‘Johannes Vermeer (1632-1675)’ geeft een frisse kijk op de vernieuwende rol die Vermeer speelde in de Nederlandse schilderkunst van de 17de eeuw. Leidraad zijn de vier schilderijen van Vermeer uit het bezit van het Rijksmuseum, die zijn gehele loopbaan vertegenwoordigen. Als toegewijd en visueel buitengewoon gevoelig kunstenaar maakte Vermeer gebruik van optische instrumenten als de camera obscura om de perspectief te bepalen en een nieuwe schilderkunstige visie te ontwikkelen. Engelstalig.
Gerelateerde producten
kunst

De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling
Wat is de rol van de schilderkunst van nu? De schilderkunst beheerst de kunstmarkt, maar op de grote internationale tentoonstellingen en biënnales schittert ze door afwezigheid. Video, foto, film, installatie- en ervaringskunst voeren de boventoon. Heeft de schilderkunst dan niets meer te vertellen? Kan ze het kritische kunstpubliek niet meer raken? Bijna dertig Nederlandse kunstenaars ? van gevestigde namen tot relatief onbekende ? uit verschillende generaties geven antwoord op deze vragen in interviews. Daarnaast wordt in enkele essays ingegaan op de Nederlandse schilderkunst als pars pro toto voor de hedendaagse schilderkunst. 'De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling' toont recente werken uit de Nederlandse schilderkunst. Met nieuwe middelen en motieven ? en door zich te verbinden met andere media ? geeft ze uitdrukking aan deze tijd en laat daarmee zien dat de schilderkunst nog altijd zeer actueel en springlevend is. Tentoonstellingscatalogikunst

Edwin Buijsen
De jonge Vermeer
'De jonge Vermeer' Johannes Vermeer (1632-1675) is wereldberoemd vanwege zijn taferelen van het dagelijks leven, zoals een keukenmeid die melk inschenkt, een vrouw die muziekles krijgt, of een dame die een brief schrijft. Als beginnende schilder richtte Vermeer zich echter op traditionele onderwerpen, ontleend aan de Bijbel en de klassieke mythologie.kunst

De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst
