerden in 2009 een overzichtstentoonstelling in Leeuwarden, de stad waar hij werkt. Bovendien wilden zij met een boek persoon en werk van Jan Hofman extra belichten. Recensie Technisch raffinement en een streven naar esthetische effecten strijden om de eer het belangrijkste beoordelingscriterium in het werk van Jan Hofman te zijn. Deze in 1942 in Groningen geboren, maar langdurig in Friesland actieve kunstenaar heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Nogal wat stukken zijn in buitenlandse collecties opgenomen. De chronologisch geordende catalogus laat vooral Hofmans grafische werk zien, vanaf 1961 tot nu, omlijst door twee inleidende teksten, een paar gedichten en overzichtslijsten. De essays (een kort stuk van Evert Duintjer Tebbens en een langer stuk van Jan Snijder) zijn in het Engels vertaald en in kleiner lettertype afgedrukt in de marge van de Nederlandse tekst. Hoe boeiend sommige vroege werken ook al zijn, pas eind jaren tachtig bereikt Hofman de staat die we nu verbinden met zijn naam. Toch is het onderscheidend vermogen daarvan, afgezet tegen de hedendaagse grafiek, niet opvallend groot. Hofman werkt vaak abstract, maar figuratieve elementen zoals plantmotieven zijn nooit veraf. Monumentale kracht en een boeiend coloriet biedt hij altijd. Metagegevens · Friese Pers Boekerij · Hardback · 143 pagina’s · Geïllustreerd · ISBN 9789033008009 · NUR: 6423 – Monografie (kunst) · Genre: Beeldende kunst, Monografie · Trefwoorden: Jan Hofman, Friese schilder. Uitgeverij FPB | NB is de grootste uitgever van boeken in Noord-Nederland en onderdeel van Krijgsman Public Warehousing. FPB | NB legt zich toe op uitgaven van, voor en over Friesland, Groningen en Drenthe en is verder gespecialiseerd in het ontwikkelen van gelegenheids- en jubileumuitgaven voor bedrijven, overheden, instellingen, gemeenten en verenigingen. In zowel grote als kleine oplagen, compleet met professionele redactionele begeleiding, productie en landelijke distributie.kunst

R.H.F Fuchs
Toon Verhoef
Toon Verhoef (Voorburg, 1946) is schilder. Aan elk schilderij gaan studies op papier vooraf. Geen tekeningen in de letterlijke zin, maar samenstellingen van verf en papier. Collages waar ook verpakkingsmateriaal en opgedroogde resten verf in voor komen. Uit deze beeldreeksen destilleert Verhoef wat bruikbaar is voor een schilderij. Vaak zijn dit onderdelen: een bepaald kleurgebruik of een bepaalde compositie. Verhoef: Niet kloppende, wankele beelden die dan in het schilderij uiteindelijk wel op de een of andere manier moeten blijven staan. Dat niet kloppende moet wel kloppen. De schilderijen van Verhoef zou je abstract kunnen noemen. Als toeschouwer is hetgeen waarnaar je kijkt niet herleidbaar tot de werkelijkheid. Toch heeft Verhoefs werk in zekere zin te maken met de waarneming van die werkelijkheid, omdat het de herkomst is van de beelden - een krantenfoto, een verpakking - die hij gebruikt. Hoewel Verhoef deze beelden transformeert en ze niet meer herkenbaar zijn, zal er toch iets van blijven rondspoken in het beeld.kunst

Gabri van Tussenbroek
Amsterdam en de Nachtwacht
Weinig Nederlandse schilderijen zijn zo bekend als Rembrandts Nachtwacht. Tientallen miljoenen mensen hebben het schilderij in de Eregalerij van het Rijksmuseum met eigen ogen aanschouwd. Ontelbare miljoenen anderen kennen het uit tijdschriften, van tv, internet of koekblikken. Sommigen weten dat de Nachtwacht niet de officiële naam van het schilderij is, en een enkeling kent de naam van kapitein Frans Banninck Cocq, die zich samen met luitenant Willem van Ruytenburch gereedmaakt om er met zijn compagnie op uit te trekken. Maar waarom besloten zeventien mannen zich rond 1640 door Rembrandt van Rijn te laten vereeuwigen en wie waren zij? Wat waren hun lotgevallen en hoe verhielden zij zich tot elkaar? En wat voor stad was Amsterdam, op het moment dat de hoofdrolspelers zich met enkele streken van de kwast lieten vastleggen en daarmee onbewust maar definitief de geschiedenis ingingen als onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse identiteit? Gabri van Tussenbroek vertelt over de stad van Rembrandt, in de tijd dat deze zijn meesterwerk schiep. Een werk dat was voorbestemd om het beroemdste schilderij van Nederland te worden.kunst
