Menu

Jeuk - 9789044626353 - Saskia de Coster

Saskia de Coster

Jeuk

 15,00  5,00

ISBN: 9789044626353. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Prometheus Auteur: Saskia de Coster Auteur voorletter: S. Auteur voornaam: Saskia Auteur tussenvoegsel: de Auteur achternaam: Coster Paginas: 123 Categorie: .

Gerelateerde producten

literatuur & thrillers

Tayyib Salih

Seizoen van de trek naar het noorden

Seizoen van de trek naar het noorden – Tayyib Salih Het zijn de jaren zestig van de vorige eeuw; Soedan heeft net de onafhankelijkheid bereikt. De jonge verteller in 'Seizoen van de trek naar het noorden' keert na een jarenlange studie in Europa terug naar zijn geboortedorp in Soedan. In het dorp ontmoet Moestafa Sa'ied, een nieuwe bewoner, die in tegenstelling tot de anderen geen blijk geeft van enige bewondering voor zijn prestaties en zelfs een bijna vijandelijke afstandelijkheid toont. De jonge verteller is vastbesloten achter de identiteit van deze mysterieuze en fascinerende vreemdeling te komen. Wat hij dan over hem ontdekt, wakkert behalve nieuwsgierigheid ook wanhoop en woede aan. Metagegevens • LJ Veen – Atlas • Paperback • 171 pagina’s • ISBN 9789045005683 • NUR 302 – Vertaalde literaire roman, novelle • Genre: Psychologische roman • Trefwoorden: Cultuurverschillen, Kolonialisme, Sudan Recensie De ik-figuur in 'Seizoen van de trek naar het noorden' keert terug in zijn geboortedorp langs de Nijl in het pas onafhankelijk geworden Soedan van de jaren zestig, na een jarenlang verblijf in Engeland. Hij ontmoet een vreemde man in zijn dorp en raakt zo gefascineerd, dat het verdere verhaal zich ontspint rond deze Moestafa Sa'ied, diens verleden, diens huidige leven, en diens relatie tot de ik-figuur. Er is een continue golfbeweging van actualiteit en flashbacks, met gefragmenteerde informatie, met groot gevoel voor dramatiek gebracht. Het contrast tussen de resolute Moestafa Sa'ied en de besluiteloze ik-figuur kan men zien als een confrontatie tussen de verteller en zijn (gedroomde) tweede ik. Een boeiend geschreven document over twee werelden, twee karakters, verleden en heden, ratio en passie. Redactie Auteur Tayyib Salih (1929 - 2009) was een Soedanees schrijver. Salih kwam uit een bescheiden milieu van boeren en was van plan landbouwkunde te gaan studeren. Salih deed hogere studies aan de universiteit van Khartoem en studeerde daarna in Engeland. Na zijn studies gaf hij een tijdje les, maar ging later aan de slag bij de Arabische afdeling van de BBC in Londen. Van 1984 tot 1989 was hij vertegenwoordiger van de UNESCO in de Golfstaten met basis in Qatar. Zijn werken werden in meer dan 30 talen vertaald. Uitgever L.J. Veen werd opgericht door Lambertus Jacobus Veen (1863-1919) in 1887, en maakte naam met de publicatie van het werk van Louis Couperus en Stijn Streuvels. L.J. Veen maakte gebruik van destijds uiterst moderne verkooptechnieken zoals reclame-acties en promotie uitgaven, en vroeg bekende kunstenaars voor de vormgeving. Onder andere H.P. Berlage, Johan Braakensiek, Chris Lebeau, Richard Roland Holst en Jan Toorop. De boekbanden van Louis Couperus zijn beroemd gebleven. Doordat de correspondentie en de boekhouding van het bedrijf grotendeels bewaard is gebleven is te zien hoeveel tijd en geld Veen in de relaties met zijn schrijvers investeerde. De uitgeverij L.J. Veen is onderdeel van Atlas Contact. Het fonds omvat een groot aantal literaire klassieken.
 18,00  6,90
Verder lezen

literatuur & thrillers

Bruce Chatwin

De zwarte heuvel

De zwarte heuvel – Bruce Chatwin Tachtig jaar lang delen twee broers lief en leed op hun boerderij op de grens van de groene velden van Engeland en de grimmige Zwarte Heuvel in Wales. Ze eten, slapen en werken samen. In hun jongensjaren spreekt de tweeling een eigen taal, op hun oude dag hebben ze geen woorden meer nodig. In ‘De zwarte heuvel’ tekent Bruce Chatwin het Britse landschap en zijn personages met trefzekere pen. Chatwin maakt hartstocht en claustrofobie voelbaar en schetst tegelijk een fascinerend beeld van het verloop van de twintigste eeuw, gezien door de ogen van Lewis en Benjamin Jones. Metagegevens • Atlas, LJ Veen • Paperback • 270 pagina’s • ISBN 9789045014685 • NUR 302 – vertaalde literaire roman, novelle • Genre: Psychologische roman • Trefwoorden: tweelingen, broers, Wales, Engeland, Verenig Koninkrijk, familieband, onafscheidelijk Recensie Tachtig jaar lang wonen de tweelingbroers Lewis en Benjamin Jones op hun boerderij 'Het Visioen', gelegen nabij de Zwarte Heuvel op het grensgebied van Engeland en Wales. Als kinderen en als volwassenen zijn ze zelden van elkaar gescheiden en delen ze hun leven. Ze eten hetzelfde, dragen dezelfde kleren, slapen in hetzelfde bed en voelen hetzelfde. Niet alleen de invloed van hun vader - een humeurige, stugge boer, enigszins verbitterd door een jarenlange burenruzie - maar vooral die van hun moeder - een scherpzinnige, doortastende vrouw - is groot. Boeiend, mooi geschreven, verhaal, spelend in de 20e eeuw. Sfeervolle tekening van de mensen, de omgeving en het hun omringende landschap, dat alles in een betrekkelijk besloten, enigszins benauwende plattelandsgemeenschap. Redactie Auteur Bruce Charles Chatwin (1940-1989) was een Engels romanschrijver en auteur van reisverhalen. Chatwin werkte bij het veilinghuis Sotheby's op de Works of Art-afdeling. Door zijn scherpe inzichten werd hij snel Sotheby's expert inzake impressionistische kunst. Later werd hij er een van de directeurs. Chatwin kreeg problemen met het zicht, diagnose strabismus, wat zijn werk hinderde. Hij nam ontslag bij Sotheby’s en werd uiteindelijk adviseur over kunst en architectuur bij Sunday Times Magazine waar hij reisreportages schreef. Begin jaren 1980 werd bij Chatwin hiv vastgesteld. Zelf ontkende hij dat (hij schreef dat zijn ziekte veroorzaakt was door een exotische Chinese schimmel). Hij is overigens nooit openlijk uit de kast gekomen als holebi, hoewel hij op zeer veel mannen én vrouwen een grote aantrekkingskracht uitoefende. Bruce Chatwin overleed op 18 januari 1989 in Nice aan aids. Hij werd slechts 48 jaar oud. Uitgever L.J. Veen is een Nederlandse uitgeverij, die werd opgericht door Lambertus Jacobus Veen (1863-1919) in 1887, en maakte naam met de publicatie van het werk van Louis Couperus en Stijn Streuvels. L.J. Veen maakte gebruik van destijds moderne verkooptechnieken zoals reclame acties en promotie uitgaven, en vroeg bekende kunstenaars voor de vormgeving. Onder andere H.P. Berlage, Johan Braakensiek, Chris Lebeau, Richard Roland Holst en Jan Toorop. De boekbanden van Louis Couperus zijn beroemd gebleven. Doordat de correspondentie en de boekhouding van het bedrijf grotendeels bewaard is gebleven is te zien hoeveel tijd en geld Veen in de relaties met zijn schrijvers investeerde. De uitgeverij L.J. Veen is onderdeel van Atlas Contact. Het fonds omvat een groot aantal literaire klassieken.
 19,90  7,90
Verder lezen

literatuur & thrillers

Piet Gerbrandy

De Gong & De Rookberg

De gong en de rookberg, intrigerende materie van H.H. ter Balkt en Jacques Hamelink – Piet Gerbrandy In ‘De gong en de rookberg’ bespreekt hij Gerbrandy de poëzie van twee weerbarstige dichters, de ‘Laaglandse hymnen van H.H. ter Balkt en ‘’ Zilverzonnige en onneembare maan’ van Jacques Hamelink. Het epos van Ter Balkt en de elegie van Hamelink ontleedt Gerbrandy regel voor regel, woord voor woord, letter voor letter, wit na wit. Veelsoortige bronnen boort hij hiervoor aan: literaire teksten uit Europese en andere tradities, historische verhalen, beeldende kunst, archeologisch materiaal. Talloze verwijzingen zoekt hij tot op de soms onzekerste bodem uit, want weerspannige ondoorgrondelijkheid is zowat de karakteristiek van beide dichters. Maar Gerbrandy’s mes snijdt aan twee kanten, want de werkelijke protagonist in De gong en de rookberg is de lezer. Het is de lezer immers die de verwijzingen ziet, de lezer spoort de bronnen op. Hij zoekt, en vindt structuren. De gedichten verwijzen niet, noch bieden ze een structuur aan, maar het is de lezer die ze er inlegt. De door Ter Balkt en Hamelink gepubliceerde teksten, zo stelt Gerbrandy radicaal, zijn slechts in potentie gedichten, zaden die een lezer behoeven om in diens brein op te bloeien tot volwaardige gedichten. De mentale biotoop van de lezer bepaalt hoe het gewas er uiteindelijk uitziet. Zelden toont een criticus zich bereidwillig om de aard en de methode van zijn lezing en interpretatie van poëzie systematisch en vrijelijk uit de doeken te doen. Dit is nu precies wat poëziecriticus Piet Gerbrandy in 'De gong en de rookberg' onderneemt. Piet Gerbrandy: 'Ik beweer dat de door Ter Balkt en Hamelink gepubliceerde teksten slechts in potentie (dynamis) gedichten zijn, zaden die een lezer behoeven om in diens brein op te bloeien tot volwaardige gedichten, waarbij de perceptie van de vorm en de betekenistoekenning op grond van conventies en lezersintentie bepalen hoe het gewas er uiteindelijk uitziet. Ik ben deze lezer, deze hovenier, ik heb de gedichten opgekweekt tot wat ze in dit boek zijn geworden, dus het spreekt vanzelf dat ik de ideale lezer van deze gedichten ben. Een andere lezer had van dezelfde teksten andere gedichten gemaakt, waarvan hij dan de ideale lezer zou zijn geweest.  'All animals are equal, but some animals are more equal than others', schreef Orwell. Alle lezers zijn gelijk, maar dat wil niet zeggen dat alle interpretaties even goed zijn. De waarde van een interpretatie wordt bepaald door haar overtuigingskracht. Dat is een retorische categorie. ‘De gong en de rookberg’ boek beoogt aan te tonen dat mijn lectuur van Ter Balkt en Hamelink hout snijdt, en dat de dynamis van hun teksten het best verwezenlijkt kan worden op de wijze die ik in praktijk heb gebracht. Tevens is het een uitnodiging aan de lezers die de materie van deze tekst in zich hebben doen uitbotten, om zelf aan het werk te gaan en nieuwe versies van Ter Balkt en Hamelink op te kweken, opdat, om nog één keer een gevaarlijke metafoor te gebruiken, de concurrentie op de vermeend vrije markt van het literair debat uiteindelijk bepaalt welke gedichten het meest levensvatbaar zijn.' Metagegevens ·         Historische uitgeverij ·         Hardback ·         512 pagina’s ·         ISBN 9789065540362 ·         NUR: 620 – Nederlandse taal- en letterkunde ·         Genre: Letterkunde ·         Trefwoorden: Ter Balkt, Jacques Hamelink, Piet Gerbrandy Recensie Classicus en gedreven poëziecriticus Piet Gerbrandy - zelf een vruchtbaar dichter - heeft in zijn omvangrijke proefschrift uit 2009, waarvan nu de handelseditie is verschenen, twee dichtbundels aan een grondig onderzoek onderworpen: ‘Laaglandse hymnen I’ van H. H. ter Balkt en ‘Zilverzonnige en onneembare maan’ van Jacques Hamelink. Beide dichters zijn veelvraten (ze vragen veel van een lezer omdat ze zelf veel gelezen hebben en daarnaar verwijzen) en worden in het algemeen duister, moeilijk interpreteerbaar gevonden, hoewel het oordeel in de kritiek over beiden lovend uitvalt. Gerbrandy gaat de uitdaging van deze twee bundels zowel in praktische zin (hij analyseert en interpreteert ze) als in theoretische, methodologische zin (hoe vindt het leesproces plaats, wat voor soort complicaties levert de behoefte aan begrip voor de tekst op) met verve, gedegen, maar ook voor niet door de academische wol geverfde poëzie lezers begrijpelijk en spannend aan. De twee dichters zijn met deze hartstochtelijke, veel openbarende en ook veel raadsels opleverende studie een stuk dichterbij gebracht. Het boek mag gerust een mijlpaal heten in de interpretatieve poëzie benadering. Auteur Piet Gerbrandy (1958) is een Nederlands dichter, essayist en classicus. Hij doceert Klassiek en Middeleeuws Latijn aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft vertalingen, essays, gedichten en poëzierecensies. Gerbrandy promoveerde in 2009 op een proefschrift over de poëzie van H.H. ter Balkt en Jacques Hamelink.
 35,00  12,50
Verder lezen

