De Russische hofcultuur was een fenomeen zonder weerga. Eén van de grote schatten van de Hermitage is de collectie juwelen, vaak afkomstig van tsaren, tsarina’s en steenrijke grootvorsten. De kostbare sieraden geven een beeld van de mode vanaf de zeventiende tot de vroege twintigste eeuw, waarbij regelmatig de namen van beroemde juwelenhuizen als Cartier, Boucheron en Fabergé opduiken. In ‘Juwelen!’ vind je veel achtergrondinformatie over de sieraden die gedragen werden door de tsaren en de Russische elite, en daarnaast tal van anekdotes.
Gerelateerde producten
kunst

Caroline de Guitaut
De dieren van Fabergé
In 1907 gaven koning Edward VII en zijn echtgenote koningin Alexandra de Russische juwelenontwerper Carl Fabergé de opdracht alle dieren die op hun landgoed in Norfolk leefden in de vorm van beeldjes te portretteren. Dit werd de grootste reeks dierenminiaturen die Fabergé ooit maakte en in ?De dieren van Fabergé? weergegeven.kunst

Goud uit Java
Gouden sieraden hebben in de Javaanse hofcultuur een grote rol gespeeld. Aan het kostbare materiaal werd een goddelijke macht toegekend, iets wat ook tot uitdrukking komt in de wijze waarop de sieraden zijn versierd. Monsters, demonen en andere agressieve koppen brengen de drager geluk en zorgen er voor dat kwade machten worden afgeschrikt.kunst

Matisse tot Malevich
Voor 'Matisse tot Malevich. Pioniers van de moderne kunst uit de Hermitage' zijn circa 75 schilderijen geselecteerd uit een van 's werelds mooiste collecties Franse schilderkunst van begin twintigste eeuw: die van de Hermitage in St-Petersburg. Bijzondere aandacht is er voor Matisse, Picasso en Derain, daarnaast voor fauvisten als Van Dongen en De Vlaminck en hun topstukken in deze collectie.kunst

Geordie Greig
Ontbijten met Lucian
Lucian Freud behoort tot de belangrijkste en beroemdste schilders van zijn tijd. Maar zijn hartstochtelijke leven als kunstenaar en zijn kleurrijke privéleven hield hij graag achter een muur van geheimzinnigheid verborgen. In dit opmerkelijke boek wordt die muur voor het eerst geslecht. Tien jaar lang behoorde Geordie Greig tot een select groepje vrienden dat geregeld met Lucian Freud ontbeet bij Clarke's in Londen. Een ouderwetse salon, met Freud als middelpunt. Voor het eerst vertelt Freud vrijmoedig over kunst en over zijn persoonlijk leven. Over hoe hij David Hockney schilderde, met paarden sliep, hoe hij ontkwam aan de gangstertweeling Kray en hoe hij koningin Elizabeth portretteerde. Over zijn controversiële rol als vader, zijn geliefden, zijn vele kinderen, zijn vijanden en zijn goklust. Freud houdt de lezer in zijn greep met onverbloemde verhalen over zijn wilde nachten, over hoe hij danste met Garbo en een naaktportret schilderde van Kate Moss. Hij praat ook vrijuit over zijn kunst, over de totstandkoming van zijn oeuvre, en over waarom Velázquez de grootste schilder aller tijden was. Niet alleen Freud zelf komt aan het woord. Na decennia zwijgen en geheimhouding vertellen intimi eindelijk openhartig over hun omgang met de grootste figuratieve portretschilder van de twintigste eeuw. Zo is 'Ontbijten met Lucian', drie jaar na zijn dood, een pregnant intiem portret geworden van de kunstenaar als jonge en als ouder wordende man.