Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel
Pieter Winsemius
Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel
Over creativiteit en intuïtie
€ 19,99 € 7,90
“Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden”, zei meesterschaker Nigel Short ooit, en hij voegde daar meteen aan toe: “Maar het helpt wel”. Een uitspraak die bedrijfskundige, politicus en auteur Pieter Winsemius uit het hart gegrepen is. Gewapend met deze uitspraak verdiept hij zich in het verband tussen creativiteit en prestatie, en komt daarbij tot verrassende inzichten. Zo laat Winsemius overtuigend zien dat een creatieve doorbraak niet zomaar tot stand komt, maar dat daar iets aan voorafgaat. En creativiteit in groepsverband – van een team tot een hele samenleving – is te sturen. We kunnen met z’n allen veel meer dan we denken. Al helpt een beetje gek zijn soms wel een beetje. Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel is een heerlijk en aanstekelijk boek over het geheim van creativiteit en inspiratie. Pieter Winsemius belicht in ‘Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel’ het verband tussen creativiteit en (top-)prestatie, zowel individueel als met anderen.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Yvonne Zonderop
Ongelofelijk
In de tweede helft van de vorige eeuw rukten veel Nederlanders zich los van een knellend godsdienstig verband. Geloof verdween tot achter de voordeur. Seculier werd de norm. Maar religie laat zich niet zomaar wegpoetsen. Als stelsel van zingeving kent het eigenlijk geen serieuze concurrent. Miljoenen Nederlanders laveren tussen geloof en ongeloof. In de politiek duikt de christelijke erfenis steeds weer op, omdat we er onze cultuur, democratie en ethiek aan ontlenen. Religie blijkt een immense bron van inspiratie voor nieuwkomers uit alle windstreken. En millennials verdiepen zich juist weer in godsdienst en spiritualiteit. Het is tijd dat we religie weer serieus nemen als maatschappelijk verschijnsel dat betekenis geeft, vindt Yvonne Zonderop. Als meisje verliet ze stampvoetend de katholieke kerk, maar ze voelt zich wel nauw verbonden met de christelijke cultuur. Ze beschrijft de recente geschiedenis van een ontzuilend Nederland, aan de hand van persoonlijke ervaringen. Volgens haar slaat de slinger nu weer de andere kant op ? voor wie open genoeg is om dit te zien.mens & maatschappij

Robin van Wechem
Het antirimpelcomplex
Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles – crèmes, shampoos, make-up en andere middelen – gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoon verstorende effecten en kanker. In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven? 'Het antirimpelcomplex' gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Van Wechem plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken.mens & maatschappij

Brouwer
Het glazen plafond
mens & maatschappij
