Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Kidnapping & losgeld
In ‘Kidnapping & Losgeld’ reconstrueert Sjerp Jaarsma de meest opzienbarende criminele ontvoeringen uit binnen- en buitenland. Resultaat waaruit blijkt dat sommige ontvoeringen opvallende overeenkomsten hebben… Bijvoorbeeld tussen Heineken-ontvoerders Willem Holleeder en Cor van Hout en hun Belgische collega’s Philippe Lacroix en Patrick Haemers. Welke internationale criminele ontvoeringen inspireerden de Nederlandse en Belgische ontvoerders? Wat leerde onze politie van de bekende ontvoeringszaken? Hoeveel losgeld is er betaald? Jaarsma geeft op de meest geruchtmakende ontvoeringen het antwoord op al deze vragen. Het bevat veel nooit eerder gepubliceerde feiten. Als klap op de vuurpijl vertelt Jaarsma hoe de politie de Heineken-ontvoerders werkelijk op het spoor kwam. Hij onthult na ruim 30 jaar de geheimen achter de anonieme Tip 547.
Gerelateerde producten
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis.mens & maatschappij

John van den Heuvel
Tijdperk Willem Holleeder
Misdaadverslaggever John van den Heuvel en Bert Huisjes geven in 'Tijdperk Willem Holleeder' een intrigerend overzicht van de misdadige carrière van Willem Holleeder vanaf zijn jeugd tot en met heden, en van de ontwikkelingen in de criminele wereld in Amsterdam en Nederland. Willem Holleeder en Cor van Hout ontvoeren in 1983 Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer. Hoewel de daders na een lang juridisch steekspel zijn opgepakt en veroordeeld, is een groot deel van de buit nooit teruggevonden. Na hun vrijlating in 1992 stappen Holleeder en Van Hout in de drugshandel en vervolgens in de vastgoedwereld. Daar ligt niet alleen het grote geld, maar loert ook gevaar. Want steeds meer mensen uit hun directe omgeving komen om het leven door brutale liquidaties. Als de teller op 25 staat, grijpt justitie eindelijk in. 'Tijdperk Willen Holleeder' inclusief de start van het proces van de eeuw.non-fictie

Marrika van Beilen
Groene vingers
De Bierummer wiettelers runden jarenlang hun kwekerij als een bonafide bedrijf. Over hun inkomsten droegen zij belasting af en de hoge energierekening werd netjes betaald. Toen het OM hun zaak aan de rechter voorlegde, oordeelde deze dat hun aanpak paste in het Nederlandse gedoogbeleid en legde de kwekers geen straf op. De uitspraak bracht de paradoxen van het Nederlandse gedoogbeleid pijnlijk aan het licht. Want hoe kan het dat bijna zeshonderd coffeeshops wiet verkopen, terwijl de politie ondertussen jacht maakt op iedereen die zich bezighoudt met de productie ervan?Over de auteur:
Neerlandica Mariska van Beilen woonde en werkte zes jaar in de Verenigde Staten. Toen zij terugkeerde naar Nederland bleek haar huis, dat ze via een makelaar had verhuurd, in gebruik te zijn als een wietplantage. Deze ervaring zette haar aan tot het schrijven van dit boek.Recensie
Dit is het verhaal van de zogenoemde Bierummer wiettelers, twee mensen die jarenlang een wietkwekerij runden als een regulier bedrijf met belastingafdrachten en volkomen openheid in de boekhouding, een bedrijf waarvan de rechter oordeelde dat dit paste in het Nederlandse gedoogbeleid. Maar het beschrijft ook de problemen die deze mensen hebben ervaren in de loop der jaren. Daaromheen schrijft de auteur over haar interviews met diverse mensen die met de bestrijding van de wietteelt te maken hebben, waarmee zij de lezer een gedetailleerd inzicht verschaft in het reilen en zeilen rond dit onderwerp. De discussie dat er coffeeshops gedoogd worden in Nederland, maar dat er geen legale wijze is om deze van kwalitatief hoogwaardige wiet te voorzien, is de achterliggende boodschap en een pleidooi om de politiek voor eens en altijd een standpunt te laten innemen, waardoor het telen van wiet buiten het criminele circuit gehouden kan worden. Het boek is bijzonder vlot geschreven en is dan ook voor een breed publiek aantrekkelijk om te lezen. Tot slot een uitvoerige bronvermelding.non-fictie