literatuur & thrillers

Anton Koolhaas

Alle dierenverhalen

Alle dierenverhalen – Anton KoolhaasAlle dierenverhalen’ is een bundeling van 57 dierenverhalen die verdeeld over 11 boeken verschenen. Veel schrijvers schreven en zullen schrijven over dieren, maar zeker is dat Anton Koolhaas een unieke plaats heeft ingenomen in de wereldliteratuur. Bij Koolhaas zijn de spreken dieren geen metafoor voor mensen, maar zijn zij zichzelf. Zij kúnnen geen andere naam hebben, niet anders spreken. Zoals de snoek Wampoei, die na het verslinden van een prooi zegt: 'Je zou nog stikken in zo'n secreet.'. En de spin Balder D. Quorg, die na het voltooien van een web monkelt: 'En alzo huisden de krengen in touwen.' En het aller grappigste varken uit de stal heet uiteraard Mijnheer Tip. Hun wereld bevat zoveel punten van overeenkomst met de onze dat je er niet anders dan ontroerd van moet raken. Koolhaas' humor is vaak galgenhumor. Koolhaas won de P.C. Hooftprijs in 1992. Metagegevens ·         Van Oorschot ·         Paperback ·         941 pagina’s ·         ISBN 9789028241138 ·         NUR: 303 - Verhalenbundels ·         Genre: Fabels, dierenverhalen ·         Trefwoorden: Fabels, Anton Koolhaas, dieren Recensie 'Lees Koolhaas over Wampoei en je weet: zo denkt een snoek. Vissiger gedachten zijn ons niet bekend.' - Midas Dekkers Goedkope herdruk van de bundeling van de dierenverhalen van de winnaar (1912) van de P.C. Hooftprijs van dit jaar. De verhalenbundels zijn in chronologische volgorde opgenomen. Voor de vroegste verhalen werd volstaan met de keuze van de auteur zelf in "Poging tot instinct" (1956); verder werden ook vijf verhalen uit "Raadpleeg de meerval" (1980) gekozen in overleg met de auteur. Twee verhalen werden nog niet eerder gebundeld. De vindingrijke speelsheid en het onopgelegde allegorische karakter van deze verhalen hebben reeds een ruim publiek geboeid. Het hoogtepunt is wel "Mijnheer Tip is de dikste mijnheer", over een monter varken in het zicht van de slacht. Daarin komt dit onsterfelijke dystichon voor: "Dikke boems de biggenknijper / Kan niet door de puntenslijper". Auteur In 1992 overleed Anton Koolhaas, de schepper van een wonderlijk literair universum waarin dieren de hoofdrol spelen. Vanaf zijn eerste boek Poging tot instinct uit 1956 tot aan zijn dood in 1992 publiceerde hij zeer veel verhalen en romans over allerlei dieren, van de doodgewone muis tot de onbestaande hoedna. Bioloog Midas Dekkers noemde Anton Koolhaas de meest ‘betrouwbare boodschapper uit het dierenrijk’. Koolhaas’ dierenverhalen zijn een poging om in te voelen hoe het leven de dieren overkomt. Maar Koolhaas’ dieren lijken in hun kleinheid en onmacht ook vaak toch weer sterk op mensen. De ironische toon en de hilarische taalvondsten van Koolhaas zorgen ervoor dat de fatale afloop van veel van zijn verhalen vaak als een schok komt. Uitgever Uitgeverij Van Oorschot is een zelfstandige literaire uitgeverij gevestigd in het centrum van Amsterdam. De uitgeverij is gespecialiseerd in literaire fictie (Nederlands en vertaald), poëzie en non-fictie, in zeer verzorgde uitgaven.
 17,50  5,00
Verder lezen