Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Columns & interviews/Holman liegt
Theodor Holman
Holman liegt
De mooiste, hardste, liefste, helderste, gemeenste, slechtste, ontroerendste leugens bijeen
€ 14,95 € 5,00
ISBN: 9789046816707.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Nieuw Amsterdam
Auteur:
Theodor Holman
Paginas:
572
Categorieën: Non-Fictie, Columns & interviews.
Elke dag staat op pagina 2 van Het Parool een column van Holman. Jonathan van het Reve selecteerde Holmans beste columns. Nou, columns? Holman scheldt, redeneert, ontroert, bijt, charmeert, informeert, beukt, lacht, roddelt, verleidt, breekt en kraakt. O ja: en hij liegt! Hij liegt wanneer dat de waarheid helpt. Hij liegt als dat zijn column beter maakt. En hij liegt zeker als hij denkt te weten hoe de wereld in elkaar steekt. Holman liegt dat-ie barst! Literair, satirisch, poëtisch of domweg grof. Maar: zijn columns zijn leugens om rekening mee te houden.
Gerelateerde producten
non-fictie

Nop Maas
Gerard Reve. De vroege jaren 1923-1962
Gerard Reve (1923-2006) was een van de grootste Nederlandse schrijvers van de twintigste eeuw. Met zijn debuut De avonden (1947) schreef hij een roman die een klassieker zou worden, ook al zag het daar aanvankelijk niet echt naar uit. Verhalen als De ondergang van de familie Boslowits en Werther Nieland, de brievenboeken Op weg naar het einde en Nader tot u, romans als Oud en eenzaam, Moeder en zoon en Bezorgde ouders: het zijn allemaal geschriften die horen bij de canon van de literatuur. Zijn leven lang was Gerard Reve een omstreden auteur, die geregeld in de publiciteit kwam wegens zijn non-conformistisch optreden en zijn provocerende uitspraken. Hij was een van de bepalende figuren in het culturele leven van de tweede helft van de twintigste eeuw. Op 30 oktober 2009, ruim 60 jaar na Reve's romandebuut en ruim drie jaar na diens dood, verscheen het eerste deel van de indrukwekkende, driedelige biografie van literair historicus en Reve-kenner par excellence Nop Maas: 'Gerard Reve - Kroniek van een schuldig leven. De vroege jaren.' In het eerste deel van de biografie wordt een schat aan nieuwe informatie over Gerard Reve's veelbewogen leven voor het eerst openbaar: over zijn jeugdjaren; de oorlogsperiode; zijn huwelijk met de dichteres Hanny Michaelis; de worsteling met zijn homoseksualiteit, zijn communistische verleden en de godsdienst; de achtergronden en de vaak moeizame totstandkoming van zijn werk. De door Reve in omloop gebrachte mythes worden ontrafeld; de verwevenheid van leven en werk wordt, voorzover mogelijk, vastgelegd. Mede dankzij de ruimhartige medewerking van Reve's laatste levenspartner Joop Schafthuizen, die Maas inzage gaf in het privé-archief van de schrijver en tevens toestemming verleende om ruimschoots te citeren uit de vele, tot dusver onbekende, originele Reve-teksten waar Maas de hand op wist te leggen, moet Gerard Reve - Kroniek van een schuldig leven bij voorbaat worden beschouwd als hét standaardwerk over Reve's leven en werken. Van OorschotPAP - 730 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie

Kristof Dalle
Hot Marijke. This iS My life
Al op twaalfjarige leeftijd komt Marijke voor het eerst in aanraking komt met sadomasochisme. En dat zou zeker niet de laatste keer zijn. Amper tien jaar later kreeg het meisje dat ooit verpleegster wilde worden al honderden mannen én vrouwen over de vloer. Allen op zoek naar een snelle ontlading, een stevige portie billenkoek of het uitleven van een fetisjistische fantasie. Van hitsige zakenmannen, op plasseks beluste dokwerkers tot onkuise politici: Marijke nam ze allemaal onder handen. Niemand bewandelt de dunne grens tussen pijn en plezier als dominatrix Marijke, de jongste Meesteres van Vlaanderen. ‘Slaan en zalven’ luidt het principe van de nieuwe wind die door sm-land waait. Hot Marijke kent het klappen van de zweep als geen ander. ‘This iS My life’ is geen tragisch verhaal over een in de prostitutie gedwongen tiener. Wel het ongegeneerde relaas van een zelfbewuste jonge vrouw die vrijwillig koos voor een leven als betaalde Meesteres en hoer. Gestoffeerd met een karrenvracht aan anekdotes, soms choquerend, zelfs pijnlijk, soms ook ronduit hilarisch, maar altijd opwindend en meeslepend. Recensie In ‘Hot Marijke’ tekent Kristof Dalle, freelancejournalist bij o.m. 'P-magazine', het verhaal op van de 22-jarige Hot Marijke, die in Vlaanderen enige bekendheid geniet door enkele televisieoptredens waarin ze ronduit praatte over haar activiteiten als sm-meesteres tegen betaling. Centraal staan de seksuele ontwikkeling van Marijke en haar lotgevallen met klanten. Zo vernemen we hoe Marijke als 11-jarig meisje erg opgewonden geraakt wanneer ze getuige wordt van een sm-spelletje, en hoe ze via webcammen en strippen bij de betaalde seks terechtkomt. Ondertussen legt ze o.m. uit wat sm en haar baan voor haar inhouden. Het snoeverige toontje en de exhibitionistische zwart-witfoto's bewijzen dat vooral het 'fenomeen' Hot Marijke hier van belang is; voor een reportage die je iets nieuws vertelt over sm en prostitutie moet je hier dus niet zijn. Voor opwinding overigens evenmin: de teksten staan nl. bol van de clichés, de weinige tekeningen zijn schabouwelijk uitgevoerd, en de vrij expliciete foto's zijn niet bepaald smaakvol. Uitgegeven als hardcover, met een gevarieerde lay-out op glanzend papier. Metagegevens · Standaard Uitgeverij · Hardback · 173 pagina’s · Geïllustreerd · ISBN 9789002223785 · NUR: 418 – Overige onderwerpen · Genre: Biografie · Trefwoorden: SM, prostitutie, sadomasochisme Auteur Freelance journalist bij Knack Uitgeverij Standaard Uitgeverij is een Belgische uitgeverij van boeken en strips, met hoofdzetel gesitueerd in Antwerpen. De uitgeverij was oorspronkelijk een onderdeel van De Standaardgroep, die na het faillissement in 1976 werd opgesplitst. Standaard Uitgeverij172 blz
non-fictie

Hilda Jeninga
Identiek en toch uniek
?Als jij buikpijn hebt, voelt de ander dat dan ook?? Die vraag krijgen identieke tweelingen nogal eens te horen. Er hangt nou eenmaal iets magisch, iets mythisch om tweelingen heen. Ze zien er hetzelfde uit, bewegen hetzelfde, praten hetzelfde en hebben vaak dezelfde voorkeuren. Maar ze zijn niet hetzelfde. En daar wringt 'm nogal eens de schoen. Hoe is het om steeds vergeleken te worden? Wat doet het met je zelfbeeld als je een identieke tweelingbroer of -zus rond hebt lopen, of juist mist? Hoe ontwikkel je je eigen identiteit? Op die vragen geven eeneiige tweelingen in 'Identiek en toch uniek' antwoord. Ze vertellen over de leuke én lastige kanten van tweeling zijn. Over de uitdaging om als autonome volwassene te leven nadat je als tweeling bent opgegroeid. Hun verhalen raken: ze gaan over verbondenheid en liefde voor elkaar, over rivaliteit en teleurstelling, kwetsbaarheid en compassie. Het gaat voorbij de clichés over tweelingen. Het is bedoeld voor tweelingen, voor mensen die met tweelingen omgaan en voor iedereen die wil weten hoe tweelingen hun eigen ik ontwikkelen. Als de interviews één ding duidelijk maken, dan is het dat tweelingen graag als twee verschillende individuen gezien willen worden. Dat helpt hen bij het vinden van een eigen identiteit. Want één en één is niet één, maar toch echt twee. Donkerpap - 144 blz